La final de la Champion Ligue jugada a Portugal entre el
R.Madrid i l’At. De Madrid és una deu d’idees i sentiments força interessants
sobre tot des de la talaia del pensament. Una ullada a l’entorn, la presència
dels Reis d’Espanya, del President del Govern i d’altres dignitaris, va fer
desvetllar del meu subconscient la següent reflexió: aquest partit deu ser
també emblema de la Marca Espanya. I tot seguit la pregunta: la marca qui
la defineix, les persones o els noms? No
hi ha marca Espanya sense espanyols, que són els que li donen credibilitat, si en té. I el primer que vaig
fer fou repassar les alineacions, principalment les de l’equip que
posteriorment es proclamà campió. El R.Madrid de sortida jugà amb vuit
estrangers dels onze de que consta un equip. I el dubte no es va fer esperar: aquest
emblema qui el dibuixa? Han de venir de fora perquè els de casa no en saben
prou? No tenim dissenyedors prou efectius? La conclusió no podía ser més negativa.
Però tot seguit un altre dubte amb rerefons positiu: potser rau en el fet del
futbol global? Però aleshores les reflexions en negatiu no es fan esperar. La
globalitat qui la treballa? Sense cap mena de dubte les persones. Lògicament si
els dos equips d’ahir eren globals no pertanyien a cap individualitat.
Conseqüentment la Marca Espanya quedava borrada del mapa. Aquesta idea de la
globalitat ens porta per altres indrets. Una pregunta capciosa: potser la
globalitat la defineix el poder del diner per poder comprar els millors jugadors
del món? Però la marca Espanya des d’aquesta òptica continúa malparada. I com
més voltes li donava més augmentava el meu confusionisme. Vaig pensar que
emprava incorrectament els conceptes, perquè una idea dóna la globalitat i una
altra la globalització. Però em vaig entrebancar una altra vegada perquè la
globalització és aquella activitat que opta a la globalitat i només poden
globalitzar les persones. I la Marca continuava difuminada. Amb una bena em
tapo els ulls i em poso a pensar: qué fa que el futbol sigui global? La imatge
mundial del futbol és la fotografía resultant de tots els practicants mundials
d’aquest esport desde les seves individualitats que la globalització les fa
seves, mantè la seva identitat i es crea una idea universal. I torno a la
conclussió: la marca hispànica global del futbol només la poden donar els
futbolistes hispànics. Una altra idea és possible? Hi tant però aleshores no hi
entra cap marca perquè tots juguen, encara que en diferents categories, la
mateixa competició. Veritat que aquesta conclusió els defensors de la marca
hispànica la rebutjarien? Aleshores siguem coherents. A cada cosa el seu nom,
el que li pertany. Dissortadament el món del futbol, si el poble no ho
impedeix, seguirà sent el del diner.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada