El meu pensament em porta, sovint, a reflexionar sobre els treballs de cultura popular i els seus conreadors, escriptors, artistes i esportistes. Molts valors de les lletres, les arts i els esports no reben l’atenció que penso es mereixen. Potser no són genials en la forma, però, sovint, ho són en el fons. I el fons és la font i la humilitat la seva grandesa. Amb la mateixa humilitat he obert aquest blog.

dimarts, 14 de febrer del 2017

Misticismo y lógica, de Bertrand Russell




La lectura d’aquest llibre m’ha obligat a una intensa atenció i m’ha portat a una distinció del concepte mística, no contrari, però sí raonable, valorat per un filòsof no cristià. No he estat un lector adicte a Russell, només fa uns anys vaig llegir un altre llibre, PERQUÈ NO SÓC CRISTIÀ  i des de la lectura dels dos llibres entenc millor l’afirmació de Raimon Pannikkar que l’ateísme és una mena de religió. Russell un pensador coherent amb les seves idees que per dues vegades el portaren a la presó però que per la seva qualitat i profunditat meresquè també el Nòbel de Literatura. “Misticismo y lógica” m’ha refermat en la idea de la transcendència del ser humà que amb la seva capacitat intel·lectual pot endinsar-se en les entranyes més amagades del pensament i del sentiment. La lectura d’aquest llibre m’ha endinsat en la convicció de la relació possible  del ser humà a una realitat ultranatural, que no se sap explicar però que és possible intuir. I la consequència l’he deduída del poder de la ment descobrint veritats no tangibles però generades precisament per evidències materials que generen discursos basats en la força de les idees. La realitat de l’existència de formes de pensament allunyades estudiada per intel·ligències privilegiades m’ha convidat a traslladar el meu pensament a valorar les diferents formes d’entendre i programar la vida per les persones, independentment de si erren o encerten. Aquesta dicotomia entre el sí i el no, veritat i mentida, des d’una anàlisi filosòfica l’he entesa millor a mesura que llegia el llibre de Russell. És un llibre de deu assaigs publicats entre 1901 i 1914, en els que s’enfronta a diferents formes de coneixement, els problemes de la filosofia i la narturalesa última de la matèria. No és fàcil la seva lectura però a mesura que m’hi endinsava, m’encoratjava a descobrir la meva capacitat lógica del coneixement i de la valoració i comprensió de la realitat i veritat dels nostres dies en els nivells més palpables. M’ha animat a dedicar més hores a pensar. Gràcies Russell.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada