La imatge de la convivència humana pot comparar-se a un tapís
pensat i creat valorant l’entremat de les vivències, els comportaments de les
persones i estudiant els pros i els contres
en l’execució i el resultat. Teixir la història no és deure d’uns pocs sinò
obligació de tothom. Alló pitjor que pot patir la humanitat és el lideratge d’una
minoria que ignora la capacitat de pensament i creativitat de la majoria. L’ experiència
humana és el rebost on s’hi han de buscar tots els principis i les tesis de la
filosofia de convivència d’acord amb les diferents modalitats pròpies de les
diferents etapes de la història. La convivència universal és un mandala en el
que cada ésser humà hi dissenya i cromatitza la seva vida coordinada amb la
resta d’individuus de cada moment històric. En aquest exercici de viure és
indispensable el compliment d’unes normes que la societat s’ha dictat amb la
finalitat de la dignitat, centre neuràlgic de l’existència. Aquestes normes
reben el nom global d’ètica perquè són el resultat de les exigències de les
accions i costums perquè la convivència respongui verdaderament a la seva
filosofia de vida. Aquesta tasca globalitzadora no porta a la unificació sinò a
la unitat harmonitzada per la diferències de les individualitats. Per
aconseguir-ho cal escoltar les consequències, que provenen de les experiències
dels fets, evitant les imposicions d’uns pocs. L’ètica és la voluntat
coordinada de totes les voluntats de la comunitat, en el marc històric de cada
etapa de l’existència humana. Un individu sol no és la humanitat, si bé ell és
humanitat, però és la unitat inicial coordinant totes les unitats per
aconseguir la col·lectivitat d’acord amb les característiques definidores d’un
model de vida col·lectiva. En aquesta tasca és imprescindible la participació de
totes les voluntats definides per harmonitzar la globalització que exigeixen
les circumstàncies i coordinar els elements disponibles en l’assoliment de la
felicitat i benestar. L’ètica és aquella filosofia humana basada en la bondat dels costums individuals
per teixir un model col·lectiu. En els nostres dies, segle XXI, la democràcia sembla
ser el model recomenable, però no tothom ho accepta. Corre l’opinió que la llei
basteix la democràcia, quan de veritat és el col·lectiu, que vol viure democràticament,
el responsable de dictar les lleis indispensables per fer-la possible. La llei
no és democràcia, la democràcia necessita aquella normativa que la faci
possible i la defensi.I és precisament en la dicotomia democràcia- llei on s’hi
poden generar i de fet s’hi generen possibilitats de manipulació quan la llei
no expressa la voluntat dels ciutadans sinó la dels polítics escollits per
votació ciutadana per bastir els seu model polític de convivència democràtica. I
en la representació política del poble és on hi germinen els esculls d’unes
lleis poc representatives del tot i molt decantades cap a una minoria. I el
resultat rau en una ètica que legalitza la corrupció. Dissortadament l’experiència
política dels segles XX i XXI demostra prou clarament que les lleis estant més
al servei del poder que no pas dels ciutadans. La filosofia de la democràcia es
transforma en llei i la llei en poder absolut de la política. La persona,
centralitat de la democràcia, esdevè esclava de la llei i de la política amb
pèrdua de la seva dignitat.L’ètica de la política convertida en negació de la
convivència.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada