La lectura dels Contes des de la presó escrits pel
pare del Lluc i la Joana m’ha fet encara més evident la innocència de l’Oriol i
dels seus companys i companyes empresonats i exiliats. I el primer pensament
m’ha fer veure que és l’argument i la prova més clara i el primer pensament,
honestament ho dic, “si els jutges no hi veuen la veritat que defensen i la
dignitat que els acompanya és per què tenen un concepte massa esbiaxat de la
integritat de les persones.” Els darrers versos del poema que clou el llibre
són prou expressius de la humanitat d’un pare i de l’abast de la seva dignitat.
Les seves paraules són definidores de l’humanisme totalment contràries a les dels
polítics de dretes que s’omplen la boca de legalitat embrutant-la d’
indignitat. Valorem els versos de l’Oriol:” Lluc i Joana, una infinitat
d’abraçades / consolarà la llarga absència / i les nostres ànimes, ara ja tan
fortes / no permetran / que cap petitesa els robi mai el somriure”. Definir de
petitesa el seu empresonament davant de la dignitat, palesa una grandesa de la
persona, que patint injustament, no deixa de ser el gran pare pedagog dels seus
fills que els mena pel camí de ser ells i els ensenya a no odiar sinò a
estimar, com ho indica que cap petitesa els hi robarà el somriure. La carta als
meus fills és la demostració de la
honorabilitat d’una persona que és i ha estat un pedagog de la humanitat i per
aixó els hi diu “el vostre pare és una persona honrada i treballadora, que us
estima fervorosament”. I el seu amor i la seva pedagogia l’evidencien els contes que els pares han
d’explicar als seus fills perquè esdevinguin persones sàvies, amb la saviesa de
saber entendre i de saber actuar. Els contes escollits per SAPIENS, són un
exponent de la capacitat d’entendre dels infants i la necessitat de conèixer el
millor possible el món perquè amb la seva inbtel·ligència, avui de nens i
nenes, i demà de persones adultes, esdevindran persones creadores de la
convivència universal en pau que la societat necessita. No entendre aquest
missatge d’un pare empressonat als seus fills és donar pas lliure a la
corrupció que domina avui la política espanyola tant des d’el corrupte com
d’aquell que l’ha de sancionar i deixa actuar. La infinitat d’abraçades del
poema de l’Oriol serà la veritat d’una convivència global, digna,justa i
creïble amb la llibertat dels presos polítics i dels exiliats.
El meu pensament em porta, sovint, a reflexionar sobre els treballs de cultura popular i els seus conreadors, escriptors, artistes i esportistes. Molts valors de les lletres, les arts i els esports no reben l’atenció que penso es mereixen. Potser no són genials en la forma, però, sovint, ho són en el fons. I el fons és la font i la humilitat la seva grandesa. Amb la mateixa humilitat he obert aquest blog.
dimecres, 12 de desembre del 2018
PARTÍCULES CAPTIVES, de Bep d’Utxí, Magda Gabàs
Un poemari a sis mans, un poeta, una poetesa i un fotògraf en
el que la centralitat temàtica la protagonitzen els sentiments agermanats amb
els moviments de la natura. Així SER/ESTAR, capítol que ens defineix l’objectiu
dels autors que “amb ploma de coral i andesina vermella / solcava rangs per la
blanca quartilla / deixant-hi la llavor de la lletra planera / que havia de
forjar el poema” per què la vida és poeisia. No hi ha pretensions en la saviesa
dels autors sinò humilitat davant la LLIBERTAT
que “es perfumava amb essència d’estrella./ I es vestia amb llum del
firmament / I dansava al so del vent / a l’escenari de la vida.” El sentiment
humà aconduint la vida “amb el desig de viure lliure”. Però en aquest esdevenir
hi juga el seu paper la LLUM/FOSCA. És curiosa la metàfora de NIT DE VIDRE perquè
“ no ha estat un miratge./ he reconegut la nit de vidre / cercant un oasi de
serenor / de pau interior” per assolir ser persona digna. I en aquest
recorregut, SENTIRS / PENSARS, s’hi paledsa com es mouen els sentiments i les
idees. “No es barallen la rosa amb el nard / per la seva bellesa / ni amb el
card / per les pues de la tija”. Una definició lírica del que és la vida, un
diàleg entre el bé i el mal, el ser i el no ser, en la recerca de la veritat i
la felicitat. I en TEMPS / ESPAI es fa
un recorregut en el que es desenvolupa la vida dels humans amb el desig de
viure “com onatge de la mar / vull que sigui el meu calendari,/ infinit, sense
horari”. Un poemari que desfulla la margarida de la vida per quedar-se amb el
groc del treball que és el desig que marca el camí de la felicitat.
dimarts, 11 de desembre del 2018
ENS ESTAN DESNATURALITZANT EL FUTBOL
Per què calia jugar a Madrid la final de La Copa Libertadores
argentina? El futbol esportivament pot ser i és un necessari configurador de la
societat del futur, una societat en la que la dignitat del ser humà esdevingui
la centralitat i la base de la filosofia social i política de la convivència.
I, amb perdó, la final entre el River
Plate i el Boca Juniors em va semblar més desestabilitzadora i destructora que
no pas configuradora. El motiu de traslladar la final fora d’Argentina és prou
acusador. La greu baralla entre les dues aficions. Un esport, que
pedagógicament i esportiva ha de tenir per objectiu la cordialitat i l’amistat,
en la realitat, com ho palesa el partit que comento, dissortadament els efectes
són negatius. Possiblement, les baralles sovint són efímeres i momentànies,
però el soroll que fan, com el partit en questió, arriba massa lluny
internacionalitzant-se la rivalitat. I la fama queda i és negativa. La pregunta
que em faig és, no hi havia cap altra solució? Era més important jugar la final
a Europa perquè a l’Amèrica del Sud era un risc massa evident? El missatge que
he desxifrat d’aquest fet em convenç que el futbol s’està desnaturalitzant per culpa del poder del diner. En el fons del
fons ha estat una jugada económica, negativa pels ciutadans i molt positiva per
la Federació i els clubs. Portar a l’estranger una activitat esportiva de risc
al seu país significa la internacionalització dels aldarulls i la incapacitat
de les autoritats esportives i polítiques de redreçar l’activitat esportiva.
Una veritat és la passió per ser els millors amb els posibles defectes que s’hi
produeixin i una altra la incapacitat per trobar-hi solucions socials dintre la
convivència nacional. Buscar la solucio a cop de talonari, com es va fer, no és
una solució social, és una demostració de la desviació convivencial que s’està
vivint en el món, també en el segle XXI. No és el mateix missagte jugar a
l’estranger un partit fruit de relacions esportives positives que un de
relacions negatives. Per altra banda es palesà una altra circumstància, que cal
analitzar, i valorar, la passió de l’afició que arriba a efectes socialment
desmesurats i inacceptables. En un món on la pobresa cada dia és més
generalitzada, generar activitats en les que la passió pot més que la raó i
econòmicament és perjudicial, suposa una política de configuració social
corrupta. És lamentable que la passió d’uns, perjudiqui els drets d’altres, que
es va veure apartats d’aplaudir als seus ídols en un joc que cívicament hauria
d’haver estat modèlic a la vista de tot el món. Jugar fora i lluny fou un trist
favor a l’esport i a l’esportivitat i una demostració de feblesa organitzadora
de les institucions corresponents. Des de la meva òptica fou una jugada
económica de dimensions mundials dirigida pel diner, demostrativa de la
qualitat humana pobra obviant els drets de la majoria de la ciutadania
argentina, en aquest cas. Es va internacionalizar, no ho nego, però amb un
missatge socialment lamentable: pareu esment en la qualitat técnica de jugadors
de fama internacional que han estat incapaços de demostrar a casa seva la qualitat
humana, cívica i social anant a l’estranger a demostrar les seves mancances
solidàries.Personalmemt aquest partit ha estat una demostració de les mancances
socials i humanes de les institucions esportives i polítiques i la pobre
convivència social d’un país. Una demostració des de l’esport de la feina que
li cal encara a la humanitat per assolir una convivència global digna.
Subscriure's a:
Missatges (Atom)