dimarts, 6 de febrer del 2018

PANIKKAR, una biografia, de Maciej Bielawski

La vida té cops amagats i el fet d’haver conegut a Raimon Pannikkar, assistint a conferències al seu VIVARIUM, de Tavertet, la lectura d’aquesta biografia ha estat un relax espiritual místic a l’haver profundit en el sentit de la seva paraula central “cosmoteandrisme”. Una biografia important perquè dóna a conèixer la inquieta personalitat de Pannikkar però alló més important la seva filosofia i teologia. Tavertet fou el refugi dels darrers anys de la seva vida, on la seva creativitat cultural assolí el súmmum. M’ha sorprès la seva pertenença a l’Opus Dei amb els seus estudis de teologia i l’ordenació sacerdotal i la forma com la seva activitat, gairebé frenètica, superava els problemes que la seva pertenença a l’obra d’ Escrivà le suposaven, fins al trencament definitiu i l’alliberament de la institució. Considerat una de les ments més brillants del segle XX i XXI, amb una extenssísima obra de sentit religiós, encara que ell provenia d’una família de la indústria química per a la qual també estava preparat. La seva concepció de la natura i de la història crítica amb el catolicisme el feu un oblidat de facto per la cúpula de l’Esglèsia sense haver renunciat mai al seu caràcter sacerdotal, si bé la seva interpretació de la relació amb Déu li permetè contraure matrimoni als darrers anys de la vida, causant-li greus problemes, que  el seu saber trobar la manera de la reconciliació però sense abandonar l’esposa i la criatura que havien adptat, recuperà la normalitat sacerdotal. Raimon Panikkar es movia entre Europa, la India i Amèrica del Nord, essent a Amèrica on desenvolupà la docència i reciclar la seva filosofia i teologia. La interelació Déu, Home i Natura, causa del seu cosmotendrisme fou l’orígen d’una teología en la que el diàleg intercultural era el vehicle per desenvolupar els seus descobriments filosòfics i teològics, que li donaren un protagonisme capdavanter en la cultura mundial. La interculturalitat esdevingué una exigència de coneixement que a la vegada incidia en la veritat de la persona definint la seva identitat. El diàleg intercultural partia de la base del respecte a la persona per trobar la forma de convivència sense renunciar a les idees pròpies i viure en pau. El pensament filosòfic de Raimon Panikkar ha fet una aportació de relacions humanes que pot donar a la convivència una nova orientació basada en el respecte a la triologia Déu, home, natura.Va morir a la seva casa de Tavertet el 26 d’agost de 2010.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada