La lectura del poemari “A la vora” m’ha empès en cada poema a
intentar situar-me “a la vora” de diferents situacions de relacions humanitat-univers.
Voler entendre la vida en cada poema ha estat la creació de diferents estats
d’ànim i d’imaginar o entendre diàlegs immaterials de salut corporal. La
lectura molt més que fer-me entendre missatges, em feia viure contactes en els
que descobria un llenguatge còsmic regeneracional en cada instant del contacte
amb les paraules agermanadores de l’esperit humà amb el còsmic integrador del
humà en l’univers amb una conducció del fil indefinit amb desitjos il·lusionats
d’arribar a l’infinit. Els poemes potens en la senzillesa del llenguatge,
complexes en la relació sintàctica i agosarats en la projecció ultracòsmica. El
poema “PER SEMPRE” palesa l’engranatge de la humilitat de la paraula amb la
veritat de la intensitat del moment per qué “ l’amor no és constant / ni
estàtic/ però és bonic dir / que avui / estimariem per sempre”. La força del
desig de l’eternitat expressada en un instant,”estimariem per sempre”. Els fets
de l’existència en ells mateixos la veritat d’una altra dimensió diferent. “La
/ pausa eterna abans / de la punxada del mal més idiota./ Saber que hi
tornaràs.” En tot moment, en els poemes d’Helga Simó i Molas si mouen dues
obcions, que semblen impossibles, amigues en la intimitat del futur. La repetició,
un signe humà, i el seu sentit, una idea de futur sense fi. En cada poema s’hi
descobreixen relacions humanes temporals amb insinuacions d’eternitat en el
marc de la veritat del temps, traslladada a la veritat de l’infinit. Un poemari
de rostre humà amb aspiracions de rostre diví. Un poemari que es presenta com
un caminant del món del temps per transformar-se en un habitant del món del més
enllà.
El meu pensament em porta, sovint, a reflexionar sobre els treballs de cultura popular i els seus conreadors, escriptors, artistes i esportistes. Molts valors de les lletres, les arts i els esports no reben l’atenció que penso es mereixen. Potser no són genials en la forma, però, sovint, ho són en el fons. I el fons és la font i la humilitat la seva grandesa. Amb la mateixa humilitat he obert aquest blog.
dijous, 24 de gener del 2019
dimarts, 25 de desembre del 2018
ODISSIÀQUES, de Maria Rosa Blàzquez i Marin
Un poemari molt ben estructurat com un homenatge a la dona en
la seva lluita per la igualtat en la figura de Penèlope. Esposa d’Odisseus (
Ulisses) com a protagonista de l’amor que sentia pel seu espós absent que
lluitava per la tornada a Itaca, desprès de la derrota de Troia. Penèlope és la
protagonisgta del poemari en el dolor de l’absència esperant el marit i en
l’absència sentint-se companya en el dolor. Un poemari en el que es viu la
intensitat de l’esposa que estima immensament l’espós al marge dels moments
amargs que havia de viure per culpa del deure que ell havia de complir. Maria
Rosa intueix els dolors de l’absència i la cuites de l’absent posant en boca de
Penèlope les paraules següents:” Del bell etern heroi me’n faig meves les
cuites / el tràfec de viatger indocumentat,/ les tribulzacions de transeünt
errant / empès nomès per l’afany de tornada / i ploro amb ell i amb ell estimo
/ l’acompanyo, com fidel consort fins a casa.” Penèlope en la seva solitud viu
el viatge de tornada del seu espós “enderiat inquiet, / t’has fet a la mar,
cercant-me./ Navegaràs solitari / fins descobrir que / és íntima la cerca.”
L’esposa coneix molt bé l’orgull del seu marit quan es proposa un objectiu però
també sap que malgrat l’èxit o el fracàs coneix molt bé el final que no és res
més que recuperar la intimitat. I amb aquesta idea, ella, que estima, no
desespera i escriu Maraia Rosa, “ella, la lleial, / l’espera./ Juga amb els
fils / trena i destrena / somriu a tots / marca distàncies /es refugia en el
fill / escull el coratge / silenciosa espera./ L’epera, si cal/ eternament./
L’home s’ho val”. Per què les penes d’esposa els intueix en els sofriments de
l’espós. I en una de les seves oracions a Zeus, exclama:”Immortal engtre els
immortals, en la propera / parttida, prent-me un pit com a penyora per, / com
vigorosa amazona, lluitar frec a frec al / costat de l’estimat”. I el poema
final és la gran declaració d’amor i de fidelitat a l’espós no escoltantn el
cant de pretendents que la volien per esposa apartant-la del seu heroi. Val la
pena llegir-lo. Diu: “¿És que no vas decidir aquest pensament tu mateixa, / que
tornaria Ulisses per prendre venjança d’aqueixos? / Obra com et plaurà: i et
dirè com més escauria. / Puix que dels pretendents s’ha venjat Ulisses diví,/
faci’s un npacte jurat: que Ulisses regni per sempre, / i nosaltres posem en
fils i gemans oblidança / dels morts que s’han fet,i que els uns als altres
s’estimin / com d’antic, i que hi hagi riquesa i pau a balquena”. La solució
als problemes de la vida per difícils i dolorosos que sien finalment sempre la
dóna l’estimar. Un poemari dens, amb veu de dona i poèticament una lliçó de
convivència superant tots els problemes per greus que siguin.
dimecres, 12 de desembre del 2018
ESTIMATS LLUC I JOANA, d’Oriol Junqueras
La lectura dels Contes des de la presó escrits pel
pare del Lluc i la Joana m’ha fet encara més evident la innocència de l’Oriol i
dels seus companys i companyes empresonats i exiliats. I el primer pensament
m’ha fer veure que és l’argument i la prova més clara i el primer pensament,
honestament ho dic, “si els jutges no hi veuen la veritat que defensen i la
dignitat que els acompanya és per què tenen un concepte massa esbiaxat de la
integritat de les persones.” Els darrers versos del poema que clou el llibre
són prou expressius de la humanitat d’un pare i de l’abast de la seva dignitat.
Les seves paraules són definidores de l’humanisme totalment contràries a les dels
polítics de dretes que s’omplen la boca de legalitat embrutant-la d’
indignitat. Valorem els versos de l’Oriol:” Lluc i Joana, una infinitat
d’abraçades / consolarà la llarga absència / i les nostres ànimes, ara ja tan
fortes / no permetran / que cap petitesa els robi mai el somriure”. Definir de
petitesa el seu empresonament davant de la dignitat, palesa una grandesa de la
persona, que patint injustament, no deixa de ser el gran pare pedagog dels seus
fills que els mena pel camí de ser ells i els ensenya a no odiar sinò a
estimar, com ho indica que cap petitesa els hi robarà el somriure. La carta als
meus fills és la demostració de la
honorabilitat d’una persona que és i ha estat un pedagog de la humanitat i per
aixó els hi diu “el vostre pare és una persona honrada i treballadora, que us
estima fervorosament”. I el seu amor i la seva pedagogia l’evidencien els contes que els pares han
d’explicar als seus fills perquè esdevinguin persones sàvies, amb la saviesa de
saber entendre i de saber actuar. Els contes escollits per SAPIENS, són un
exponent de la capacitat d’entendre dels infants i la necessitat de conèixer el
millor possible el món perquè amb la seva inbtel·ligència, avui de nens i
nenes, i demà de persones adultes, esdevindran persones creadores de la
convivència universal en pau que la societat necessita. No entendre aquest
missatge d’un pare empressonat als seus fills és donar pas lliure a la
corrupció que domina avui la política espanyola tant des d’el corrupte com
d’aquell que l’ha de sancionar i deixa actuar. La infinitat d’abraçades del
poema de l’Oriol serà la veritat d’una convivència global, digna,justa i
creïble amb la llibertat dels presos polítics i dels exiliats.
PARTÍCULES CAPTIVES, de Bep d’Utxí, Magda Gabàs
Un poemari a sis mans, un poeta, una poetesa i un fotògraf en
el que la centralitat temàtica la protagonitzen els sentiments agermanats amb
els moviments de la natura. Així SER/ESTAR, capítol que ens defineix l’objectiu
dels autors que “amb ploma de coral i andesina vermella / solcava rangs per la
blanca quartilla / deixant-hi la llavor de la lletra planera / que havia de
forjar el poema” per què la vida és poeisia. No hi ha pretensions en la saviesa
dels autors sinò humilitat davant la LLIBERTAT
que “es perfumava amb essència d’estrella./ I es vestia amb llum del
firmament / I dansava al so del vent / a l’escenari de la vida.” El sentiment
humà aconduint la vida “amb el desig de viure lliure”. Però en aquest esdevenir
hi juga el seu paper la LLUM/FOSCA. És curiosa la metàfora de NIT DE VIDRE perquè
“ no ha estat un miratge./ he reconegut la nit de vidre / cercant un oasi de
serenor / de pau interior” per assolir ser persona digna. I en aquest
recorregut, SENTIRS / PENSARS, s’hi paledsa com es mouen els sentiments i les
idees. “No es barallen la rosa amb el nard / per la seva bellesa / ni amb el
card / per les pues de la tija”. Una definició lírica del que és la vida, un
diàleg entre el bé i el mal, el ser i el no ser, en la recerca de la veritat i
la felicitat. I en TEMPS / ESPAI es fa
un recorregut en el que es desenvolupa la vida dels humans amb el desig de
viure “com onatge de la mar / vull que sigui el meu calendari,/ infinit, sense
horari”. Un poemari que desfulla la margarida de la vida per quedar-se amb el
groc del treball que és el desig que marca el camí de la felicitat.
dimarts, 11 de desembre del 2018
ENS ESTAN DESNATURALITZANT EL FUTBOL
Per què calia jugar a Madrid la final de La Copa Libertadores
argentina? El futbol esportivament pot ser i és un necessari configurador de la
societat del futur, una societat en la que la dignitat del ser humà esdevingui
la centralitat i la base de la filosofia social i política de la convivència.
I, amb perdó, la final entre el River
Plate i el Boca Juniors em va semblar més desestabilitzadora i destructora que
no pas configuradora. El motiu de traslladar la final fora d’Argentina és prou
acusador. La greu baralla entre les dues aficions. Un esport, que
pedagógicament i esportiva ha de tenir per objectiu la cordialitat i l’amistat,
en la realitat, com ho palesa el partit que comento, dissortadament els efectes
són negatius. Possiblement, les baralles sovint són efímeres i momentànies,
però el soroll que fan, com el partit en questió, arriba massa lluny
internacionalitzant-se la rivalitat. I la fama queda i és negativa. La pregunta
que em faig és, no hi havia cap altra solució? Era més important jugar la final
a Europa perquè a l’Amèrica del Sud era un risc massa evident? El missatge que
he desxifrat d’aquest fet em convenç que el futbol s’està desnaturalitzant per culpa del poder del diner. En el fons del
fons ha estat una jugada económica, negativa pels ciutadans i molt positiva per
la Federació i els clubs. Portar a l’estranger una activitat esportiva de risc
al seu país significa la internacionalització dels aldarulls i la incapacitat
de les autoritats esportives i polítiques de redreçar l’activitat esportiva.
Una veritat és la passió per ser els millors amb els posibles defectes que s’hi
produeixin i una altra la incapacitat per trobar-hi solucions socials dintre la
convivència nacional. Buscar la solucio a cop de talonari, com es va fer, no és
una solució social, és una demostració de la desviació convivencial que s’està
vivint en el món, també en el segle XXI. No és el mateix missagte jugar a
l’estranger un partit fruit de relacions esportives positives que un de
relacions negatives. Per altra banda es palesà una altra circumstància, que cal
analitzar, i valorar, la passió de l’afició que arriba a efectes socialment
desmesurats i inacceptables. En un món on la pobresa cada dia és més
generalitzada, generar activitats en les que la passió pot més que la raó i
econòmicament és perjudicial, suposa una política de configuració social
corrupta. És lamentable que la passió d’uns, perjudiqui els drets d’altres, que
es va veure apartats d’aplaudir als seus ídols en un joc que cívicament hauria
d’haver estat modèlic a la vista de tot el món. Jugar fora i lluny fou un trist
favor a l’esport i a l’esportivitat i una demostració de feblesa organitzadora
de les institucions corresponents. Des de la meva òptica fou una jugada
económica de dimensions mundials dirigida pel diner, demostrativa de la
qualitat humana pobra obviant els drets de la majoria de la ciutadania
argentina, en aquest cas. Es va internacionalizar, no ho nego, però amb un
missatge socialment lamentable: pareu esment en la qualitat técnica de jugadors
de fama internacional que han estat incapaços de demostrar a casa seva la qualitat
humana, cívica i social anant a l’estranger a demostrar les seves mancances
solidàries.Personalmemt aquest partit ha estat una demostració de les mancances
socials i humanes de les institucions esportives i polítiques i la pobre
convivència social d’un país. Una demostració des de l’esport de la feina que
li cal encara a la humanitat per assolir una convivència global digna.
dimecres, 28 de novembre del 2018
QUATRE ESTACIONS, de Josep Lleixà i Fernàndez
Poemari dedicat a la força comunicativa de la naturalesa
actuant sentimentalment com si d’una persona humana es tractès. L’emotivitat és
l‘enllaç que recorda als hunmans que són natura. I és precisament la
climatologia mitjançant les quatre estacions de l’any, la mà estesa que fa
aflorar i valorar els sentiments. L’autor ens diu que “ho està amb un ordre que
reflecteix el meu estat d’ànim en el moment de la seva escriptura, esperançat,
content, trist, melangiós, confús, creatiu…” Precisament alló que vol el poeta
és que el lector descobreixi en els poemes el seu propi estat d’ànim. La
primavera desperta els sentiments com “roses el perfum penetrant” i “imatges de
verd esclatant”. És l’estació propicia per l’enamorament i ho expreasa “els
meus llavis delerosos / busquen els teus,/tu els ofereixes de bon grat / per fi
s’han trobat”. L’estiu encen el desig que la llum “ara ja crema brillant segura
/ amb gran foc d’estima i desig /t’estimo”. La tardor és melangia, aquells
records interioritzats i amagats en el cor com “gebrada de bon matí / imagtges
a la tarde de tristor / així és la tardor.” I l’hivern fred, gris / insomnis,
gelats a les nits, / vivint històries vora el foc / el fum embolcalla la mort”.
Sintetitzant, les quatre estacions són el programa de la vida que naixent es
revifa, es fa gran i quan arriba el moment, “rama que gronxa,/ remor, vent
apropoant-se /rima trista, dol / rosa, pètals guarint-lo. Rossinyol mort, no
canta”. Un poemari, el de Josep Lleixà, per estimar i viure profundament la
vida.
diumenge, 25 de novembre del 2018
BON NADAL DESDE L’AIRE
La llum resplendent de la cova de Betlem i els cants dels
àngels anunciant la bona nova fant que les celebracions de les Festes de Nadal
resplandeixin amb desitjos de pau, que
la humanitat tant necessita, amb una pluja de felicitacions anunciadores de la
veritat íntima del cor humà. Felicitacions en que la paraula esdevè ángel,
l’art imatge de l’amor i la música l’ambient de la felicitat més humana. I en
aquest ambient delerós de pau, una frase d’un llibre bíblic ens porta a pensar
com han de ser els artistes de la creativitat de la germanor universal. Copio:”L’abella és ben petita comparada amb
altres animals que volen, però la seva mel és la cosa més dolça”. Entre els
humans voladors de les festes de Nadal s’hi barregen persones de totes
condicions amb les seves diferències, però hi ha uns voladors, petits com les
abelles, que la seva felicitació és la més dolça. Alumnes de les escoles de
Llinars del Vallès omplen els carrers de la seva població amb dibuixos i
pintures, autèntiques obres d’art, penjant les banderoles artístiques en els
fanals dels carrers i places. Els missatges que els infants ens conviden a
entendre, llegir i reflexionar, que porta cada dibuix i pintura, van
acompanyats de les veus infantils que amb els traçats i colors canten amb veu
angelical paraules-cançons, com “juguem per aprendre, aprenem jugant”,
veritablement el joc és la vida dels més petits, però el seu joc denuncia
profunditat de pensament quan escriu “la creativitat és contagiosa, passa-la” i
no hi podía faltar l’objectiu bàsic de la convivència humana espressat concís
però clar:”pau, amor, màgia, somnis, família, felicitat”. Una exposició als carrers i places, dels nens i nenes d’un
poble que en el seu vol hi han convidat escolars d’altres pobles veïns, Villaba
Saserra, Sant Antoni de Vilamajor, la International Rural School de Mataró i
pintors del Montseny. Una felicitació nadalenca perviure el seu missagtge i
gaudir de l’alè del seu respirar. La pedagogia de l’art de Jesús Costa desde fa
set anys ensenya a volar.
Subscriure's a:
Missatges (Atom)