La vida té cops amagats i el fet d’haver conegut a Raimon
Pannikkar, assistint a conferències al seu VIVARIUM, de Tavertet, la lectura d’aquesta
biografia ha estat un relax espiritual místic a l’haver profundit en el sentit
de la seva paraula central “cosmoteandrisme”. Una biografia important perquè
dóna a conèixer la inquieta personalitat de Pannikkar però alló més important
la seva filosofia i teologia. Tavertet fou el refugi dels darrers anys de la
seva vida, on la seva creativitat cultural assolí el súmmum. M’ha sorprès la
seva pertenença a l’Opus Dei amb els seus estudis de teologia i l’ordenació
sacerdotal i la forma com la seva activitat, gairebé frenètica, superava els
problemes que la seva pertenença a l’obra d’ Escrivà le suposaven, fins al
trencament definitiu i l’alliberament de la institució. Considerat una de les
ments més brillants del segle XX i XXI, amb una extenssísima obra de sentit
religiós, encara que ell provenia d’una família de la indústria química per a
la qual també estava preparat. La seva concepció de la natura i de la història
crítica amb el catolicisme el feu un oblidat de facto per la cúpula de l’Esglèsia
sense haver renunciat mai al seu caràcter sacerdotal, si bé la seva interpretació
de la relació amb Déu li permetè contraure matrimoni als darrers anys de la
vida, causant-li greus problemes, que el
seu saber trobar la manera de la reconciliació però sense abandonar l’esposa i
la criatura que havien adptat, recuperà la normalitat sacerdotal. Raimon
Panikkar es movia entre Europa, la India i Amèrica del Nord, essent a Amèrica
on desenvolupà la docència i reciclar la seva filosofia i teologia. La
interelació Déu, Home i Natura, causa del seu cosmotendrisme fou l’orígen d’una
teología en la que el diàleg intercultural era el vehicle per desenvolupar els
seus descobriments filosòfics i teològics, que li donaren un protagonisme
capdavanter en la cultura mundial. La interculturalitat esdevingué una exigència
de coneixement que a la vegada incidia en la veritat de la persona definint la
seva identitat. El diàleg intercultural partia de la base del respecte a la
persona per trobar la forma de convivència sense renunciar a les idees pròpies
i viure en pau. El pensament filosòfic de Raimon Panikkar ha fet una aportació
de relacions humanes que pot donar a la convivència una nova orientació basada
en el respecte a la triologia Déu, home, natura.Va morir a la seva casa de
Tavertet el 26 d’agost de 2010.
El meu pensament em porta, sovint, a reflexionar sobre els treballs de cultura popular i els seus conreadors, escriptors, artistes i esportistes. Molts valors de les lletres, les arts i els esports no reben l’atenció que penso es mereixen. Potser no són genials en la forma, però, sovint, ho són en el fons. I el fons és la font i la humilitat la seva grandesa. Amb la mateixa humilitat he obert aquest blog.
Subscriure's a:
Comentaris del missatge (Atom)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada