No sempre, amic Granja, les paraules són més significatives
que els silencis. La natura que és sàvia, sovint els fa viure. I estic content
d’aver-los viscut. Em fa feliç llegir en la premsa, sentir de la teva veu i
escoltar als amics que valoren el darrer premi nacional, molt merescut i en el
silenci, també treballat. Per circumstàncies alienes no era a Granollers el dia
que la ciutat et retia l’homenatge. Però jo era una d’aquelles persones que des
de la distància et feia sentir amb més intensitat la felicitat del moment que
vivies. Amic, Granja, amb el cor a la mà per molts anys l’art sigui la teva
vida. Coneixes molt bé el seguiment que he fet de la teva pintura. Un dels
moments més emotius i impactants el vaig viure davant un retrat de la teva mare
que presentaves en una molt llunyana exposició a la desapareguda Sala
d’Exposicions de la Caixa de Sabadell. I des d’aquell dia, tu fores un dels
artistes plàstics que m’ensenyaren a gaudir i estimar l’art. Jo estava absent,
però al teu costat quan a Reus van guardonar la teva pintura. T’he acompanyat a
Girona i Figueres i he gaudit amb tu i
els teus alumnes en el teu taller de pintura.
I sobre tot, amb els alts i
baixos de la vida, he gaudit la teva amistat. Conec la teva afició esportiva
que una malaltia va trencar amb l’objectiu que paressis més esment en la
pintura que havia de ser la pista que et faria guanyar les copes de l’èxit. Els
teus guardons, són expressions cíviques i socials d’un treball, amic, que
omplen de joia i causen admiració, però hi ha una medalla de les olimpíades de
la vida que ningú te la pot pendre perquè la dissenyes i la fabriques tu, la
teva vida. I personalment és una alegría gaudir de l’admiració d’aquesta
medalla. En els Jocs Olímpics de la Vida, la natura et va canviar la modalitat
esportiva, de l’atletisme et va portar a les arts plàstiques. I ets un bon
esportista plàstic. Conec la teva personalitat, sé com ets, i per aixó valoro
la teva pintura.
L’agrada el caliu humà que es respira en els ambients antics i
moderns però principalment aquells que una certa olor d’antic per vell li donen
més humanisme a la figura humana. Un joc de cartes en un bar històric certifica
la grandesa de l’ésser humà que amb l’exclamació “trunfo” guanya la intensitat
feliç d’un instant que per ell és etern. La pintura de l’ahir amb projecció de
futur és la teva presència i el teu regal a la vida. A conquerir el gran objectiu
dels Jocs Olímpics del gran joc de la
vida, que és l’art. Que l’homentage esdevingui aquell caliu sempre present, que
la cendra preserva, però que sempre hi és.
El meu pensament em porta, sovint, a reflexionar sobre els treballs de cultura popular i els seus conreadors, escriptors, artistes i esportistes. Molts valors de les lletres, les arts i els esports no reben l’atenció que penso es mereixen. Potser no són genials en la forma, però, sovint, ho són en el fons. I el fons és la font i la humilitat la seva grandesa. Amb la mateixa humilitat he obert aquest blog.
dilluns, 12 de desembre del 2016
diumenge, 11 de desembre del 2016
diumenge, 4 de desembre del 2016
NADAL 2016 continúa sent l’estrella que felicita a la humanitat.
Amb el cor a la mà
com s’ha de felicitar el món en el Nadal 2016? La meva mirada contemplant la
COVA de Betleem ha llegit, un any més, el missatge de l’estrella i les tres
respostes de la humanitat. Els pastors, el poble senzill, correren al portal i
adoraren el nou nat; els mags, (els savis), accepten el missatge, adoren
l’infant, i obliden la comanda hipócrita d’Herodes, (la política); Herodes,
pregunta, dissimula hipócrita i procura matar-lo. L’infant, representa tota la
humanitat, el regne de Dèu a la terra; els pastors, el poble que vol la pau
universal, el regne de Déu i és oblidat i perseguit; els poders mundials, que s’amaguen amb pell
d’ovella, i condemnem la gent senzilla a la misèria i a la mort: recordem els
morts a la Medtiterrània, per exemple.
Felicito el Nadal a
tota la humanitat, perquè tots els ciutadans són persones. La meva felicitació
demana al poble senzill que no calli, que es rebel·li contra les injustícies i
que lluiti sense violències per la dignitat de vida de tothom; demano als savis
d’aquest món que no defalleixin en el treball científic i tecnològic per un món
millor i no escoltin les veus sofisticades del poder; demano als poders
polítics, econòmics i religiosos que reflexionin com han d’actuar per ser
justos, creïbles, solidaris i humans. Només la pinzellada dels poders
desqualifica l’obra d’art de la història.
Felicitats a la
humanitat que camina vers un món millor.
Joan Sala Vila
dissabte, 26 de novembre del 2016
Amb l’esperit de Ramon Casanovas i Jaume Camp
La XXVII a. Festa de les Lletres Catalanes respirava aquell
aire de catalanitat que Ramon Casanovas i Jaume Camp alenaven en cadascuna de les seves activitats. I foren
ells, els inspiradors de la Festa de les Lletres Catalanes, festa que es
recolza en dos pilars excepcionals, cultura i país. Ho exemplificaren amb
la seva vida, promotors culturals i
polítics, regidors del primer ajuntament democràtic. Cofundadors a Granollers
de la Delegació d’Òmnium Cultural, n’esdevingueren presidents desprès de Pere Canal
i Martí Sunyol i sota la presidència de Jaume Camp s’organitzen els premis
culturals que es lliuren en el marc de la Festa de les lletres catalanes. I
aquesta festa neix amb la celebració històrica del primer milenari de Catalunya.
I la seva XXVII a. edició respirava el mateix alè de país que té en la cultura
els seu màxim exponent. La història i la natura tenen cops amagats i
sorprenents. I en la celebració que comento, que coincidia amb “el dia contra
la violència masclista de gènere”, els guardons de poesia i narrativa, que
foren les dues primeres modalitats del concurs, s’ atorgaren a un poemari i a
una novel·la que la seva temàtica versava sobre la lluita de la dona en la
història. Coincidència o no, però sí un extraordinari missatge de la natura i
de la història que d’una manera subtil però intel·ligent alliçona i ensenya per
on i com s’ha de desenvolupar el camí de la pau. I en aquest desenvolupament la
presència de la dona és capdal i molt significatiu per què les autores eren força
joves. El missatge hi és, Òmnium Cultural el va fer seu, però faran el mateix
totes les institucions polítiques? Per què les eminentment culturals segur que
sí. L’ambient de cultura i país que es respirava a la Sala Tarafa, Toni Albà,
presentador, el feia sentir a tots els presents amb el seu peculiar humor que
amb una crítica subtil encomenava la urgència de sentir-se català de socarrel.
Tots els premis estaven impregnats de l’essència catalana, el de comunicació,
el de sociolingüística i el de promotor de la cultura catalana amb ràfagues de
llum de la Franja de Ponent i de la Catalunya Nord. I la Junta d’Òmnium rubricà
l’acte amb un reconeixement als socis dels anys difícils de les acaballes del
franquisme (1971-1975). Tot un detall que feia mès ferm encara el missatge d’Òmnium
per una cultura i un país. Amb el relleu
a la presidència de la Delegació del Vallès Oiental els adéus continuaren dient
endavant augmentant la força i la fermesa. L’esperit de la Festa de les lletres
catalanes del Vallès Oriental, en la seva majoria d’edat no ha perdut, ha
millorat, la il·lusió de la infantesa. Una abraçada a la Presidenta que plega
però es queda i al nou President amb vistes a celebrar el centenari del
naixement dels dos noms protagonistes de la festa Ramon Casanovas i Jaume Camp.
dimecres, 23 de novembre del 2016
LA TRAMA CONTRA CATALUNYA, d’Hèctor López Bofill
Conèixer opininions i fets en relació a la política catalana, en les circumstàncies
actuals, millora les meves opinions i reforça la meva filosofia al respecte.
Encara que l’edició del llibre data del 2013, m’ofereix elements prou colpidors
que reforcen les meves conviccions. Sempre he estat convençut que els pitjós
enemics de Catalunya els tenim entre nosaltres. Personalment sospitava però el
llibre d’Hèctor López Bofill m’ha portat més lluny encara. Que darrere els mals
de Catalunya hi juguen fort la política i l’economia n’estava i n’estic
convençut i la lectura d’aquest llibre ha refermat el meu convenciment. I alló
que he confirmat és que l’actuació de les forces contràries a la independència de
Catalunya la presenten vestides amb pell d’ovella. Òbviament la guerra civil i
el quaranta anys de dictadura franquista han estat culpables i capdals en l’enaltiment
de persones que han preferit el seu enriquiment personal al benestar de la gent
de Catalunya. Els resultats, que ens presenta Hèctor Bofill, tant en el camp
polític, com l’económic i cultural, han complert les intencions de destruir Catalunya
que malgrat tots els mals ha sobreviscut als boxins. Darrere la cultura i l’esport
s’enaltiren personatges que han estat cabdals a l’hora de defenestrar el país,
com l’editor Lara i el President del COI, Joan A. Samaranch. Però les forces
més corruptes es mogueren en el camp de la política i de l’economia, com en el
PSC de Narcís Serra i en la direcció de La Caixa i d’empreses molt importants.
I aquestes forces encara actúen i per fer-hi front només hi ha la voluntat
popular, que amb intel·ligència, fermesa i constància portarà la nau a port.
Que la política independentista no descarrili depen en gran manera i de forma decisiva,
de la veu del poble català quina majoria creu que només la independència farà
possible un model polític digne dels ciutadans. La seva lectura m’ha ajudat
molt a refermar les meves idees i des de la meva petitesa aportar aquell gra de
sorra que ajuda a construir les platges. Tinc més clars els veritables enemics
i quina ha de ser la meva col·laboració per contrarrestar el seu poder. Les
meves armes només són culturals i la cultura és l’ànima dels pobles i la seva
vida.
dijous, 17 de novembre del 2016
LA LUZ QUE NO PUEDES VER, de ANTHONY DOERR
Una novel·la pedagògicament excel·lent per què independenment
que es mou en un ambient històric, la centralitat de la narració es basa en l’estil
de vida que els temps imposen a les persones i com l’entorn modela l’existència.
La seva lectura ha centralitzat la meva atenció en dues persones amb diferents
característiques i que la circumstàncies les obligaren a una supervivència plena
de dificultats. Una noia i un noi en el marc de la darrera guerra europea que
veuen condicionada la seva vida per l’entorn en el que es troben immersos. Tots
dos joves i amb acaracterístiques peculiars. Ella, cega de molt joveneta, que
ha de lluitar contra tota meva d’adversitats que ella supera amb voluntat i intel·ligència
sobre tot quan es troba sola per la detenció del seu pare i la solitud en que
es veu immersa. Malagrat tot arriba a la vellesa és mare i àvia i un objecte
molt especial la porta a retrobar-se amb l’altre protagonista. Ella era
francesa, amb el que suposava aquesta realitat en la guerra dominada en un
principi pels alemanys, i ell era alemany, un jove mecànic amb coneixements
dels aparells de comunicació que el portaren a servir l’exèrcit alemany.
Personalment, la seva lectura m’ha alliçonat sobre la convivència humana
condicionada per circumstàncies variables i com l’esperit humà és capaç de
superar-les amb intel·ligència, voluntat i també amb la sort que cal buscar.
Curiosament en aquesta novel·la uns objectes petits però especials hi juguen un
paper cabdal en el desenvolupament dels fets de la guerra i de la forma de vida
dels protagonistes i de les persones que la pateixen. Per a mi, la novel·la és
una gran lliçó del catedràtic de la història de com les diferents situacions
per adverses que siguin poden modelar la vida i assolir la plenitud. Una lliçó
dura i tensa d’uns temps que no són desitjables i que s’ha d’impedir la seva
repetició. Però la pedagogia hi és i cal adaptar-la i fer-la pròpia. L’èxit editorial
és merescut totalment i la seva lectura, francament, aconsellable. Una recomenació,
cal llegir-la sense prejudicis. La llum que no pots veure fa més lluminosa la
llum interior de l’ésser humà.
Subscriure's a:
Missatges (Atom)