Les persones, desde sempre,
senten la preocupació del demà, però hi ha un demà que és superior a tots, que
seran desprès de la seva mort, si de veritat hi ha un desprès. El n.160 de
Cristianisme i Justícia està dedicat a una reflexió molt complerta sobre eln tema,
basat en el perquè de la mort . El més enllà és una utopia? Quina repercussió
té l’expressió de “Déu ha mort; Marx, també…
i jo… darrerament no estic gaire fí que diguem…” I sobre el tema hi ha la
doctrina de l’escatologia, que etimològicament
significa “la derrera paraula”. Qui la té de veritat la darrera paraula?
Recordem que Sant Joan, evangelista, comença el seu evangeli amb “la paraula es va fer carn”.
Què hi ha desprès de la mort, en referència a la “salvació” predicada per
Jesucrist si hi ha la convicció que la darrera paraula la tenen els més
desfavorits de la humanitat. L’evangeli és la bona nova per els més pobres. I qui són els més pobres?
La resposta sembla fàcil, però no ho és tant. En la Bíblia hi ha un llenguatge
d’esperança. Llenguatge que mereix una atenció especial en el llibre de JOB,
aquell personatge benestant reduit a la misèria i que malgrat encarant-se amb
Déu no perd la confiança i recupera la seva primera situació social. Són els
més pobres els que millor entenen el missatge evangèlic de la salvació? I
Jesucrist en la seva vinguda porta el “regne de Déu” i no es cansa de dir com
els pobres són els predilectes. Però què significa la pobrfesa? Manca de
recursos naturals o manca de recursos espirituals? La mort és la resposta
perquè desprès d’ella ve el futur en el que “Déu vindrà amb glòria a jutjar els
vius i els morts”. Parem atenció en “vius i morts”, vol dir que en el dia del
judici no tothom haurà mort? I quin serà el judici? Cel, infern, purgatori?
Quin significat té en la Bíblia creure en la resurrecció dels morts? Vol dir
que és la gran manifestació de la glòria de Déu a tota la humanitat? Si no he
llegit malament l’autor del llibret així ho indica. La pregunta no es fa
esperar? On està doncs la justícia? Crec i penso amb força credibilitat que la justíciaa de Déu
és molt diferent de la justícia dels humans. Recordem que en els principis de
la creació se’ns diu que la humanitat fou creada a imatge de Déu i si molts
humans no l’han respectada, Déu no destruirà la seva obra. La paraula del poble
senzill és la paraula de Déu en el perdò, l’aplicació de la justicia i la porta
de la glória.
El meu pensament em porta, sovint, a reflexionar sobre els treballs de cultura popular i els seus conreadors, escriptors, artistes i esportistes. Molts valors de les lletres, les arts i els esports no reben l’atenció que penso es mereixen. Potser no són genials en la forma, però, sovint, ho són en el fons. I el fons és la font i la humilitat la seva grandesa. Amb la mateixa humilitat he obert aquest blog.
dijous, 15 de novembre del 2018
dimecres, 14 de novembre del 2018
CUANTO TE HE ADMIRADO ABUELO DESCONOCIDO, de Ricardo Sàenz de Luque
Ricardo Sàenz de Luque és un metge argentí de família d’orígen
espanyol afincada a l’Argentina per raons personals que aconsellaren instalar-s’hi.
Ricardo és un bon amic que me’l va presentar l’exalumne Francesc Ozerans,
granollerí que actualment viu a Villa la Angostura (Argentina), on hi resideix
també el metge. La lectura del llibre m’ha ensenyat a coordinar el cor amb la
intel·ligència. I precisament el cor i la intel·ligència del Dr. Ricardo l’impulsaren
a voler conèixer amb més profunditat la història de la seva família i d’una
manera més personal la vida del seu avi José Matias Saenz de Luque. I ha estat
el desig d’aquest coneixement que el decidí a traslladar-se en diferents
ocasions d’acord amb el seu treball a Logroño. I el llibre ens fa palès un gran
treball impulsat per un gran cor. La seva lectura m’ha portat a tenir un coneixement
més complert de Logroño ciutat i de la seva província, que millorà el que vaig
assolir en els tres anys d’estudi a Albelda d’Iregua. Ricardo demostra en el
llibre que és un gran amant de la història com també de la geografia perquè indaga
en els arxius i en els indrets de les contrades que puguin tenir alguna relació
amb la familia. La redacció del text
palesa la serietat en respectar la història tal com succeí, independenment dels
èxits i dels fracassos, dels bons i mals momemts que els familiars van patir,
Certament el seu avi fou un personatge il·lustre pels seus coneixements científics
i per la seva ascendència social a Logroño. No ha menystingut cap notícia que d’alguna
manera o altra defineixi la personalitat com a ciutadà i com a metge del seu
avi.L’última part del llibre és el seguiment històric any per any de la família
des d’el 1833 fins al 1907. Però si la part histórica és definidora d’un interés
excepcional, la part més narrativa amb moments molt poètics arriba a l’ànima demostrant
una gran qualitat literària de l’autor que amb els mimbres no massa abundants,
a vegades, sap teixir una història d’una credibilitat gaire bé insubornable. Hi
ha dos capítols d’una excepcionalitat humana molt emotiva quan coneix al pintor
Manet i li és demanada la opinió a l’avi per la greu intervenció que aconsellà
amputar-li una cama, que fou la causa de la mort del pintor. Però un altre
pintor desvetllà interés del doctor, el valencià Sorolla. En la narració dels
temes artístics palesà com caminen de la mà la ciència i l’art essent
fonamentals en la formació humana de les persones. La relació medecina-art és d’una
gran emotivitat que convida a una vida més cívica i social per esdevenir una
personalitat integral. Un llibre molt dens informativament i molt emotiu artísticament
i passional. Les hores llegint-lo m’han fet dir-me interiorment, gràcies Dr.
Ricardo per la teva amistat.
AGAFA LA LUPA! El sud als diaris
El quadern 139 de Cristianisme i Justícia és una crítica
raonada de les deficiències de la informació manipulada per innteressos d’estat
i de les grans fortunes. En resum que el “paper de la informació contè masssa
desinformació”, que obeeix a la consigna mercantil de “tot el que fa pensar
aborreix”. El quadern consta de tres capítols: 1.- Una visió determinada del
SUD als diaris. 2.- Un sistema internacional injust i 3.- Del coneixment a l’acció.
La informació que es dóna del SUD no s’adequa a la realitat del país sinò a les
exigències dels poders exteriors que demostren el que no són amb el que fant. Dues
consideracions de la injustícia internacional: 1: Despeses que acusen: un bilió
d’euros a l’any en seguretat i defensa, i en desenvolupament cinquanta mil
milions. 2.-Els cinc membres permanentrs del Consell de Seguretat de les Nacions
Unides són els cinc primers exportadors d’armes del món i el cinc prinicpals
posseidors d’armes nuclears. I una curiositat de com es manipula el concepte de
l’exportació d’armes: El febrer de l’any 2004 Espanya enviava OBUSOS als països
africans en concepte de material de caça. Amb només aquestes dades n’hi ha prou
per entendre el motiu de les manipulacions informatives de les accions al
tercer món per part dels estats més poderosos. Qui són els que dominen la información
mundial? Copìo:”Es calcula que el 90% de les informacions que circulen pel món
les administren QUATRE agències de premsa occidentals: AP i UPI dels Estats
Units; AFP de França i REUTERS d’Anglaterra. Tres agències d’imatges dominen el
mercat i les difonen.CNN, VISNEWS i WRN. De les 75 primeres empreses de premsa:
39 són dels EEUU, 25 d’Europa i 8 del Japó” Penso que aquesta informació és
prou clara i potent per entendre per on va i com la manipulació. I l’autor
conclou la necessitat que la informació sigui factor de pau i de desenvolupament
de la cultura global. Cal tenir cura del dret a la informació de tota la
humanitat i per aquesta raó és fonamental la cooperació de les ONGD i dels
ciutadans per analitzar la informació total, comprovar com la crisi humanitària
és tractada per la premsa, treure conclusions própies cada lector dels
continguts, denunciar les desigualtats i actuar directament fent saber als
directors dels diaris les manipulacions que s’hi descobreixin. En una paraula,
la solució, una vegada més, la té la veu del poble que cada dia ha de ser més
clara, contundent i valenta davant els manipuladors, siguin polítics,
economistes o religiosos. La premsa ha de ser un col·laborador de la pau i del
benestar no un escolanet del poder.
dimarts, 13 de novembre del 2018
Com llegim el missatge Barça-Betis?
Fa uns setanta anys que l’educació física i l’esport em tenen
el cor robat. He viscut sensacions de tota mena, però sempre m’ha dominat
l’esport com configurador social. Confeso, que el darrer partit Barça-Betis no
el vaig veure perquè tinc per norma no visionar-ne cap que sigui de pagament.
Penso que les televisions públiques fan un flac favor a la ciutadania. Bé, no
el vaig veure, però el resultat no m’ha sorprès. Alló que sí m'ha sorprès són
el comentaris de la premsa oral i escrita, amb l’afegitó que sempre hi ha
oipinions compartides. El dissabte anterior al partit vaig llegir a
L’ESPORTIU una entrevista que em va
aixemplar la mirada. Un tècnic del Betis, que havia estat jugador del Barça en
l’etapa de Cruyf confessava, que en l’actualitat si hi havia un equip capaç de
frenar el Barça era el Betis. I em vaig assebentar que el seu entrenador era un
admirador de Cruyf i Guardiola i s’emmirallava en la seva técnica. I una frase
em va cridar l’atenció, intentarem tenir
el control de la pilota. I tal dit tal fet. Als tècnics del Barça els hi va
faltar la visió per evitar-ho i el seu meteix estil de joc els va portar a la
derrota. Els hi va faltar saber defensar l’estil propi, que el contrari els
havia copiat. La paciència i constància de l’entrenador del Betis va donar la
raó a la seva idea del futbol emmirallant-se en Cruyf i Guardiola. I aquest
resultar porta un missatge que els tècnics del Barça no van intuir, el conjunt
és el tot en el sistema i el sistema va dominar malgrat que el geni marquès dos
gols. Com no vaig visionar el partit no goso afirmar que va ser un fracàs quan
el fracàs segurament és no haver valorat prou al contrari. La fita fubolística
que no hi ha equips petits, aquesta vegada fou veritat. Però resulta que el joc
desenvolupat al camp era d’un equip gran. I paral·lelament, un altre missatge,
què hi juga La Masia en la formació de jugadors? Fa més de trenta anys que
segueixo el futbol formatiu i he mantingut relacions esportives amb responsables
de la Masia. I em pregunto, on són el fenòmens catalans, a Can Barça o a altres
clubs? En el Betis n’hi havia dos que patien un pecat, que com no eren
estrangers el seu catxet no oferia garanties, garanties que sí són palpables
quan juguen en altres equips, estrangers inclossos. En la formació física i
esportiva crec que si nota molt una manca de relació col·legis i equips de
futbol, que repercuteix en el descobriment dels valoirs, que hi són. Aquest
tema l’he viscut intensament i jugadors del meu equip infantil foren fixats pel
Barça com també tinc experiències negatives. Fa molts anys que ja no m’hi moc
en aquest món. Però em causa un mal efecte perqué no en llegeixo cap referència
en la premsa esportiva. I crec que aquesta mancança té els seus efectes a
l’hora de descobrir verdaders fenòmens que es perden. I en tinc alguns
exemples. Sincerament penso que l’esport no pot prescindir de les competicions
escolars. I què hi té a veure amb el partit Barça-Betis? En el Betis hi jugaven
futbolistes de la pedrera del Barça.
dissabte, 3 de novembre del 2018
LA CRISI CATALANA, de Carles Puigdemont
Un llibre quina lectura recomano a tots els demòcrates perquè
és una mà estesa al diàleg per arribar acords de convivènccia respectant les
diferències. La seva lectura ha posat davant del meus ulls una persona que
valora el fet de ser per poder estar i fer amb us racional, intel·ligent i
solidari de la seva llibertat. Una persona que parteix de la base que si no
s’és persona digna és impossible desenvolupar correctament cap missió i funció
social. Hi he trobat un ésser humà conscient dedicat al fer que més l’atrau i
convenç que és el periodista, un periodista amb capacitat d’anàlisi des de la
possibilitat d’error amb voluntat d’esbrinar les errades quan hi són per
redreçar el camí de la veritat vital que defensa. Un periodista que la història
el portà a fer política palesant en la seva difícil missió una gran capacitat
de sacrifici en defensa de la veritat que té davant seu per assolir un objectiu
de llibertat. Un periodista que desde la política ha demostrat amb les seves
idees poder ser una persona capdavantera en un model polític democràtic. Els
dotze capítols del llibre són una anàlisi de possibilitats i futur partint de
la realitat, com per exemple en el cap.1 “De petit no em podia dir Carles” on defineix
la seva personalitat i el seu amor per Catalunya quina defensa és l’ADN de la
seva existència. I feta la presentació, el capítol II enfoca directament el
perquè de la problemàtica de Catalunya provocada per “El cop d’estat de
Madrid”. I davant els atacs inacceptables respon en el III cap. Que “Som
pragmàtics, no nacionalistes” en el sentit que a la paraula nacionalista li
dóna l’estat. I raona aquesta doctrina en el cap.IV amb l’exposició d’ “El que
busco a Brusseles”, amb una completa exposició del perquè i com va sortir
d’Espanya. Conscient del risc que corre, ens en parla en el cal V confessant
“Estava preparat per a la presó”. I és precisament a la presó on emmirallant-se
en els capdavanters de la no violència ens explica quin és el seu model en el
cpa.VI, “El meu model és Nelson Mandela”. I està convençut que aquest model el
portarà a la victòria i a poder gaudir de la seva vida privada de periodista que
enyora. I en l’anàlisi del tracte rebut per part de l’estat el seu cap VII
porta per títol “Se’ns ha faltat al respecte” denunciant una política espanyola
allunyada de la democràcia. I fidel a la seva lluita de presentar al món el
“cas català”, porta l’exemple del significat del país a través de l’esport amb
el tiótol del cap. VII “La Catalunya del Barça”. El treball de guanyar-se
l’admiració mundial per la seva manera d’entendre la democràcia, metaforitzada
pel futbol. I perquè el món entengui millor el tema de Catalunya en el cap.IX
escriu “Catalunya és un laboratori ciutadà” defensant que la identitat i
personalitat de Catalunya està en l’exemplaritat dels ciutadans verdaderament
demòcrates. I aquest labotari català en defensa de la persona xoca frontament
amb una “Europa que està en crisi”, escull molt significagtiu en el procès de
Catalunya envers la llibertat. I en el cap.XI fa una exposició sobre “Els meus
estats d’Europa” en els que els petits estats i regions han de tenir els
mateixos drest que els grans estats que la configuren i acaba amb la seva
proposta per sortir de la crisi. En el seu raonament exposa, “el reconeixement
de l’altre, un enfocament no violent i el respecte de la voluntat popular
haurien de ser naturals en democràcia. És aixó, el que impedeix els conflictes
i les guerres i garanteix el respecte dels drets humans. Aixó és el que hauria
d’oferir Europa”. I acaba el llibre amb aquestes paraules: “Aniria fins al
final; fins a la justícia internacional. No hi renunciarè fins que el problema
català no estigui resolt. No, aquesta història no s’acabarà posant els líders a
la presó o forçant-los a l’exili.” Una demostració d’una gran fidelitat al seu
concepte de país independent per a Catalunya.
dijous, 1 de novembre del 2018
Tots Sants a Parets del Vallès
Religió, poesia i música definint
l’esperit d’un poble, independentment de les diferències que no perjudiquen la
qualitat i la intensitat de la trobada cultural del dia de Tots Sants al
cementiri. Un espai de trobada on al menys una vegada a l’any es fa palesa la convivència
entre els presents i els traspassats. És la continuitat d’una convivència
ciutadana qua valoritza l’ahir i l’avui per a un futur millor. Els records dels
que ens han deixat i les emocions que
han deixat gravades en els cors dels seus denuncien en la trobada del Camp de
la pau silenciosa aquell amor que continúa fent de la convivència dels pobles
la gran esperança d’una humanitat més humana amb la seva projecció divina. Un
acte religiós amb el reconeixement d’un futur de felicitat eterna donava als
recitals de poesia i música aquella capacitat creadora que desperta en cada
persona el seu sentit humà i perquè és humà ha de ser solidari, just, creïble i
sobre tot portador de la pau amb la força de l’amor. I fou la poesia amb el
torn del recital del Niu d’art que amb una abraçada als que des d’el silenci
escoltaven i la dels que amb la seva presència aplaudien que es feu més palesa
la capacitat de la paraula per definir situacions i moments despertadors d’esperances
i animadors de creences perquè cada ésser humà fos una imatge global de la
humanitat. I la música, amb la participació de l’Escola Municipal de Música
creà aquell ambient global amb la universalitat i la individualitat necessari
per assolir la convivència universal en pau. Una trobada cultural en un espai
sagrat per fer arribar als ciutadans aquell objectiu místic de la vida amb el
que cada persona reconeixi en el seu jo el que ha de ser la humanitat. Es feu
molt palès des de la religió, la poesia i la música que el viure de cada dia ha
de ser la veritat terrenal del futur espiritual i etern. Les poesies del record
dels familiars i amics que no estan entre nosaltres esdevenien aquell alè del
respir de l’amor que la música mistificava i ensenyava que les vibracions del
cor són la pedagogía de vida més justa, necessària i digna. Una trobada
cultural en la que no hi podía faltar la germanor amb les institucions
polítiques, en la trobada viscuda, l’Ajuntament de Parets perquè esdevingués
més autèntic i clar l’exemple de globalitat d’una convivència en pau. El
missatge va ser enviat. Ara cal esperar els fruits.Hi seran perquè fins i tot
aquella fe que es diu que no es té hi aportarà el seu important gra de sorra.
Una jornada cívica i cultural en l’espai que és i ha de ser la casa de tots.
dissabte, 6 d’octubre del 2018
L’Abans Parets del Vallès
Els projectes, intel·ligents i raonats, són la base del
progrès dels pobles. L’Abans Parets del Vallès és un projecte del Parets d’ahir
per projectar el Parets de demà. Un projecte intel·ligent amb futur per l'interès
de la gent. L’interès palesa un objectiu doble recordar i fer conèixer l’ahir
perquè la gent d’avui agafi el relleu amb més forçaa si és possible. És molt
important aquest projecte per conéixer millor la gent perquè entronca
perfectament amb el moviment mundial, que malgrat els enemics i problemes,
camina amb passes segures vers el reconeixement de les persones com la
centralitat de la història. I per aquesta raó L’Abans Parets del Vallès, com
els Abans d’altres pobles de Catalunya és un exercici intel·ligent i solidari
per entendre que les diferències són la base del demà. Sense aquelles dones que
rentaven la roba en el safareig del poble no s’hauria arribat a les rentadores
actuals. Sense les persones que omplien les places d’ahir en les Festes Majors
no haurien estat posibles els programes d’avui. Sense el pagès que repartia
patates amb el seu carro, sense el carter que repartia a mà, sense el nen que jugava
a boles, sense la nena que aprenia ganxet, sense la iaia que feia l’escudella,
sense l’avi que jugava a cartes al bar, sense el portador de la Creu per
Setmana Santa, sense el músic de cor que cantava a l’Esglesia i dirigia corals
populars, el poble avui no seria un poble obert a la cultura, a l’economia, a
la ciència i al progrès. L’empenta de les persones d’ahir ha de ser el desig
dels ciutadans d’avui que aspiren a una convivència modèlica. Les fotografies del
llibre faran paleses les diferències, i aquestes diferències haurien de ser el
leimotiv per entendre les d’avui i la filosofia pertinent per no aturar el
progrès. La natura i la seva història són pedagogs perquè els éssers humans
intel·ligens i lliures llegeixin la pedagogia dels Mestres però dissortadament
han agafat les regnes dós Mestres que es creuen pedagogs, la política i l’economia
que escriuen un altre programa. Els hi és difícil entendre el protagonisme de
les persones, malgrat la bona voluntat que diuen esmarçar-hi. El projecte L’Abans
dóna la impressió que està en el bon camí. La veritat li reconeixerà la gent.
Ho desitja la naturalesa i la història. L’Abans Parets del Vallès, un llibre
que no ha de faltar en cap biblioteca de les seves llars, però en la biblioteca
que hi ha d’estar sempre és en la del cor dels ciutadans.
Subscriure's a:
Missatges (Atom)