La veritat de la poesia es descobreix en el missatge de la
forma del poema abraçant un fons netament humà. La forma és molt important
perquè també escenifica el protagonisme de la llibertat. Sense llibertat no hi
ha línea de relació. La complexitat no està en el model sinò en l’ànima del
model. Per què fa entendre una manera de ser personal i diferent en cada poema. I és precisament en aquesta
diferència on hi trobem, on hi descobrim la qualitat humana i social. La poesia
és obertament un configurador social. Valorem l’expressió dels sentiments i ens
n‘adonem de la psicoologia. Francament és el donar-se la mà de l’amistat amb
una acció solidària el que facilita la veritat de la convivència. I quan el
donar-se la mà, l’acompanya una mirada als ulls, s’entra directament en la
realitat de l’altre. La mirada és la porta del desig de l’amistat. I la
realització d’aquest desig és una acció poètica. La mirada i la poesia no
enganyen. L’amistat sempre brolla tant pel
bé com pel mal. L’opció escollida sempre depen dels objectius dels dos
nous amics. El ventall dels sentimenrs és molt ampli. I en aquesta situació la
poesia quin paper hi juga? És la intel·ligència del poeta que li marca el camí.
Les accions són els fruits de l’arbre del bé i del mal que depenen del conreu
cultural amb que s’ha tingut cura de l’arbre. Sortosament les relacions humanes
són múltiples i els diferents resultats tenen el poder de fer descobrir la
comissió d’un error i la capacitat de raonar possibilita sortir de l’error i
recuperar el camí de la pròpia veritat. Ens trobem en un estret lligam entre
pensament i sentiment. La poesia en aquest lligam ha exerceix la funció de ser
poesia i escriure poesia. I és quan cal
descubrir la realitat poética d’escriure-la, que és el poema, i de ser, que és
la vivència. Penso que totes les persones gaudeixen d’aquesta vivència però
disortament són poques les que en tenen consciència. Els poetes són les
persones en minoria que que esriuen poemes, però no sempre el poemaés poesia.
Una verita tés l’entitat poética i una altra el vestit. Literàriament es valora
el vestit del poema que ha de de la bellesa del llenguatge que es tradueix en
les diferents formes dels poemes. Formes que també reflexen etapes de la história
humana com també ho manifesten les temàtiques. En certa manera la poedia ens
sitúa en el temps i ens ajuda a conèixer la complexitat dels diferentes
llenguatges. Però no és nomès les formes en el temps i en l’espai sinó també
l’evolució de la humanitat en el seu progrés. Evolució que sitúa cada vegada
més l’èsser humà en el centre de la convivència i la seva presència en el model
polític de poble essent-ne la centralkitat. Dissortadament, encara en
l’actualitat, aquesta centralitat no és reconeguda com tampoc acceptada i
encara que sembli un contrasentit la cultura se’n resenteix i la poesía deixa
d’influir. Es dona més importància als poemes escrits que a les vivències. I en
una societat democràtica de veritat la poesía esdevè esperit vivificador de convivència.
L’absència de les vivències poètiques es tradueix en la feblesa de les
relacions humanes. Viure poèticament no pot set mai un caprici, ha de ser un desig fet realitat. La
gran poesia de la história literaria ho reclama i ho valora. La seva presència
es manifesta en la convivència, una obra d’art. L’obra d’art de la
paraula.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada