El quadern de Cristianiisme i Justícia n.194 és una síntesi del llibre del teòleg José L.González Faus,
LOS POBRES EN LA TEOLOGIA Y LA ESPIRITUALIDAD CRISTIANAS. Parteix de la base
que “la humanitat gairebé no ha creat riquesa fins a l’aparició de l’era
industrial”. En l’evolució de l’economia distingeix la dualitat amo i esclau i
de com l’esclavitat incideix positivament o negativa en l’ordre econòmic fins
desaparèixer. Fa referència que en el Renaixement apareix un capitalisme
incipient amb una evaluació de l’individu, amb la idea de “culpabilitzar als
pobres” de la seva sort. Afirmant que la voluntat de Déu no és que hi hagi
pobres confirma que l’Esglèsia és l’esglèsia dels pobres, perquè d’altra manera
no seria l’Esglèsia de Crist i parteix del principi que “l’ésser humà és mer
administrador, mai propietari últim, dels bens de la terra, el propietar dels quals és només Déu”. I
continúa amb cites de personalitats teològiques a partir del segle I fins
l’actual. En citarè algunes.
Sant Agustí: Les riqueses són injustes o perquè les vas
adquirir injustament o perquè són injustes en si mateixes, ja que tu tens i un
altre no té, tu posseeixes en abundància i un altre viu en la misèria.
Concili d’Aquisgran(any 836): Convé que els bisbes sàpiguen
que els bens de l’Esglèsia els han estat confiats no com a bens propis sinó pel
Senyor per a satisfer les necessitats dels altres.
Santa Caterina de Siena: Hi ha tants pobres perquè els rics,
a causa de l’afecte desordenat, posseirien tot el món si els fos possible.
Santa Teresa de Jesús: Digueu a una persona opulenta i rica
que és voluntat de Déu que vigili de moderar el seu plat perqué altres que
moren de fam puguim menjar ni que sigui pa.
Fra Bartolomé de las Casas: És un gran mal i un pecat
inexpiable i digne de condemnació eterna voler matar els infidels amb el
pretext de salvar-los, o matar uns per salvar uns altres. No vol Déu tal guany
amb tanta pérdua.
Erasme de Rotterdam: Tu una nit perds en el joc mil escuts
d’or i aquella mateixa nit una pobra nena es prostitueix empesa per la
necessitat… I penses que amb aquests criteris et pots fer cristià quan ni tan
sols mereixes que et diguin home?
Monsenyor Romero: L’encontre amb els pobres ens fa recobrar
la veritat central de l’evangeli, amb que la paraula de Déu ens urgeix a la
conversió.
Papa Francesc: El missatge cristià té un contingut
ineludiblement social… Existeix un vincle inseparable entre la nostra fe i els
pobres… Fer el desentès a aquest clam, quan nosaltres som els instruments de
Déu per escoltar el pobre, ens situa fora de la voluntat del Pare.
Des d’el primer missatge evangèlic fins als nostres dies la
defensa dels drets de les persones ha estat central per la veritat de la fe,
tenint prioritat l’atenció al pobres. La responsabilitat en la distribució de
la riquesa és el baròmetre de la dignitat humana.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada