El meu pensament em porta, sovint, a reflexionar sobre els treballs de cultura popular i els seus conreadors, escriptors, artistes i esportistes. Molts valors de les lletres, les arts i els esports no reben l’atenció que penso es mereixen. Potser no són genials en la forma, però, sovint, ho són en el fons. I el fons és la font i la humilitat la seva grandesa. Amb la mateixa humilitat he obert aquest blog.

dilluns, 4 de juny de 2018

El que no et mata et fa més fort, de David Lagercrantz


Novel·la de l’escriptor suec publicada per la sèrie Mil·lenium i en la reapareix Lisbeth Salander, figura de ficció popularitzada per Mil·lenium. Entendre el títol de la narració ha estat una de les meves obsessions i no l’he entès del tot fins la darrera línea de la novel·la. Certament és una narració que esdevé un joc en el temps, però un joc apassionant per la centralitat de l’argument basada en la transcendència d’un descobrimet sobre la intel·ligència artificial i la presència d’un nen “savant”, malaltia psíquica desconcertant perquè sense parla aporta dibuixant solucions inversemblants. Precisament l’argument de la novel·la es mou en la problemàtica generada per la mort del científic i per la voluntat d’assessinar el nen i la seva salvadora, la jove Lisbeth. La història verosímil es mou en l’entorn del crim organitzat i precisament és la tecnologia, l’arma emprada per perseguir i per descobrir-se mútuament. Cal reconèixer que el periodisme i les relacions entre protagonistes han estat bases molt importants per a l’escriptor que ha teixit una història que no deixa caure el llibre de les mans i el lector hi posa el seu ingeni per descobrir el final. I el final es precisamentun un cara a cara inesperat entre qui volia assessinar la jove hacker i la protagonista que el va posar en evidència. La noia en fa sortir més reforçada. En el transcurs de la narrativa una sèrie de personatges reclamen l’atenció perquè palesen la realitat del temps que es viu i com la investigació no és aliena al crim per aconseguir descobriments que poden incidir en la història i ser font de diners. Una sèrie de relacions, algunes d’elles poden semblar inversemblants, perquè posen cara a cara perseguidors i perseguits amb solucions que fan pensar. La mort hi és protagonista, com també relacions familiars, essent una d’elles fonamentral en el desenvolupament de l’argument, la família del nen “savant”. Una novel·la de denúncia social i a la vegada de la realitat humana existent, que malgrat la maldat, també hi ha bondat que fa avançar la història.