La celebració d’un Campionat Mundial de Futbol a Russia
esdevé una pàgina contradictòria en la història de la humanitat. I és
contradictòria perquè és la contraimatge d’una revolució que volia canviar el
món i ha estat tot el contrari. I la culpa no és del ideòlegs sinò dels
polítics dominats sempre pel diner. I el Campionat Mundial de Futbol 2018 és
una demostració d’alló que no havia de ser una societat comunista. I per a més
inri aquesta competició es desenvolupa en el marc d’una guerra económica mundial
declarada pels EEUU d’Amèrica que esportivament la Fifa ho endolceix amb l’atorgament
d’un futur campionat del món a EEUU, Canadà i Mèxic connjuntament. Un difícil
missatge d’entendre precisament per les tensions existents de Canada i Mèxic amb EEUU. I aquest panorama em
fa pensar en els Jocs Olímpics de Grècia que aturaven les guerres i el futbol
que preten ser l’abanderat mundial esportiu, què hi aporta? La força del diner
que el comunisme volia regularitzar. Se’m contestarà dient que els temps
canvien. Certament, però les persones continùen. Francament, quan reflexiono
sobre el missatge de l’esport que en els seus orígens era una voluntat de pau,
se’m regira l’estòmac al comprovar que l’esport d’un futbol dominador té en el
diner la formació dels protragonistes que haurien de ser de la convivència. I
ja em direu quin és el seu protagonisme. En la celebració d’enguany s’hi
intueix una contradicció i rau en el fet que els països més rics del món
futbolísticament no són els protagonistes. Vol dir que la història fa un gir cap
a la centralitat de l’ésser humà en el procès de la història? No ho crec, més
aviat que aquests paísos es volen fer els amos d’aquest esport. Peró la
contradicció hi és. Com actuarà? Rússia, centralitat del futbol l’any 2018,
EEUU també ho vol ser en un futur? Qué es pot esperar? Em pregunto quina
orientació futura ens oferirà el campionat del 2018? De moment existeixen
indicis d’una guerra esportiva entre clubs i també entre seleccions. Un
escàndol que essent d’una selecció ha esdevingut mundial, amb la dissort que
els culpables es presenten com la solució. Uns campionats amb petites guerres per
motius diferents que la deportivitat és incapaç de reconvertir. Seria un
missatge excepcional si el seu desenvolupament fos un mirall de deprtivitat.
Però la tecnologia que havia de ser la solució de problemes ha demostrat que
també en crea. No és el futbol el culpable, són els seus manipuladors, persones
que se’n beneficien a diferents nivells per assolir protagonismes socials.
Espero i desitjo que el futbol a tots nivells demostri que és un verdader
configurador social. Serà capaç l’actual campionat del món de donar-li aquesta
orientació?.
El meu pensament em porta, sovint, a reflexionar sobre els treballs de cultura popular i els seus conreadors, escriptors, artistes i esportistes. Molts valors de les lletres, les arts i els esports no reben l’atenció que penso es mereixen. Potser no són genials en la forma, però, sovint, ho són en el fons. I el fons és la font i la humilitat la seva grandesa. Amb la mateixa humilitat he obert aquest blog.
dissabte, 16 de juny de 2018
dimarts, 12 de juny de 2018
República pagesa, de Montserrat Tura
El sotstítol: “vindicació del catalanisme rabassaire” si l’enllacem
amb un text cap al final de llibre ens adonarem de la pèrdua d’identitat, que
la república creava, i el franquisme va intentar eliminar. Diu el paràgraf:”Abans
que el 20 de novembre de 1975 morís el dictador, a més de Jordi Solé Tura, dos
renebots i una neta ( Montserrat Tura) del líder rabassaire (Feliu Tura)
militaven clandestinament en organitzacions polítiques d’esquerres. No, el
feixisme no havia vençut. I els pinyonaires no es van rendir mai”. La base dels
pinyonaires era la familia Tura que vivien a Can Pinyonaire. La darrera frase d’aquest
llibre resumeix magistralment la seva filosofia. “Quan el fred talla la cara
però el dia s’allarga, cerquem mimoses”. La lectura d’aquest llibre ha estat
molt més que un plaer, ha enriquit la meva consciència de la riquesa que el poble
senzill creava a Catalunya a tots nivells i del genocidi d’una Catalunya que
caminava segura cap a una democràcia global. La Montserrat Tura m’ha fet, amb
aquest llibre, conèixer millor el futur
de llibertat destruit per una guerra injusta i negativa per a la història de
Catalunya i d’Espanya. La narració centralitzada en una família de Mollet, capdavantera
en el Sindicat Unió de Rabassaires, la familia de l’escriptora, no s’atura en un individualisme negatiu, sinó
que a partir d`’un individualisme cent per cent creatiu ens fa conèixer la
història que una guerra va criminalitzar. La voluntat creativa de famílies
humils i senzilles, però molt respectuoses amb les persones, fou aniquilada pel
feixisme de l’exèrcit espanyol comandat per Franco, i sentint-ho molt i m’esgarrifo,
beneït per l’episcopat signant el manifest de la guerra com una creuada.
Sortosament l’arquebisbe de Tarragona es negà a signar-lo i Franco el va desterrar.
El llibre molt treballat, i l’argument extraordinàriament viscut, mereuix multiplicar
les edicions i que el seu missatge arribi als
demòcrates. La meva vida, jo tenia set anys quan va esclatar la guerra
incivil, es va moure durant els anys de lluita en un ambient de pagès més
tranquil, sense persecucions entre la gent del poble i defensant-se mútuament
contra els que pretenien sembrar el terror. Vaig tenir una idea del que
respirava la guerra i les persecucions de la post-guerra, i aquest llibre m’ha
obert els ulls per saber distingir que és la verdadera Catalunya, el que no és
i ara vol ser i dissortadament els símptomes de persecució es donen la mà. Ara
no hi ha morts, però hi ha empressonats. La Masia de Can Pinyonaire és el
mirall de la Catalunya que volia ser i en certa manera és una metáfora de la Catalunya
actual.
Subscriure's a:
Missatges (Atom)