La celebració de les festes la gaudeixen les persones en l’us
de la seva llibertat i consciència. En el món el sentiment religiós es viu
desde diferentes religiositats. Però la centralitat sempre pertoca al ser humà.
Perquè la religió hi aporta a l’humanisme transcendència i un futur de
plenitud. Les diferents religions són oferta del camí a seguir. I en aquests oferiments
n’hi ha alguns que són inacceptables per la manca de respecte a la dignitat de
la persona. Reprimir la llibertat és bloquejar la dignitat. Accepto que l’objectiu
de tota religió és l’assoliment de la vida eterna amb Déu. Però no puc acceptar
aquelles religions que maten en nom de Déu. I em porta a pensar la imposició de
normes sota penes molt greus. No entenc com l’Esglèsia condemna amb la pena màxima
la no assistència a Missa els dies de festa. I molt menys quan Jesús li diguè a
la Semaritana des d’avui no anireu al temple a pregar sinò que adorareu al Pare
en esperit i veritat. Senzillament el
veritable temple de Déu és la mateixa persona. Ser veritat es fonamenta
en el fet que cada ser humà és imatge de Déu i actuar en esperit és possible
perquè Déu està en cada persona. Reconec que la filosofia humana més sublim l’ensenya
l’evangeli. Però cal tenir cura, perque al marge de ser llibre inspirat o no,
els evangelis els escrigueren homes amb totes les seves virtuts i mancances. I
és veritat que en la seva lectura hi ha passatges difícils de païr i de conjugar amb
el primer i millor manament que és estimar als altres i és un grau superior el
fet d’estimar els enemics. Si la religió té per llei bàsica i fonamental l’amor
sense línies vermelles, els fets de caire religiós no poden manifestar cap
signe d’odi. D’acord amb l’evangeli l’odi més cruel el va patir Jesucrist
clavat a la creu i el va patir per ensenyar on estaven els límits de l’amor.
Analitzant la convivència de força comunitats que s’auto-confesen religioses,
cristianes o no cristianes, es descobreix que l’odi hi té unan presència massa
freqüent. I és precisamement, perque la humanitat viu massa amb les portes
obertes a l’odi, que una gran part de la societat viu d’esquenes a l’evangeli i
no se sent religiosa. Malgrat tot, hi ha un fet que cal meditar i és que milers
anys respecten la presència religiosa al món independentment dels seus enemics.
Però penso que aquests milers d’anys són
un argument històric prou important per considerar útil per a la societat l’evangeli
i la presència del cristianisme. Amb el màxim respecte a totes les religions
que defensen la dignitat de l’èsser humà penso que la que millor programa de
vida i convivència aporta és la basada en l’evangeli com a perfecció dels
llibres de la bíblia. Les diferències existents són per a dividir o per a unir?
La diferència és una condició natural del ser humà i té per objectiu la
solidaritat que portarà a un model de convivència verídic i just. Les trobades
entre institucions religioses, els milers anys d’història, són el camí cap a l’objectiu
que Jesús diguè a la Semaritana i per aconseguir que la llei de la convivència
més important, efectiva i afectiva sigui l’amor. L’amor és l’única facultat
humana capaç de organitzar un model de convivènca en el que la religió i la política
compleixin la seva funció. Els polítics poden estimar? Han d’estimar perquè
primer de tot són persones i estan al servei de les persones. I com a persones estan
sotmeses a l’objectiu fonamental de la humanitat, que la religió ensenya com
assolir-lo respectant la política. En aquest respecte hi trobem les grans
mancances.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada