En clau de Lluna és un poemari de Fe Ferrè i Ferratè, dona d'una gran cultura i promotora cultural que expressa en la seva poesia la profunditat del ser humà en comunitat amb la natura. La vostra presència a l'acte de presentació esdevindrà un col·loqui de sentiments i un desig de llegir i viure la seva poesia. Metgesa, coneix el ser humà en la seva integritat però la seva interculturalitat li fa gaudir la poesia, la dansa i qualque manifestació artística.
El meu pensament em porta, sovint, a reflexionar sobre els treballs de cultura popular i els seus conreadors, escriptors, artistes i esportistes. Molts valors de les lletres, les arts i els esports no reben l’atenció que penso es mereixen. Potser no són genials en la forma, però, sovint, ho són en el fons. I el fons és la font i la humilitat la seva grandesa. Amb la mateixa humilitat he obert aquest blog.
divendres, 13 de febrer del 2015
dimarts, 10 de febrer del 2015
JAUME ICART SAMPERE, UNA VIDA DEDICADA L’ART
La vida de les persones defineix una filosofia de l’existència
que massa sovint no llegim i alló que és pitjor no volem. Cada ser humà gaudeix
d’unes característiques que directament o indirecta s’autocomuniquen convidant
a un diàleg constant perquè l’objectiu programat per la natura es compleixi. L’objectiu
no és altre que l’assoliment de la integritat personal per aportar amb plenes
facultats la seva obra a la construcció de la societat. No totes les persones
gaudeixen de les mateixes qualitats, característiques i aficions, i d’aquesta
varietat neix la riquesa de la història i la bellesa de l’arc de Sant Martí
desprès d’un dia de pluja saonadora.
A casa nostra, a Granollers (Vallès Oriental) una persona amb
un historial molt definit i personal, va rebre l’afecte i l’amistat en el dia
del seu traspàs, de molts granollerins. Jaume Icart Sampere, amb gairebé un
segle d’història, ens ha deixat, però, certament que continua amb i en
nosaltres. La seva obra serà sempre el record d’una persona que de l’art en feu
la seva vida. Estimava la pintura amb passió. Molt menut, amb penes quatre o
cinc anys, al principi dels anys 20 del
segle passat, manifestà la vocació artística dibuixant amb troços de carbó les
voreres del C/ de casa seva. Una exposició de pintura al Casino l’any 1928 (si
no vaig errat), en la que hi participava entre altres, Joaquim Mir, fou el tret
de sortida d’una cursa artística que amb força i entusiasme va manifestar la
primera meitat dels anys 30 quina seria la línea cultural i artística del
Vallès Oriental. Exponent d’aquesta eclosió foren les Exposicions Oficials presentades
al Col·legi Pereanton els anys 1934 i 1935. Les modalitats artístiques eren
pintura a l’oli, aquarel·la, dibuix, cerámica, escultura de fang, fusta i filferro
i fotografia. El nombre d’artistes superava la vintena i entre ells, la majoria
molt joves, hi figurava Jaume Icart, Josep Alguerò, Antoni Cumella, Vicenç
Casals Grau i Albarranch. La guerra civil de l’any 1936 estroncà l’entusiasme i
no fou fins entrats els anys 40 que no es va reemprendre la tasca. Jaume Icart
sempre va lluitar en la difusió de la pintura amb l’aportació de les seves
obres, amb les exposicions que organitzava, amb els premis que guanyava i sobre
tot amb la seva tasca de mestre a l’Escola Municipal de Treball, a l’Institut,
al Casino Club de Ritme i també a casa seva que ultra ésser un taller esdevenia
un veritable museu de la seva trajectòria com a pintor. Moltes són les exposicions
celebrades a Granollers, arreu de Catalunya i també per Espanya amb alguna
incursió a l’estranger. Podem afirmar que es mou dintre les normes de l’impressionisme
amb una principal dedicació a pintar la natura. Dues són les carcterístiques
que penso cal recalcar: a) li agradava anomenar-se el pintor de les pluges.
Veritablement n’era un mestre. b) el seu saber tractar el color en una variada
gama de tonalitats, fins al punt de poder pintar una obra monocroma de
qualitat. Fent un pas més endavant sempre estava disposat a col·laborar amb
lliurament d’una obra seva a obres benèfiques, a formar part de jurats de pintura
i a participar des d’el primer dia en la Fira del Dibuix, de la que era un gran
entusiasta i promotor. En Jaume estava molt content de la seva tasca entre els
joves i les persones que volien entrar en el món de l’art. Peró alló que més l’omplia
de joia era la verdadera nissaga d’artistes de la seva família, l’avi i pare,
ell, la filla i mare, Àngela Icart, i la néta, Raquel. Els ulls se l’hi omplien
de felicitat quan assistia a la inauguració d’exposicions de la filla i de la
néta. El Jaume va trobar la felicitat en la pintura i procurà fer feliç el seu
entorn.
Quina será la valoració que en farà la societat de la seva
obra? Personalment no em preocupa. La qualitat és de les persones. Per a mí
Jaume Icart Sampere mereix una nota d’excel·lent, excel·lent per la seva vida
en el món de l’art. La resta ho dirà la història.
diumenge, 8 de febrer del 2015
L’ESPORT CONFIGURADOR POLÍTIC DELS POBLES
La incidència de la pràctica esportiva en la configuració de
les col·lectivitats és tan antiga com la humanitat. Els motius poden ser
diversos d’acord amb les circumstàncies de cada moment o época. L’exemple dels
Jocs Olímpics és una de les mostres rellevants però en el procès de la història
el progrès ha estat relacionat també amb l’esport. I la seva influència pot
esdevenir capdal. La Venguàrdia del dia 8 de febrer de 2015 denuncia la
preocupació del govern de l’estat de
cara a les properes eleccions per la pèrdua del vot català a favor del
PP per culpa de la imputació del Barça en relació amb el cas Neymar. Francament
una postura lamentable i políticament incorrecta i feble i, a la vegada,
propícia l’evidència d’una actuació contra Catalunya. És un auto-imputació d’un
comportament judicial emmascarat per la política. També ens demostra la importància
de l’esport a Catalunya que té una història més antiga que la nació espanyola.
Aquest és un argument més que corrobora la meva filosofia de l’esport en el món
de la política. La persona, per la seva configuració i per la seva presència en
la vida, és esportiva per naturalesa en el concepte més ampli de l’esportivitat.
És fonamental en el devenir dels pobles. Oportunament una pel·lícula m’ha
refermat la idea. VICTUS, una pel·lícula protagonitzada per Nelson Mandela, el
creador de la nova Àfrica del Sud, es basa en una manifestació esportiva que
fou capdal en la nova orientació del país amb la pujada al govern de Nelson Mandela.El
nou cap d’estat, protagonista d’una autèntica odisea de lluita i
empresonaments, es va trobar entre dos focs. Per una banda els guanyadors que
odiaven als blancs i anteriors governants i per altra els blancs que tractaven
als negres de raça inferior. La reconciliació i la pacificació semblava impossible.
Però quan davant hi ha un polític veritablement polític i amb consciència de
servidor del poble, els problemes tenen solucions. I les tenen perquè sap
llegir el temps i les seves circumstànciès. I Nelson Mandela va saber llegir el
momemt. A l’assolir la presidència l’any 1994 i el 1995 haver de celebrar-se al
seu país els Campionats Mundials de Rugby. La república sudafricana no era una potència
en aquest esport, però en el país sí era important. I el signe polític del
temps li proporcionà l’esport. La Federació ja treballava en la formació de la
seva selecció però no era suficient. Calia una bona selecció però que tot el
poble, blancs i negres, li fessin costat. La Selecció hi tenia políticament
molt a jugar. El primer pas fou guanyar-se els esportistes. Una entrevista amb
el capità de la selecció. L’interès del President manifestat als jugadors. Un altre
pas molt important. Calia guanyar el recolzament de la raça negra que odiava l’equip
de rugby i la selecció. Però Mandela va trobar la manera. Va preparar una trobada
de tot l’equip amb els nens que s’entrenaren amb els seleccionats.
Guanyant els infants es guanyava els
pares, avis i gent gran. La realitat fou que la Selecció de Sud Àfrica acabà
invicta la competició i els estadis els omplien blancs i negres amb una bona
germanor. S’havia donat un pas de gegant. Amb intel·ligència, voluntat verdadera
de servir a la gent, no de servir-se’n un mateix, diàleg i treball. Nelson
Mandela ho aconseguí. És una demostració de bon polític. I també és una demostració
de tot alló que l’esport pot aportar per l’organització política de les
societats. Quan els fruits són bons, significa que ho ha estat la gestió. Quan
els fruits no s’aconsegueixen, la conclusió és lógica no ha existit una bona
gestió. És un exemple a la vista prou clar. Però perquè no tenen continuitat?
Per què hi ha un element que ho desnaturalitza tot. La política del diner com
ego central. No cal citar exemples. Són prou clars.
Subscriure's a:
Missatges (Atom)