Amic, Jordi, em coneixes perquè de les teves mans vaig rebre
el Diploma de soci de les primeries dels anys 1970. Estic tocant els noranta
anys i la meva defensa de la llibertat és una petita veu del desert que com
Joan Baptista predica l’arribada de la verdadera dignitat del poble català. La
meva campanya la reflexa el meu blog filosofiaipensaments/joan sala vila, el
meu Facebook i darrerament un llibre amb el títol EL MÓN NECESSITA UNA
DEMOCRÀCIA HUMANA. No te l’he fet arribar perqué desconfio dels encarregats de
presons i espero la manera de poder donar-t’el personalment. No sé quan temps
durarà el teu injust empresonament però estic convençut que el teu sacrifici i
el dels companys i companyes serà la derrota d’una democràcia tan feble que és
més una dictadura. OMNIUM CULTURAL amb el president reelegit fins i tot estant empresonat
és la campana gran del temple de la llibertat. La cultura derrota sempre les
armes, malgrat que aquestes derramin sang física i sang moral. Un poble de set
milions d’habitants, amb una entitat cultural, a l’alçada del més potent equip
de futbol de l’estat, juga el partit de la història de la verdadera llibertat i
el capità d’aquest equip ets tu, Jordi.
La Farga del meu silenci, foc que
dóna vida a les idees i a la dignitat de les persones rep amb il·lusió, goig,
esperança i amor el vent del teu ventall que el vivifica i reanima en moments
de desncís. La gent que no estima el silenci no pot compendre, ni entendre,
aquesta força que no es veu, però se sent, i il·lumina la ment i fa bategar més
fort el cor.Els missatges de la història, la política no els vol entendre però
les presons han catapultat genis de la humanitat i Catalunya n’ha enviat d’aquests
missagtges i l’Estat Espanyol no els enten, ni els vol entendre. Gandi, Nelson
Mandela, Luter King, el president mártir català amb el seu govern i Lluis M.
Xirinacs i avui els presos polítics catalans
. Ells i vosaltres són la força que
voltegen les campanes de la llibertat i el vent que oneja triomfant la bandera
de la victòria. La força del vent, la intensitat de la llum del sacrifici, la
fe en les persones i els seus pobles amb líders com tu i els teus companys i
companyes envien al món un missagte de futur. Catalunya, amb la cultura i la democràcia
verdadera, devallarà de la creu i resucitarà triomfant. Jordi Cuixart, amb el teu
sacrifici i la teva fe, Òmnium Cultural serà l’orgull de Catalunya, també d’Espanya
i del món. La creu del sofriment, suma enlairant la dignitat.El meu pensament em porta, sovint, a reflexionar sobre els treballs de cultura popular i els seus conreadors, escriptors, artistes i esportistes. Molts valors de les lletres, les arts i els esports no reben l’atenció que penso es mereixen. Potser no són genials en la forma, però, sovint, ho són en el fons. I el fons és la font i la humilitat la seva grandesa. Amb la mateixa humilitat he obert aquest blog.
dimarts, 12 de febrer del 2019
diumenge, 10 de febrer del 2019
ULLDEVELLUT, d’Hermínia Mas i JF Delgado
Novel·la d’una lectura emocionant que tradueix la veritat de
la globalitat humana i com interactúen els éssers i les forces de la
naturalesa. La lliçó ha marcat profundament el meu sentit humà de la vida amb
una característica molt remarcable en la societat actual menystinguda i no
volguda dissortadament tampoc per la política. La protagonista una nena de 12
anys, pastora, que protagonitza una convivència suposadament impossible amb uns
alliçonaments sorprenents.La sorpresa, que trenca barreres, és l’amistat amb un
os. Els efectes de les relacions es valoren molt positivament pels fruits
assolits, comprobats, una vegada, l’os ha estat internat per uns amics
estrangers de la nena en un parc on ha trobat la seva llibertat i ha enriquit
la seva vida amb una nova descendència. La intel·ligència infantil, sense
estudis per raons socials del seu temps, esdevé un exemple de dignitat humana
al fer front als enemics de les feres i al seu tractament de tirotejar-les
sense intentar el contacte. Els fets luctuosos van portar a la petita a
guanyar-se les simpaties de l’os, per cert quan el seu para havia mortt la mare
del petit animal. I la nena va conviure, davant la incomprensió de la gent, amb
la bèstia i va descobrir que no era l’os que matava les ovelles sinò el llop.
La història excel·lentment desnvolupàda per la qualitat literària i pel treball
d’investigació que dóna a entendtre’n la lectura. Una novel·la increïblement
creïble amb un final d’un humanisme amb una gran dignitat assolit pel respecte
que es deu a la natura, tant a la terra com a les plantes i als animals de tota
mena. Una narrativa filosófica de que tot és possible quan s’actua amb
intel·ligència i la llibertat dels infants. Els nens i nenes, nois i noies,
també són protagonistes de la història i la seva participació és indispensable per
assolir dignitat en el marc de la globalitat.
LA POESIA, L’ESPERIT DELS POBLES
La veritat de la poesia es descobreix en el missatge de la
forma del poema abraçant un fons netament humà. La forma és molt important
perquè també escenifica el protagonisme de la llibertat. Sense llibertat no hi
ha línea de relació. La complexitat no està en el model sinò en l’ànima del
model. Per què fa entendre una manera de ser personal i diferent en cada poema. I és precisament en aquesta
diferència on hi trobem, on hi descobrim la qualitat humana i social. La poesia
és obertament un configurador social. Valorem l’expressió dels sentiments i ens
n‘adonem de la psicoologia. Francament és el donar-se la mà de l’amistat amb
una acció solidària el que facilita la veritat de la convivència. I quan el
donar-se la mà, l’acompanya una mirada als ulls, s’entra directament en la
realitat de l’altre. La mirada és la porta del desig de l’amistat. I la
realització d’aquest desig és una acció poètica. La mirada i la poesia no
enganyen. L’amistat sempre brolla tant pel
bé com pel mal. L’opció escollida sempre depen dels objectius dels dos
nous amics. El ventall dels sentimenrs és molt ampli. I en aquesta situació la
poesia quin paper hi juga? És la intel·ligència del poeta que li marca el camí.
Les accions són els fruits de l’arbre del bé i del mal que depenen del conreu
cultural amb que s’ha tingut cura de l’arbre. Sortosament les relacions humanes
són múltiples i els diferents resultats tenen el poder de fer descobrir la
comissió d’un error i la capacitat de raonar possibilita sortir de l’error i
recuperar el camí de la pròpia veritat. Ens trobem en un estret lligam entre
pensament i sentiment. La poesia en aquest lligam ha exerceix la funció de ser
poesia i escriure poesia. I és quan cal
descubrir la realitat poética d’escriure-la, que és el poema, i de ser, que és
la vivència. Penso que totes les persones gaudeixen d’aquesta vivència però
disortament són poques les que en tenen consciència. Els poetes són les
persones en minoria que que esriuen poemes, però no sempre el poemaés poesia.
Una verita tés l’entitat poética i una altra el vestit. Literàriament es valora
el vestit del poema que ha de de la bellesa del llenguatge que es tradueix en
les diferents formes dels poemes. Formes que també reflexen etapes de la história
humana com també ho manifesten les temàtiques. En certa manera la poedia ens
sitúa en el temps i ens ajuda a conèixer la complexitat dels diferentes
llenguatges. Però no és nomès les formes en el temps i en l’espai sinó també
l’evolució de la humanitat en el seu progrés. Evolució que sitúa cada vegada
més l’èsser humà en el centre de la convivència i la seva presència en el model
polític de poble essent-ne la centralkitat. Dissortadament, encara en
l’actualitat, aquesta centralitat no és reconeguda com tampoc acceptada i
encara que sembli un contrasentit la cultura se’n resenteix i la poesía deixa
d’influir. Es dona més importància als poemes escrits que a les vivències. I en
una societat democràtica de veritat la poesía esdevè esperit vivificador de convivència.
L’absència de les vivències poètiques es tradueix en la feblesa de les
relacions humanes. Viure poèticament no pot set mai un caprici, ha de ser un desig fet realitat. La
gran poesia de la história literaria ho reclama i ho valora. La seva presència
es manifesta en la convivència, una obra d’art. L’obra d’art de la
paraula.
dilluns, 28 de gener del 2019
L’ESPERIT DE L’ESPORT CREADOR DE LLIBERTAT
Aquest títol per a alguns lectors
pot suposar una utopia. I francament aquesta opinió pot ser compartida si no es
tè present que l’esport ha esdevingut una activitat humana poderosa i
coherentment a l’albur de la llibertat. La imatge mundial que avui projecta
l’esport està configurada pel domini del diner i de la política i ha perdut
aquell humanisme que es vivia força anys enrere. En el món de l’esport no totes
les modalitats pateixen la manipulació econòmica en el seu suport, de la
mateixa manera. La majoria de modalitats esportives superen la manca de
recursos amb el seu treball, la seva voluntat, amb la il·lusió de ser
esportista. Viure esportivament. La idea que tenen de l’esport és d’un servei a
la convivència i sortosament els fruits humans que en recullen evidencien la
qualitat humana dels seus directius, practicants i aficcionats. He viscut molt
d’aprop l’esport i, en la meva vida, esportistes de vàlua internacional han
estat companys de viatge. L’esport m’ha donat, i encara em dóna, alegries i
penes, que reforcen el meu esperit col·laborador psíquic en consonància amb la
meva l’edat. He viscut la llibertat creativa de l’esport en pistes d’esquí, en
pistes de gel, en camps de futbol, en pistes de bàsquet, handbol, voleibol,
atletisme, gimnàstica, hoquei patins i gel i també ciclisme urbà i de
carretera. No les he practicades totes, algunes
sí, però sempre com gaudi personal que em feia entendre l’entusiasme
dels esportistes de competició. Però en aquest món de l’esport, els hi dec la
meva formació esportiva als esportistes en edat escolar. Ells han fet més ferma
la meva idea de la llibertat. I quan d’acord amb la meva afició esportiva
contemplo la manipulació que de l’esport en fa el diner, m’entristeix, perquè
acondueix pel camí de la pèrdua dels sentiments humans i la pèrdua d’humanisme
porta al desordre social de convivència i com a consequència al risc de mort de
l’humanisme. El domini de la convivència humana que està cada dia més regulat
per l’economia converteix els èssers en mercaderia i l’esport, d’una manera
escandalosa el futbol, n’és l’exemple més evident. I el futbol en ell mateix hi
viu la contradicció. L’esport professional dominat i controlat pel diner
degenera els valors humans perquè el màxim i
més important és el valor econòmic. I la penitència d’aquesta filosofia
converteix l’esport en un configurador de la convivència en la que per ser ric
tot si val i, per exemple en el futbol s’hi fa palès el fet diferenciador del
diner, futbolistes amb grans fortunes i futbolistes amb dificultats per viure
dignament i massa d’ells abocats a la pobresa. Per què una de les normes del
futbol professional és aquella dita castellana “vaya yo caliente y ríase la
gente”. I malgrat tot, el verdader esperit esportiu es manifesta amb força, per
què l’esport és la seva vida, en moltes modalitats que dissortadament la premsa
les oblida malgrat els seus èxits internacionals. La UFEC, unió de federacions
esportives catalanes, i la Plataforma de Seleccions Esportives Catalanes ens
poden explicar àmpliament d’aquesta lluita de l’esport formador de la
llibertat, a nivel català, español i internacional. Són molts els esportistes
practicants de l’esport per l’esport l’exemple de que un esport per a la gent
és posible i com aquest esport dignificar l’esport profesional com una
activuitat humana, no només com un espeectacle del gran capital dominat pels
diners.
dijous, 24 de gener del 2019
A LA VORA, d’Helga Simó i Molas
La lectura del poemari “A la vora” m’ha empès en cada poema a
intentar situar-me “a la vora” de diferents situacions de relacions humanitat-univers.
Voler entendre la vida en cada poema ha estat la creació de diferents estats
d’ànim i d’imaginar o entendre diàlegs immaterials de salut corporal. La
lectura molt més que fer-me entendre missatges, em feia viure contactes en els
que descobria un llenguatge còsmic regeneracional en cada instant del contacte
amb les paraules agermanadores de l’esperit humà amb el còsmic integrador del
humà en l’univers amb una conducció del fil indefinit amb desitjos il·lusionats
d’arribar a l’infinit. Els poemes potens en la senzillesa del llenguatge,
complexes en la relació sintàctica i agosarats en la projecció ultracòsmica. El
poema “PER SEMPRE” palesa l’engranatge de la humilitat de la paraula amb la
veritat de la intensitat del moment per qué “ l’amor no és constant / ni
estàtic/ però és bonic dir / que avui / estimariem per sempre”. La força del
desig de l’eternitat expressada en un instant,”estimariem per sempre”. Els fets
de l’existència en ells mateixos la veritat d’una altra dimensió diferent. “La
/ pausa eterna abans / de la punxada del mal més idiota./ Saber que hi
tornaràs.” En tot moment, en els poemes d’Helga Simó i Molas si mouen dues
obcions, que semblen impossibles, amigues en la intimitat del futur. La repetició,
un signe humà, i el seu sentit, una idea de futur sense fi. En cada poema s’hi
descobreixen relacions humanes temporals amb insinuacions d’eternitat en el
marc de la veritat del temps, traslladada a la veritat de l’infinit. Un poemari
de rostre humà amb aspiracions de rostre diví. Un poemari que es presenta com
un caminant del món del temps per transformar-se en un habitant del món del més
enllà.
dimarts, 25 de desembre del 2018
ODISSIÀQUES, de Maria Rosa Blàzquez i Marin
Un poemari molt ben estructurat com un homenatge a la dona en
la seva lluita per la igualtat en la figura de Penèlope. Esposa d’Odisseus (
Ulisses) com a protagonista de l’amor que sentia pel seu espós absent que
lluitava per la tornada a Itaca, desprès de la derrota de Troia. Penèlope és la
protagonisgta del poemari en el dolor de l’absència esperant el marit i en
l’absència sentint-se companya en el dolor. Un poemari en el que es viu la
intensitat de l’esposa que estima immensament l’espós al marge dels moments
amargs que havia de viure per culpa del deure que ell havia de complir. Maria
Rosa intueix els dolors de l’absència i la cuites de l’absent posant en boca de
Penèlope les paraules següents:” Del bell etern heroi me’n faig meves les
cuites / el tràfec de viatger indocumentat,/ les tribulzacions de transeünt
errant / empès nomès per l’afany de tornada / i ploro amb ell i amb ell estimo
/ l’acompanyo, com fidel consort fins a casa.” Penèlope en la seva solitud viu
el viatge de tornada del seu espós “enderiat inquiet, / t’has fet a la mar,
cercant-me./ Navegaràs solitari / fins descobrir que / és íntima la cerca.”
L’esposa coneix molt bé l’orgull del seu marit quan es proposa un objectiu però
també sap que malgrat l’èxit o el fracàs coneix molt bé el final que no és res
més que recuperar la intimitat. I amb aquesta idea, ella, que estima, no
desespera i escriu Maraia Rosa, “ella, la lleial, / l’espera./ Juga amb els
fils / trena i destrena / somriu a tots / marca distàncies /es refugia en el
fill / escull el coratge / silenciosa espera./ L’epera, si cal/ eternament./
L’home s’ho val”. Per què les penes d’esposa els intueix en els sofriments de
l’espós. I en una de les seves oracions a Zeus, exclama:”Immortal engtre els
immortals, en la propera / parttida, prent-me un pit com a penyora per, / com
vigorosa amazona, lluitar frec a frec al / costat de l’estimat”. I el poema
final és la gran declaració d’amor i de fidelitat a l’espós no escoltantn el
cant de pretendents que la volien per esposa apartant-la del seu heroi. Val la
pena llegir-lo. Diu: “¿És que no vas decidir aquest pensament tu mateixa, / que
tornaria Ulisses per prendre venjança d’aqueixos? / Obra com et plaurà: i et
dirè com més escauria. / Puix que dels pretendents s’ha venjat Ulisses diví,/
faci’s un npacte jurat: que Ulisses regni per sempre, / i nosaltres posem en
fils i gemans oblidança / dels morts que s’han fet,i que els uns als altres
s’estimin / com d’antic, i que hi hagi riquesa i pau a balquena”. La solució
als problemes de la vida per difícils i dolorosos que sien finalment sempre la
dóna l’estimar. Un poemari dens, amb veu de dona i poèticament una lliçó de
convivència superant tots els problemes per greus que siguin.
dimecres, 12 de desembre del 2018
ESTIMATS LLUC I JOANA, d’Oriol Junqueras
La lectura dels Contes des de la presó escrits pel
pare del Lluc i la Joana m’ha fet encara més evident la innocència de l’Oriol i
dels seus companys i companyes empresonats i exiliats. I el primer pensament
m’ha fer veure que és l’argument i la prova més clara i el primer pensament,
honestament ho dic, “si els jutges no hi veuen la veritat que defensen i la
dignitat que els acompanya és per què tenen un concepte massa esbiaxat de la
integritat de les persones.” Els darrers versos del poema que clou el llibre
són prou expressius de la humanitat d’un pare i de l’abast de la seva dignitat.
Les seves paraules són definidores de l’humanisme totalment contràries a les dels
polítics de dretes que s’omplen la boca de legalitat embrutant-la d’
indignitat. Valorem els versos de l’Oriol:” Lluc i Joana, una infinitat
d’abraçades / consolarà la llarga absència / i les nostres ànimes, ara ja tan
fortes / no permetran / que cap petitesa els robi mai el somriure”. Definir de
petitesa el seu empresonament davant de la dignitat, palesa una grandesa de la
persona, que patint injustament, no deixa de ser el gran pare pedagog dels seus
fills que els mena pel camí de ser ells i els ensenya a no odiar sinò a
estimar, com ho indica que cap petitesa els hi robarà el somriure. La carta als
meus fills és la demostració de la
honorabilitat d’una persona que és i ha estat un pedagog de la humanitat i per
aixó els hi diu “el vostre pare és una persona honrada i treballadora, que us
estima fervorosament”. I el seu amor i la seva pedagogia l’evidencien els contes que els pares han
d’explicar als seus fills perquè esdevinguin persones sàvies, amb la saviesa de
saber entendre i de saber actuar. Els contes escollits per SAPIENS, són un
exponent de la capacitat d’entendre dels infants i la necessitat de conèixer el
millor possible el món perquè amb la seva inbtel·ligència, avui de nens i
nenes, i demà de persones adultes, esdevindran persones creadores de la
convivència universal en pau que la societat necessita. No entendre aquest
missatge d’un pare empressonat als seus fills és donar pas lliure a la
corrupció que domina avui la política espanyola tant des d’el corrupte com
d’aquell que l’ha de sancionar i deixa actuar. La infinitat d’abraçades del
poema de l’Oriol serà la veritat d’una convivència global, digna,justa i
creïble amb la llibertat dels presos polítics i dels exiliats.
Subscriure's a:
Missatges (Atom)