El tema migratori estudiat pel Quadern de Cristianisme i
Justícia, n.206. La migració és un fenòmen tan antic com la humanitat, però en
els darrers segles ha assolit una dimensió històrica. I és tant important aquest
fet en la convivència humana que el
cristianisme està programant la teologia de les migracions. La base la
dóna la Bíblia tant de l’Antic com del Nou Testament posant en relleu la
realitat de Jesucrist, exemple d’immigrants. És tan significatiu el fet
migratori que esdevé un verdader signe dels temps. De tots els temps amb les
característiques pròpies de cadascun. En l’actualitat el nombre de persones
migratories supera els 230 milions, que equival al cinquè país més poblat del
món. Però en el segle XXI el fet migratoria està tenyit de sang, l’any 2016
moriren ofegades en el Mediterrani més de 5000 persones. Aquest fenòmen ha
estat objecte d’estudi i anàlisi pels grans escriptors del Cristianisme des
dels seus orígens i els Papes de l’Esglèsia católica se n’han fet ressó en les
seves encícliques. Papa especial, l’actual Papa Francesc, fill d’emigrans. En l’actualitat
les migracions plantegen quatre punts importants a ser tinguts en compte:
identitat, dignitat, justícia i hospitalitat. Qui és un emigrant? Teològicament
un fill de Déu, que fa iguals a tots els humans i en la lesgislació europea un
ésser lliure amb drets i deures que reclama la segona condició que és la
dignitat. Però el respecte a la identitat i a la dignitat obliga a una justícia
igual per a tothom que ha de reflectir-se en l’hospitalitat, que suposa un
sostre i una manutenció d’acord amb les necessitats de cada persona. I és
precisament la lluita de la humanitat per gaudir d’aquestes quatre condicions
que a moltes, massa, persones li són negades en el seu país d’orìgen i pels
paísos que intenten entrar i no són acollits com cal. I és precisament en les
diferències del respecte a les persones que es pateixen entre la religió i la
política l’orìgen del conflicte que domina sempre el més fort amb l’ajuda de
les armes. El tracte que Europa està donant als immigrants no és només
reprobable religiosament sinó també i possiblement més, humanament. En aquest
tema migratori la teologia hi té el gran argument en la figura de Jesucrist en
la seva infantesa, en la seva maduresa i en la seva mort. I la centralitat del
problema identitari està en considerar que les persones, totes, són filles de
Déu, condició superior a tota altra consideració humana. No respectar aquesta
condició suposa el camí obert a les desigualtats humanes i al poc respecte al
fet de ser persona.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada