L’Associació Pro-Miranda, de Llinars del Vallès entre les
seves activitats culturals hi figura, ja fa uns quants anys, el Concurs de
Pintura Ràpida. Enguany he estat convidat a formar part del Jurat i encara que
la participació no fou molta, la qualitat dels guanyadors és alta. La coincidència
amb el Concurs de Tossa de Mar va fer minvar el nombre de participants, però
els que s’ hi presentaren mereixen l’aplaudiment cultural corresponent. Un dels
objectius del Concurs rau en la voluntat de reconstruir la torre La Miranda,
obre de Gaudí, que fou enderrocada en temps del boom dels blocs de pisos sense
tenir en compte el valor cultural, històric i arquitectònic de la torre i el
valor patrimonial que representava per a la població. L’Associació que porta el
seu nom treballa per a la reconstrucció de la torre, que era un monument
artístic de primera categoría, ja fa uns anys i en la seva campanya
propagandística i recaudatòria per arribar a bon port, l’art és un
extraordinari balcó. Els temes com és lògic havien de ser motius de Llinars del
Vallès i dintre de l’execució, la técnica i la imaginació dels artistes hi
havia de jugar fort. El quadre guanyador és obra de Ricard Terraza, de
Granollers, artista que des de molt jove es dedica a l’art, com ho demostra el
fet que als 14 anys va exposar per primera vegada. Una interpretació de la
carretera de Llinars amb un tractament figuratiu realista però amb insinuacions
cromàtiques que li donen al paisatge un caliu humà de participació ciutadana.
El segon premi, obra d’una senyora de Trenta Passes, força original en la
composició i el tractament del color amb una mena d’agermanament entre la
figuració i l’abstracció, que formaven una X i entre els seus espais angulars
els temes que defineixen el joc força inspirat. Una obra valenta. El premi
local és una tema figuratiu força fotogràfic amb el mèrit d’una lloable voluntat
artística.La pintura és el segon premi.
dissabte, 6 de setembre del 2014
dimarts, 2 de setembre del 2014
EL SILENCI D’UN POBLE SENZILL
Pintura d’Eulàlia Pllarès, quardonada en el Concurs de
Pintura Ràpida d’Hostalets de Balenyà. La profunditat en la composició no només
parla de proporcions i llums, sinò que la presència detallista d’una persona
solitària li dóna un regust de solitud, gràcies al seu company, el silenci i a
les seves sensacions. El cromatisme de les dues parets que donen imatge a la
pintura ens parle de dos silencis, el de la foscor i el de la llum. El silenci
de la foscor interioritza i amaga per provocar la reflexió i el de la llum
esclata i provoca per descobrir on s’amaga la vida. I ambdós tenen un
denominador comú: viure. Eulàlia Pallarès ha captat amb un cromatisme blavós
del sol jugant amb el joc de blancs i blaus de la paret la pau dels pobles
rurals, l’ha interioirtzada i l’ha expressada. A la llunyania el campanar del
poble amb els seus sons ha rubricat el missatge pictòric. Però la pintura es
reserva una sorpresa, un requadre blanc amb dues imatges insinuades donant-se
les mans, en una actitud d’espera davant la tardança del personatge solitari.
Es tracta, potser, del missatge del
misteri que de lluminós esdevè vbida?
dilluns, 1 de setembre del 2014
diumenge, 31 d’agost del 2014
LA IMMOBILITAT MISSATGE VITAL
L’obra artística de Lluis Estopiñan és una mà estesa al pensament
i convida a filosofar en el marc d’un món poètic. La creació que comento és
impactant amb la centralitat d’una suposada o, no, taca de la que neix una
visió profètica amb desig d’infinit. El cromatisme dominant convida a tocar de
peus a terra, com si la immobilitat fos intocable, però un raig de llum blanca,
esdevé brida conductora per desvetllar de l’endormiscament i no oblidar la
trajectòria de l’existència. La gran taca negra, amb dues senyals vermelles
incrustades, que fan del sofriment una injecció de vida, demana a l’entorn
cendrós que actui d’agent volador perquè la immobilitat trobi la vitalitat en
l’espai de l’existència, cel blanc, amb incristacions de grisos i marrons que
li donen més credibilitat a l’humanisme del missatge. La immobilitat inductor
artístic en el camí del missatge vital.
II FIRA DE LLETRAFERITS DE LLINARS DEL VALLÈS
El dia 30 d’agost, per la tarda, vaig visitar la II Fira de
Lletraferits amb la presència d’una quarantena de petites editorials que donen
una imatge cultural enriquidora de Catalunya. Una lluita per la subsistència cultural
que enforteix l’esperança de l’èxit de la fe d’un poble amb el màxim respecte a
tots els idiomes. Certament l’envelat, espai dels expositors, amb un ambient d’estimació
del llibre, alenava al visitant a una ullada encuriosida de totes i cadascuna
de les editorials, amenida amb la circumstància agradable de trobades d’escriptors
amics. Des del punt de vista d’escriptor se sentia un plaer especial al comprovar
la presència de llibres teus en la taula de l’editorial que et publica els
llibres, en el meu cas, TÈMENOS EDICIONS i escoltar l’interès dels joves pels
títols que hi presenta, L’ESPORT EN LA GLOBALITAT HUMANA i ELS ÀNGELS JUGUEN A
FUTBOL. El goig de canviar impressions amb l’amic escriptor en una trobada
casual, Manuel Fortis i la conversa amb el sociolingüista Soler Camerlons, a
qui li vaig presentar un llibre a Granollers, ajuda a no defallir i encoratja
amb més força a continuar portant el teu granet de sorra a la cultura catalana.
Gaudir, enriquir culturalment i desvetllar nous projectes és una excel·lent
contribució de la Fira de lletrafreits del llibre independent, de Llinars del
Vallès. A l’acomiadar-te amb un bon regust de boca la salutació significa fins
a la III edició.