Presentar el llibre de Jaume Rodri a la biblioteca
Dosrius de Torelló ha estat una de les experiències més enriquidores humanament
i cultural dels darrers anys. Llibre que en el subtítol adverteix que la
recerca que explica és perillosa. I ho és des de la definició del personatge que
es busca i de la visió que d’ell en té la societat. I és, a la vegada, difícil
perquè per definició no respon en la seva totalitat a la definició natural del
ser humà. És veritat que gaudeix de tots els atributs humans però per definició
la seva personalitat, tot i patir les passions, no pot caure en les febleses
humanes que li resten credibilitat. En una paraula no pot caure en els perills
morals que tota persona pateix. Des de la vessant humana no gaudeix de
llibertat per delinquir. I aquesta condició fa perillosa la recerca quan es condiciona
només a la vessant natural humana. I és precisament en l’existència com ésser
humà de Jesús que la història ens deixa, per ara, totalment a les fosques. I
amb aquesta problemàtica Jaume Rodri ens ha ofert un assaig a l’estil novel·la
que obliga a una reconsideració profunda sobre el coneixement de Jesús, que
sense documents històrics, ha revolucionat la història. “·Jesús busca Jesús”
sembla plantejar una incongruència, incongruència que ens ajuda a rebatre el
fet de la doble naturalesa que per definició té el personatge. Dóna a entendre
que en la realitat de Jesús hi conviuen dues presències, que malgrat semblar incompatibles
es coordinen, la presència històrica i la presència mística. Si històricament
no es tenen arguments existeixen indicis i rumors que han existit, que estan en
algun indret, i que, a la vegada, no es permet trobar-los i menys estudiar-los.
L’assaig novel·lístic de Rodri està dirigit per estímuls que l’autor intueix i
la seva formació li marca el camí. Personalment m’apassiona, segons el meu
entendre, la intervenció de la naturalesa perquè el responsable del treball fos
Jaume Rodri. Per què aquest llibre, assaig o novel·la, exigia un autor amb unes
característiques que la seva persona presenta. I la presència de l’atzar, el
camí determinant. La novel·la estudi de Jaume Rodri ens ensenya com de la mà de
la naturalesa el ser humà pot intuir un futur transcendent. Però cal conèixer-se
molt bé a un mateix per què la seva intel·ligència amb un perfecte equilibri
amb la passió estudiï i analitzi els indicis per arribar a una conclusió. I els
indicis humans i històrics menen a una consideració mística. Ultra els
documents que els indicis porten a la biblioteca d’Alexandria enterrada sota el
mar i a un desert, quines runes insinuen argumentacions, són prou importants les
opinions de personatges que han fet història com també la mort que ha ajudat a
definir el personatge i, a la vegada, a obrir els ulls cap a la mística. La
manca de documentació de la realitat humana de Jesús s’enfronta a una altra
realitat històrica molt poderosa, la incidència del missatge en el món i la seva
incidència en la configuració d’Europa a partir de l’evangelització de Sant
Pau. He fet referència a la mort com factor definidor del tema de la recerca
novel·lada i com a configurador de la història i del pensament. Morts en
diferents circumstàncies i de significats i conseqüències fins i tot contradictòries
però que independentment de la seva raó de ser incideixen en l’estudi del tema.
Morts polítiques, morts amorals i potser immorals i morts desitjades i
buscades. Però totes elles amb un rerefons d’un misticisme que insinua la
història i la seva dimensió temporal o transcendent. “Jesús busca Jesús” de Jaume
Rodri porta a l’experiència mística que defineix la història personal i
col·lectiva. Però per entendre-la i posteriorment viure-la cal buscar-la. I un
pas important és que la figura de Jesús, veritablement superhistòric, provoqui
curiositat i desig. Què succeeix si no es desperta, senzillament que tot dependrà
del grau de veritat i justícia de cada persona. Una persona pot considerar-se
ateu, agnòstica o creient, però la seva integritat personal esterà sempre condicionada
per la qualitat de la seva veritat i justícia, veritat i justícia que, n’estic
convençut, sempre obren ells ulls, que per a molts pot esdevenir a l’hora de la
mort. El llibre de Jaume Rodri amb un humanisme natural i profund m’ha refermat
en el meu convenciment de la transcendència, el del jo sóc, de Lluis M.
Xirinacs.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada