Un acte de memòria histórica, escel·lent lliçó de pedagogia
per escriure l’actual i la futura. Dissortadament no tothom sap llegir la
història del passat i allo que és pitjor que massa gent no la vol llegir. A la
Sala Basart de la Cooperativa plena de gom a gom es va aprendre a llegir i
viure aquella pedagogia democràtica que neix de la veu del poble i no de les
lleis, que no sempre estan a l’alçada. A la Sala Basart és va viure una
interessant lliçó de l’ahir i de l’avui per assolir un demà millor. De l’ahir
basada en el sofriment dels perseguits i d’avui recordant que encara hi ha
perseguidors. Però, un fet esperançador, l’existència d’una part molt
considerable del poble que té una visió de futur de progrès democràtic. El
record de la història viscuda, les accions dutes a terme per entitats de memòria
histórica, el moviment de l’ADN per la recuperació dels immolats de les fosses
escampades pel territori i la veu democràtica de l’esquerra al Congrés dels
Diputats, foren lliçons d’avui que marquen el camí per la història. Unes
lliçons intenses presentades per especialistes en cadascuna de les modalitats i que el públic assistent a l’hora
de les preguntes palesà la seva convicció, la demostració de la lliçó apresa i
la fermesa de les seves il·lusions a l’hora del cant dels Segadors. A la Sala
Basart s’ hi respirava l’ale de la gent jove, de la gent madura i de gent que
va viure la guerra incivil i la persecució de l’odi dels vencedors, no dels
guanyadors perquè quan es venç i la dignitat de les persones és ultratjada no
s’ha guanyat, vèncer és perdre. Es va conèixer el Parets perseguit com ho
evidenciaven molts familliars dels repressaliats, es va conèixer el Parets de
la ressistència actual a favor dels drets humans, es va conèixer el Parets del
futur que lluita per la dignitat de la gent, es va conèixer el Parets que és
coherent amb la identitat dels pobles, es va conèixer el Parets capaç de plantar
cara davant de les injustícies i sobre tot es va conèixer la base del Parets
del futur La lliçó fou molt intensa escoltada i meditada en época democràtica.
Els quaranta anys de dictadura frenaren la història, els trenta de democràcia suposen
un avenç però la lliçó fonamental i bàsica és que aquest avenç, que és
important, demostra que encara vivim immersos en una política d’una greu
feblesa democràtica i que per assolir la verdadera democràcia serà necessària
molta lluita i sobre tot una gran col·laboració de tots els ciutadans que poden
dir que són veritat i justicia. Una gran lliçó la que vaig aprendre a la Sala
Basart d’uns ciutadans que tenen pedagogía de futur.
dissabte, 21 d’octubre del 2017
dilluns, 16 d’octubre del 2017
FISCALITAT JUSTA, UNA LLUITA GLOBAL
Xavier Casanovas, llicenciat en
matemàtiques i màster en coordinació d’empreses i Director de Cristianisme i
Justícia en convida en el quadern 205 a reflexionar sobre la fiscalitat i la
seva repercussió social. En les primeres pàgines ens diu que “el sistema fiscal
té un únic sentit: dotar de recursos l’Estat per tal que pugui dur a terme les
seves polítiques públiques”. L’objectiu és
molt comprensible però alló que ja no ho és tant és la manera com es recapten
aquests recursos en forma d’impostos i qui té l’obligació de contribuir. En un
estat com l’espanyol en el que la corrupció és una realitat, el sistema fiscal
crea una quantitat de problemes i objeccións que posen en dubte la justícia en
la seva recaptació i en la seva gestació. El primer gran repte el planteja la
pregunta qui té l’obligació de pagar impostos i en quina proporció. I la
resposta a la pregunta la fa més difícil amb les activitats fraudolentes fora
del pròpi estat en els paradisos fiscals. Un paradís fiscal és un estat en el
que els dipositaris de diners paguen unes quantitats molt inferiors a les del
seu estat propi, diners que haurien de revertir en benefici dels ciutadans. És
curiós perquè la fiscalitat es presenta com el sistema més just de la
distribució de la riquesa. Però a l’hora de la veritat, no ho és. I no ho és
perquè els més rics cada dia ho són més i de pobres cada dia n’hi ha més. I
aquesta lluita de la distribució de la riquesa provoca situacions absurdes de
consells per estalviar impostos. I en aquesta absurda realitat qui no pot
evadir és el treballador perquè l’estat li controla el seu sou i ja li cobra
per endavant els impostos. Existeix la proporcionalitat en el pagament? Hauria,
però… La lectura del quadern amb pàgines molt tècniques m’ha fet pensar perquè
no existeix un sistema de proporcionalitat? I aquest sistema sembla ser que és
molt difícil d’implantar i seria més just però les diferents modalitats dels
impostos ho posen difícil i he deduit per la seva facilitat d’evasió. L’autor
es fa la següent pregunta:”quin és el nivell òptim d’impostos? La resposta és
que no existeix: l’òptim serà aquell que et permeti cobrir la despesa pública
que vols tenir”. I la complicació es presenta perquè la resposta és una
discusió política, i cal que sigui resposta en termes polítics i no només
económics o jurídics”. Una de les conclusions de l’autor apunta a la consciència
ciutadana de donar al diner el curs legal que li pertoca, tenint molt present
que qualsevol anomalia repercuteix en els serveis socials bàsics, com són la
salut, l’educació i la qualitat de vida. Però la conscienciació ha de ser més
ferma i solidària en la classe política, en la de justícia i en l’económica que
és la generadora de riquesa. I dissortadament no existeix la que la societat necessita
per viure dignament. L’autor no ho diu, però ho afegeixo, per què un polític
pot cobrar al més 12.000 euros (no cito noms, és prou conegut per la seva
verborrea) i el sou mínim interprofessional és de 700€ i aquells que cobren un
subsidi no arriben a 500€? Potser la justícia distributiva del diner hauria de
ser exemplar en els sous dels polítics i els ingresos extres que els hi suposa.
FISCALITAT JUSTA, UNA LLUITA GLOBAL, ens alliçona, ens fa meditar i ens donar
arguments per poder exigir justícia. Recordo, és el quadern 205.
LITA CABELLUT A L’ESPAI “VILA CASAS”.
La visita de l’exposició fou per a mi un descobriment d’un
missatge artístic sorprenent. Sorprenent per l’obra presentada, sorprenent per
la forma de entendre el missatge i sorpenent de com la natura té cura dels
genis per què la seva obra enriqueixi la cultura i palesi el per què de l’existència.
Sembla ser que els orígens no
presagiaven el futur d’una de les millors artístes plàstiques mundials. I Lita
Cabellut, d’orígen humil i d’una infantesa difícil, l’adopció de molt nena
encara per una familia benestant catalana li obrí el camí del seu futur, l’art.
Actualment és una de les artistes més famoses del món i entre els cinc cents
artistes mundials més famosos ocupe el número 333. M’impressionà el format de l’obra
i d’una manera molt especial com el cromatisme definia la psicologia de la
figura emmarcant la cara, per a mi la centralitat de l’obra. Per altra banda el
cromatisme em traslladava a recordar els colors de la natura que donen vida al
paisatge i com la pintora afincada a Holanda resaltava el missatge dels rostres
amb els colors del quadre, indistintament de l’espai. Una magnificència del
llenguatge cromàtic que desvetllava la lírica de la mística del ser humà.
Agombolada la figura per un cromatisme de contrast, s’intuia un missatge
integrador mitjançant la matèria entre l’esperit humà i l’esperit de la natura,
formant un tot amb projecció il·lusionada d’un destí d’immensitat. Un dels
colors més presents i més impactants és el “negre” del que ella afirma el “negre
és el contrast entre la vida i la mort. Com t’ho explicaria. El negre és el
pinzell de la meva ànima”. Senzillament manifesta que les seves obres neixen en
el seu interior i per aquesta raó, independentment de la materialitat expressiva, les seves pintures
respiren aquell alè místic que sublima l’ésser humà independentment de la seva situació
física i psíquica. Els colors esdevenen l’ànima visible de la figura humana amb
la força expressiva del seu moment. Indiscutiblement l’exposició esdevé una
caminada marcada pel dolor i per la joia, alenant, independentment del moment
psicològic un camí de futur que el cromatisme de cada pintura fa intuir. La
visita a l’exposició produeix el goig de gaudir d’un art immens però a la
vegada convida a profundes reflexions del procès vital en el que la mort és germana
de la vida. Ambdues de la mà, condueixen l’existència. L’expressivitat cromàtica
embolcalla passionalment la veritat del ser. Una pintura, que reprodueixo en
aquest escrit em va afectar profundament i m’obligà a pensar. Una de Frida
Kalo, en un moment molt dramàtic de la seva intensa vida, una gran pintora
mexicana.