UNICITAT DE DÈU, PLURALITAT DE MÍSTIQUES, de José I. Gonzàlez
Faus
La presència del misteri i de la mística en el món en les
diferents manifestacions religioses al llarg de la història. Mística i misteri
una realitat que defineix en certa manera la qualitat de la persona humana. Les
dues paraules ens traslladen a un espai més universal i de dimensions
incalculables que incideixen en el psiquisme de l’ésser humà i li parlen d’una
veritat que ultrapassa la realitat que viu en el món. El misteri i la mística
són experiències que es poden viure des de diferents concepcions del present i
del passat. I l’autor ho resumeix en dues modalitats místiques, la de l’ésser i
la de la fe. La mística de l’ésser, bàsicament oriental, es presenta en l’hinduisme,
en el budisme i en el taoisme. I la de la fe; en el judaïsme, en el
cristianisme, i en l’islamisme. La peculiaritat de la mística de l’ésser es
manifesta més com una vivència, que com una doctrina, i és fonamentalment
psíquica, viscuda per l’esperit, que palesa una projecció universal infinita.
En l’hinduïsme Déu és inaccesible de tal manera que “no pot convert6ir-se mai
en objecte de coneixement…;qui es creu conèixer-lo, no el coneix en veritat”.
La veritat és una experiència personal. El Budisme és en resum una experiència antropológica
i la paraula Tao és l’arrel d’on brota la virtut. La mística oriental és en
realitat una veritat íntima que s’experimenta sense conèixer-la, però que
basteix l’estructura religiosa dels humans. La mística de la fe del judaïsme
ens diu que el misteri és “la muralla on m’emparo, el meu Déu, en qui confio”.Podriem
dir que el coneixement és la norma de la mística jueva i la fe en Déu fou la
base de la construcció del poble jueu que té en Abraham el seu fundador. La
mística jueva està representada pels salms essent els seus més fidels, els
profetes. El Cristianisme esdevé el màxim exponent de la mística, amb la
centralitat de l’amor, que li dóna una dimensió més sublim a la religió. I la
tercera és l’Islam que comença ama aquestes paraules el seu text sagrat:”en nom
d’Al·là el compassiu, el misericocdiós. Lloat sigui Al·là, senyor de l’univers”.Els
seus místics representatius són el sufites i el murcià Ibn Arabi (s.XII-XII)
confesa:”la sinceritat és la túnica de l’aspirant a sufí”. La presència del
misteri i de la mística no està exempta de perills i dificultats, trobant-se
els místics en veritables nits fosques. La mística no és exclusiva de persones
religioses, un ateu pot gaudir de la mística amb la veritat de la seva vida. Un
quadern per llegir-lo i reflexionar i adonar-nos de com la història necessita de
la creença personal en Déu per bastir la verdadera estructura de la convivència
humana.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada