Francesc Payàs és una institució i una persona que
deixa petja per la seva dedicació en tot allò que creu i fa seu. I s’hi lliura
plenament amb aquella saviesa senzilla i humil que la natura regala a l’ésser
humà. Curiosament dóna la impressió que en Payàs és omnipresent, omnipresència
que necessita una lectura acurada perquè esdevé un dels moltíssims missatges
que la natura envia als humans i que massa sovint els humans ni llegim i allò que
és pitjor, ignorem. Francesc Payàs té la virtut de ser-hi i no falta mai als
grans esdeveniments i no tan grans de la ciutat. I la Festa Major és una de les
oportunitats. I enguany hi és present amb una exposició dedicada a l’esport
presentada per ell mateix a l’espai tranquil Barbany. Artísticament no mereixerà
un capítol en la història de l’art però humanament i emotiva té un valor
personal i fins i tot històric remarcable. Payàs fa un repàs per moments i
esdeveniments de l’esport granollerí i al mateix temps ha fet un homenatge a
persones capdavanteres esportivament a la capital del Vallès Oriental. No és
una exposició exhaustiva de l’esport granollerí perquè és una mostra
testimonial basada en la seva presència en els moments viscuts per ell de cada
esport. Òbviament els esports que se’n porten la palma són el futbol, el
bàsquet, l’handbol i la natació. I precisament personalment penso que el mèrit de
la mostra rau en la presència de Francesc Payàs en els moments dels fets i en
la voluntat de perpetuar-los i en el reconeixement a les persones
protagonistes. Amb un treball exhaustiu perquè
ha remogut cel i terra per argumentat el seu relat amb una visió artística molt
personal, Francesc Payàs continua la seva tasca de pregoner de Granollers i de
mur de ressonància de la vida de la capital vallesana. La història en parla poc
o gens de persones com Francesc Payàs però penso que les poblacions que compten
entre els seus ciutadans tals persones, gaudeixen d’un valor afegit perquè són
un ressò constant de la vitalitat d’un poble.
El meu pensament em porta, sovint, a reflexionar sobre els treballs de cultura popular i els seus conreadors, escriptors, artistes i esportistes. Molts valors de les lletres, les arts i els esports no reben l’atenció que penso es mereixen. Potser no són genials en la forma, però, sovint, ho són en el fons. I el fons és la font i la humilitat la seva grandesa. Amb la mateixa humilitat he obert aquest blog.
dimarts, 23 d’agost de 2016
LA ESCALA SAGRADA, de Sebastián Cazeneuve
Novel·la amb un missatge transcendent de vida que com
l’autor escriu “toda nuestra vida està unida a la Gran Vida”. Novel·la amb una
base filosòfica zen però intensament arrelada en la doctrina de “joc sóc la
resurrecció i la vida de l’evangeli”. Guanyar la pròpia vida és el fil
conductor que comença la seva narració amb una destrucció que esdevé el
leimotiv que porta a trobar la veritat del ser. Una erupció del volcà Puyehue
que va cobrir de sorra la població de Villa
la Angostura, població de l’autor i del protagonista de la novel·la i és el punt
arrencada motivat per un brunzit que porta a descobrir “la escala sagrada”,
motiu musical profeta de la universalitat i globalitat. La incidència de la
música en la vida és una explicació de la tesi bàsica de la novel·la de tothom
és vida. I precisament descobrir la veritat de la pròpia existència és la raó
del fet temporal de ser amb un objectiu de base religiosa. I la música, el
brunzit que és nota musical que sentia el protagonista
desprès de l’erupció volcànica, serà el fil conductor de la seva vida fins
descobrir la plenitud de l’amor que trobarà gràcies a l’escala musical. L’autor
en la portada del llibre hi presenta aquest pensament: “El hombre intentó transformar
la Tierra. Ahora la tierra transformarà el homnbre”. I per què. Senzillament perquè l’home és també
terra. La relació és tan intensa que identifica. I quin paper hi juga la
música? Senzillament cada persona gaudeix d’una sensibilitat en l’escala
sagrada que el capacita per sentir sons molt especials que profetitzen
esdeveniments històrics, com ho fou el del volcà esmentat. Gaudir d’aquesta
capacitat crea una relació tan íntima i converteix la persona en tan global que
la converteix en profeta de la seva vida i del seu entorn. Però allò que cal
primerament és descobrir quina és la seva vida, que en la novel·la acaba amb la
trobada del seu amor, en un procés llarg i treballat per un camí menat per la
filosofia zen. La música desperta i la religió mena i amb una bona connexió la
vida és vida perquè forma part de la Gran Vida, que esdevé desprès del temps,
immortal amb el Jo sóc la vida, de l’evangeli. La gran lliçó de la novel·la rau
en el fet de saber escoltar i conèixer la teva nota musical i seguir el fil de
la seva profecia. Descobrir la vida és la tasca indispensable de l’existència.
L’escala musical són la primera síl·laba de cada vers de l’himne de Sant Joan escrit el segle VIII.
Un mandala ens representa la freqüència amb que cada instant la naturalesa emet
els seus sons que la persona humana percep. Allò que cal és ser capaç d’escoltar
i d’acord amb el missatge, actuar. Una novel·la que coincideix perfectament amb
la filosofia del globalisme de Lluis M. Xirinacs. Que n’és de sàvia la natura.
I pensar que els homes som natura i massa sovint ho oblidem!.
Subscriure's a:
Missatges (Atom)