Lectura intensa per la tragèdia que s’intueix al transformar
la identitat d’un ésser humà obligant al físic a acceptar un altre psíquic. Tragèdia
per obligar a viure l’essència del sexe contrari. Viure en masculí, sacrificant
el femení. I tot pel concepte religiós que una filla és una desgràcia i un
càstig i un fill una benedicció. La dona sacrificada sense miraments fent de la
filla un fill per via psicològica i física parodiant la llei de la
circumcissió, aconseguint una imatge masculina però sense perdre els atributs femenins.
El pare, orgullòs davant el seus, fa creure que el darrer fill és un mascle,
quan en realitat era una nena, i que amb ella la benedicció de Déu havia entrat
a casa seva. Destroçar la vida d’una filla, no significava res dolent per a
ell, malgrat la mentida. Però la tragèdia es complica amb la mort del pare. La psicologia
femenina exigia al suposat mascle el reconeixement públic de la seva veritat
però les circumstàncies el posaven davant la paret de la possible comunicació i
la conseqüent acceptació. La vida fou un calvari en el procès de poder viure d’acord amb la
seva realitat femenina i com desfer l’entrellat. L’infant de sorra, perquè es considerava
talment com la sorra sense vida del desert, es movia en el seu desert vital per
amagar la culpa de la perversió i assolir el dret que per naturalesa li
pertanyia. Una dura lluita sentimental per palesar la veritat femenina i fer
oblidar la mentida masculina. Una novel·la que convida a pensar en profunditat com
poden pervertir la natura els finamentalismes religiosos. La lluita per
defensar la veritat natural enfrontada a una suposada veritat sobrenatural es
desenvolupava en el terreny d’una superioritat masculina sobre la femenina.
Aquesta lluita genera un estat psicológic tan cruel que l’afectada nomès trova en
la mort la seva segura possible victòria. La vida i la mort es donen la mà en
aquest procès on es fa palesa la crueltat del fonamentalisme atribuint-se
veritats que no ho són. La destrucció de la naturalesa d’un ésser humà és
sempre fruit de la supèrbia de qui es creu superior als seus iguals. L’humanisne
no és nomès mascle, és, a la vegada, masculí i femení. Una extraordinària
novel·la que s’ha de llegir amb molta atenció portant-nos al concepte de la
verdadera igualtat entre homes i dones.
El meu pensament em porta, sovint, a reflexionar sobre els treballs de cultura popular i els seus conreadors, escriptors, artistes i esportistes. Molts valors de les lletres, les arts i els esports no reben l’atenció que penso es mereixen. Potser no són genials en la forma, però, sovint, ho són en el fons. I el fons és la font i la humilitat la seva grandesa. Amb la mateixa humilitat he obert aquest blog.
divendres, 14 d’abril del 2017
dimarts, 4 d’abril del 2017
Trens rigorosament vigilats, de Bohumil Hrabal
La novel·la de l’escriptor Txec, ambientada en la II Guerra
mundial, m’ha portat intensitat en la filosofia de la guerra amb les imatges de
trens rigorosament vigilats per raons de la seva càrrega bèl·lica que palesava
els horrors perpretats contra el vençuts o tal vegada per la voluntat de
venjar-se eliminant-ne un que esdevè l’ambient de la mort de dos dels seus
protagonistes. L’estació i els seus empleats protagonitzen una narració en la
que els horrors compaginen amb les ganes de viure. No ha estat per a mi una lectura fàcil per l’estructura que l’autor
li ha donat al seu llibre i també perquè el diàleg em distreia del pensament
que m’havia copsat. Una novel·la de la guerra que resumeix en la retirada els
efectes negatius i les voluntats positives però que per raons contràries
estronquen l’existència. Les darreres ratlles del llibre palesen obertament la
voluntat de l’escriptor. “Fins al darrer
moment, fins que vaig començar a perdre’m de vista a mi mateix, vaig estar
agafat de la mà d’aquell mort, i per a les seves orelles, que ja no hi sentien,
vaig repetir les paraules del cap d’aquell tren exprés que havia portat aquells
desgraciats alemanys des de Dresden. –Us haurieu d’haver quedat a casa, sense
moure el cul de la cadira”. Una expressió definidora dels horrors de la
guerra davant el desig de viure.
diumenge, 2 d’abril del 2017
Ómnium Cultural de Parets del Vallès

divendres, 31 de març del 2017
“Un pa com unes hósties”, de Duran i Lleida
No l’he llegit, ni tinc cap intenció de llegir-lo perquè
nomès el títol, venint de qui ve, ja em desagrada. No sé de qué tracta però pel
curt comentari, que he llegit a la premsa amb manifestacions de l’autor, i pel
coneixement directe que tinc de la persona, suposo cap a on van els trets i
m’és molt difícil acceptar la seva suposada autoritat. El conec perquè ell em va
lliurar el carnet de militant d’UDC, militància molt curta en el temps per
decepcions de base. El títol del llibre i amb la voluntat de respectar el
pensament de tothom democràticament, per les lectures que se’n poden fer, el
trobo molt poc respectuós pel sentit polític i religiós que és possible
treure’n. I molt més, escrit per una persona molt significada en la política i
pel partit que presidia. Em vaig donar de baixa del partit per una experiència
que vaig viure i el Sr. Duran i Lleida presidia. Vaig deduir que la democràcia
era un trempolí per
assolir poder. Fou una verdadera manipulació. L’experiència gens democràtica que vaig viure pertany a
l’Assemblea Constituent del grup de la gent gran dintre la UDC. En ella vaig
obrir els ulls i fou la primera empenta per donar-me de baixa, essent la segona
comprovar com es feia el llit al President Comarcal d’UDC del Vallès. No m’extranya
gens que el partit es disolgui. És inconcebible la poca coherència que té amb
el seu comportament, viscut per mi, quan “acusa al govern de la Generalitat de
violentar les formes democràtiques”. Davant d’aquest posicionament entenc
perfectament perquè la família de Manuel Carrasco i Formiguera li prohibís
recolzar-se en el nom del polític, mártir del franquisme, per demostrar la
força de les seves opinions. Mai hauria imaginat que un alt responsable
d’UDC fes afirmacions tan crues contra
la independència de Catalunya com en la
que afirma,”quan vas fora amb plantejaments independentistes, no et rep ningú”.
Sortosament la realitat contradiu aquesta opinió.

dilluns, 27 de març del 2017
PATRIA, de Fernando Aramburu
Novel·la amb el fons d’ETA ambientada especialment en l’etapa
de la democràcia fins a la declaració del final de l’activitat armada. L’argument
es basa primordialment en la realitat d’una família i el seu entorn amb una
difícil convivència per la raó de compartir espai familiar i cívic les dues
tendències enfrontades amb accions mortals. Un tractament narratiu en el que el
protagonisme de l’anomenat terrorisme, defensor de la llibertat d’Euskadi,
conviu amb partidaris de la unitat d’Espanya. Per a mi el mèrit de la novel·la
rau en el fet de narrar i no opinar sobre el bé i el mal. Una narració de fets
creïbles, tant per part d’uns com dels altres que tampoc són tan immaculats en particular
en el tema de les presons i els tractes que reben els etarres empresonats. En
aquesta narració de la destrucció de la convivència ciutadana i familiar hi juga
un paper primordial l’empresonament d’un etarra convençut de la legitimitat
dels seus actes i la conveniència de les seves accions, inclosa la mort, si s’escau.
El bé nacional d’Euskadi i la seva independència és superior al bé personal,
opina l’etarra. Un llarg recorregut que insinua una possible recuperació de la
convivència de base malgrat les diferències protagonitza el nucli de la
novel·la, viscut per dos germans amb pèrdua de llibertat per raons diferents,
però víctimes de les sensacions de ser presoners. El germà, l’etarra, empresonat
i torturat, i la germana, víctima d’una malaltia que la paraltza i la deixa
sense parla. Una sèrie d’accions i recomenacions i tractaments incideixen en
les dues víctimes sense llibertat, que donen a entendre una recuperació que a la
llarga les conduirà a una conivència pacífica, com ho palesa la tornada al seu
poble natal abandonat per la mort del seu marit i una carta de qui es pensaven
que era l’executor retorna la pau i la serenor a l’esposa de la víctima. Un
llarg procès ple de dificultats provocades per les diferències irreconciliables
entre les dues parts, però que la paraula adient en el seu moment i analítica
de les veritats porta a una reconcialiació i recobrament de la pau. Una
exposició novel·lada amb fons històric de com els extremismes i la negació de
diàleg són trencadors i generadors d’odis i fins i tot morts i de com els
apropaments difícils d’acceptar, però constants i clars, a la fi, esdevenen
convergens i es fa la llum. Una gran novel·la i una aposta que ajuda a entendre
cap a on ha de dirigir-se el dialeg si de veritat alló que es desitja és
conviure en pau.
Subscriure's a:
Missatges (Atom)