Estem vivint un moment històric en el que s’avalúa la
democràcia en els nivells de poder amb la proporcionalitat de la presència femenina
en els càrrecs de direcció ja siguin polítics, judicials, econòmics, culturals
i cívics. Sortosament la seva presència en certes institucions i la seva
rellevància rau en el fet de ser predominant. Aquest tema me l’ha fet pensar el
meu darrer poemari SÓN ELLES, basat en dones de la bíblia. I l’escriptura
d’aquest poemari i les presentacions que en vaig fent m’ha portat a estudiar la
qualitat de la presència de la dona en la història. És veritat que aquest és un
tema de debat amb una lluita llunyana de dones que han defensat fins amb la
mort la seva veritat històrica i social. La marginació que ha patit des de
temps immemorials es demostració d’una
imatge desequilibrada de la humanitat dominada per diferències injustament
manipulades i creades i malgrat milions anys de lluita aquesta manipulació
encara continúa. L’estudi que he fet de la dona en la història en el mirall de
la Bíblia em parla de com estava plantejada en els seus orígens i quina era la
seva projecció de futur, a la vegada, que feia adonar-me de les circumstàncies
en la que hagueren de desenvolupar-se. Sempre d’acord amb el mirall bíblic, que
considero una profecia del que ha estat i del que és. Òbviament, que des de
l’antigor la dona s’ha mogut majoritàriament sempre en segons termes i molt
desacreditada. Però malgrat tot sempre ha estat present en la història de la
humanitat i amb accions de protagonista des de la marginació. Un mèrit
impagable i goso afirmar que sense la dona la història seria encara un infern
més descomunal. Permeteu-me dibuixar el mapa primitiu segons la Bíblia del que
habia de ser la humanitat.
El primer principi que bíblicament havia de
complir-se, el de la igualtat, home dona. El verset fonamental ens diu: Déu
creà l’home a la seva imatge, el creà home i dona. És molt clar que l’expressió
“creà l’home” es referia a la humanitat, perquè d’altra manera no s’explica el
sentit del context “el creà home i dona”. La imatge de Déu en plan d’igualtat
era l’home i la dona. Per què aquesta igualtat no ha estat respectada?
Continuem: el famós Jardí Terrenal. Estic convençut que aquest jardí en el
sentit que li donem a la paraula jardí no ha existit mai. Peró sí, existí i
existeix el jardí on la humanitat es feu present. En el famós jardí hi havia
plantat l’arbre del be i del mal. Causa, segons sembla ser, dels mals de la
humanitat. Interpreto que la humanitat sí que es trobà en un jardí: el món,
formant part de l’univers. I en aquest món hi havia l’arbre del bé i del mal,
que era i és la humanitat. I com se n’adonà la humanitat en la persona d’Eva?
Senzillament estimant a Adàn, el seu comnpany. La poma fou el petò que
desvetllà quina era la seva veritat. Però desprès d’aquest descobriment, la
poma que fou el petò, s’hi relata una altra promesa, una altra dona portarà al
món el redentor que obrirà les portes del jardí celestial.
La projecció de
futur del jardí terrenal. I entre aquestes dues dones grans protagonistes del
que serà la història hi trobem un munt de noms femenins que des d’instàncies
molts desiguals, de la més santa a la més infernal, teixeixen la història.
Mentre el mon sigui mon, la història continúa i la dona va assolint aquell
protagonisme que el progrès necessita, però l’assoleix ella, malgrat l’home que
en tot el llarg s’ha auto-atorgat poders divins per dominar la dona. I en
aquesta llarga lluita quin sentit hi té l’arbre del bé i del mal. Senzillament
que la humanitat, l’home i la dona, poden equivocar-se i cometre errors i és
precisament amb les veritats i les
mentides que es va teixint la imatge de la humanitat al llarg dels temps. Les
veritats per donar fermesa als avenços i le mentides per obligar a reflexionar
perquè errava i poder continuar la seva pròpia veritat cada vegada amb menys
errors. I en el paper de la història al
món, la lliçó que la dona ha donat és precisament aquesta lluita desde
l’oblit i la marginació que ha estat protagonista i capdal en molts dels
momenst que sense l’acció de la dona no s’haurien superat. Les singularitats
per una altre capítol.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada