Aquest poemari m’ha integrat en el curs de les quatre
estacions climàtiques i he trobat en el món de la poesia el goig d’abastar els
fruits de l’arbre per excel·lència que és la humanitat. Possiblement algun dels
fruits una tormenta els ha mossegat però aquell fruit sovint encara és més
agradable al paladar dels sentiments. En la poesia de Josep Lleixà s’hi viu el
procès natural d’un poema, que es pensa i dissenya a l’hivern, se sembra a la primavera,
se’n té cura a l’estiu i a la tardor, amb les fulles seques de les arbredes,
els fruits són un plaer del gust. Veritablement aquest procès de la poesia de l’amic
Lleixà té en el missatge, el gust, l’encant de la poesia habillada amb el
vestuari de la identitat personal però viscuda en l’amistós diàleg de la
lectura. Diàleg distès, sense pretensions amb el desig d’arribar al cor per descobrir
en cada moment quins són els veritables batecs de la humanitat. Quan el cor d’un
poeta batega, batega la poesia de la humanitat perquè la millor poesia està en
el fons més que no pas en la forma, però benvinguda l’excel·lència formal perquè enalteix l’excel·ència del
missatge. I penso sincerament que la poesia de Lleixà basa la seva qualitat en
la mà estesa que busca l’amistat de tothom. El poema EL SILENCI sintetitza i
alliçona. “Escolta el silenci,/ escolta’l en silenci./ No sentiràs res,/ i
quedaràs sorprès / de les coses que has entès”. Sovint ens falta saber escoltar
en silenci, el meu silenci per entendre la paraula d’altri. Sovint la conversa
en silenci de dos amics, que un al costat de l’altre, es parlen sense
pronunciar paraula, és la manifestació de l’amor que modela les identitats. El
meu amic Swami Satyananda, diu que “estar en mauna (silenci) en su sentido màs
elevado es permanecer en nuestra propia esencia”. I certament amb la senzillesa
de la humilitat Josep Lleixà ens alliçona amb els seus versos quina és la seva
essència. I no per aixó no deixa de ser profund, en la seva humilitat, quan ho
corrobora dient:”T’adones que el que tu vius / no ho pots transmetre a ningú./
Explicar-ho, potser sí”. La comunicació és el vestit de la poesia, que pot ser
més humil o més senyor, però un vestit ric o pobre no és l’ànima de la poesia.
I en el poemari de Lleixà hi brilla l’anima, més que el vestit. La lectura del
teu llibre, Josep, m’ha fet estimar més la vida, la meva i la dels altres.
El meu pensament em porta, sovint, a reflexionar sobre els treballs de cultura popular i els seus conreadors, escriptors, artistes i esportistes. Molts valors de les lletres, les arts i els esports no reben l’atenció que penso es mereixen. Potser no són genials en la forma, però, sovint, ho són en el fons. I el fons és la font i la humilitat la seva grandesa. Amb la mateixa humilitat he obert aquest blog.
divendres, 24 d’agost del 2018
dijous, 23 d’agost del 2018
LES CIUTATS OCASIONALS, de Ricard Mirabete Yscla
El títol de poemari “Les ciutats ocasionals” em desvetllà una
curiositat centrada en la normalitat dels pensaments. Obviament que el fet de
pensar és normal però també ho és l’afirmació de la possibilitat o veritat de
pensar en anormalitats. Però la lectura del poemari m’ha fet adonar que hi ha
anormalitats que poden ser normals. No és el tema de veritats o mentides sinò
de diferències dintre d’una ética. Tot depèn del sentit ètic o moral de les
persones. I aquesta idea me l’ha despertada la paraula ocasionals una vegada
acabada la primera lectura. I tot seguit em pregunto, on rau el fet o la idea
ocasional de les ciutats. I la resposta me l’ha donada la identitat dels
ciutadans, tot i que la construcció en el lloc escollit també port ser
ocasional. Els ciutadans m’han donat la resposta en forma de vivències viscudes
en visites de ciutats i precisament el primer poema acaba amb aquesta
afirmació:” La questió és saber / si creurem en una història de melodies enutjoses”.
Una melodia pot ser la causa d’un canvi emocional. El problema el provoca
l’adjectiu perquè la melodía per uns pot ser enutjosa i per altres no. I Ricard
Mirabete amb un estil poètic-narratiu o narratiu poètic gaudeix de la gran
habilitat d’endinsar-nos en la veritat i dignitat del propi jo amb un missatge
de l’entorn que convida a desconfiar. Reflexionem de l’acabament del poema
“Envellir” fent referència a que ningú “no amaga la pressa de sentir-se veritat”.
I per demostrar la seva “es despulla”. Ocasió que confirma en el poema següent,
referint´se a la ràbia juvenil, escribint:”Ara i adès, malda per sobresortir /
de la pedra i el fang en una tempesta / que és una farsa.” La lectura del
poemari m’ha demostrat com amb els ulls oberts, una persona, sigui quina sigui
la seva condició, sempre descobreix un moment
on troba la seva veritat. I Ricard Mirabete, bon poeta i gran pedagog,
ens ensenya a caminar amb els ulls oberts per la vida perquè per un camí
enfangat ens pot fer donar compte de com hem de caminar per la vida. Els
problemes ocasionals del poemari no són fang, són poesia. Ricard ho sap, perquè
la història la fan les persones que la seva vida és poesia.
Subscriure's a:
Missatges (Atom)