És el títol del
quadern 218 de Cristianisme i justícia escrit pel jesuïta Víctor Codina,
arribat d‘Amèrica llatina on havia escrit sobre el mateix tema SER CRISTIÀ A L’AMÈRICA
LLATINA. A l’hora de fer comparacions Europa ha perdut protagonisme per una
orientació de la convivència dominada pel progrés tecnològic amb pèrdua de
credibilitat ideològica. Un fet palesa la presència del sentiment religiós amb
l’arribada d’altres religions amb una incidència molt marcada del pensament
asiàtic hinduista i budista. No és negatiu aquest fet, més aviat una invitació
a reflexionar i a agermanar. El retrocés del sentit cristià de la vida en la
convivència europea té un fonament força remarcat en el procés científic al
mateix temps que el pensament ideològic cristià perd considerable espai. En
aquesta pèrdua hi té molta força la negació de l’existència de Déu i la
manipulació de la figura d Jesucrist. Curiosament aquest circumstància comparteix
espai amb el concepte que va prenent força de la dignitat humana en l’ateisme,
en l’agnosticisme i la indiferència, circumstància que dona un xic d’esperança.
Però dissortadament en la pèrdua de fe cristiana s’hi descobreixen causes
culpables dintre de l’Església catòlica per moviments, massa en el poder, en el
que el respecte a la persona no compleix com cal la doctrina evangèlica. Una
esperança fundada rau en el fet de les bones relacions que es van establint
entre models religiosos, el cristianisme, el protestantisme, el mahometisme, el
judaisme i els moviments religiosos asiàtics. En la necessitat de recuperar la
fe cristiana, la figura del Papa Francesc esdevé el timoner de l’esperança del
missatge evangèlic de Crist crucificat.
Coordinar el missatge evangèlic amb la força d’una economia que li dona l’esquena
és una tasca de cristians modèlics en el respecte a la persona perquè totes les
persones cristianes o no, són filles de Déu i des de la creu Jesús ho va dir
prou clar: Pare, perdona’ls perquè no saben el que fan. Víctor Codina en l’opuscle
de Cristianisme i Justícia ha desenvolupat una verdadera filosofia de com ha de
ser l’humanisme evangèlic. Penso que és una treball que hauria de llegir com
més gent millor. Ajuda a pensar i pensar significa avançar. I encara que no es
vegi prou clar, el missatge evangèlic avança. El Papa Francesc és el gran
argument dels nostres dies.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada