Les persones, desde sempre,
senten la preocupació del demà, però hi ha un demà que és superior a tots, que
seran desprès de la seva mort, si de veritat hi ha un desprès. El n.160 de
Cristianisme i Justícia està dedicat a una reflexió molt complerta sobre eln tema,
basat en el perquè de la mort . El més enllà és una utopia? Quina repercussió
té l’expressió de “Déu ha mort; Marx, també…
i jo… darrerament no estic gaire fí que diguem…” I sobre el tema hi ha la
doctrina de l’escatologia, que etimològicament
significa “la derrera paraula”. Qui la té de veritat la darrera paraula?
Recordem que Sant Joan, evangelista, comença el seu evangeli amb “la paraula es va fer carn”.
Què hi ha desprès de la mort, en referència a la “salvació” predicada per
Jesucrist si hi ha la convicció que la darrera paraula la tenen els més
desfavorits de la humanitat. L’evangeli és la bona nova per els més pobres. I qui són els més pobres?
La resposta sembla fàcil, però no ho és tant. En la Bíblia hi ha un llenguatge
d’esperança. Llenguatge que mereix una atenció especial en el llibre de JOB,
aquell personatge benestant reduit a la misèria i que malgrat encarant-se amb
Déu no perd la confiança i recupera la seva primera situació social. Són els
més pobres els que millor entenen el missatge evangèlic de la salvació? I
Jesucrist en la seva vinguda porta el “regne de Déu” i no es cansa de dir com
els pobres són els predilectes. Però què significa la pobrfesa? Manca de
recursos naturals o manca de recursos espirituals? La mort és la resposta
perquè desprès d’ella ve el futur en el que “Déu vindrà amb glòria a jutjar els
vius i els morts”. Parem atenció en “vius i morts”, vol dir que en el dia del
judici no tothom haurà mort? I quin serà el judici? Cel, infern, purgatori?
Quin significat té en la Bíblia creure en la resurrecció dels morts? Vol dir
que és la gran manifestació de la glòria de Déu a tota la humanitat? Si no he
llegit malament l’autor del llibret així ho indica. La pregunta no es fa
esperar? On està doncs la justícia? Crec i penso amb força credibilitat que la justíciaa de Déu
és molt diferent de la justícia dels humans. Recordem que en els principis de
la creació se’ns diu que la humanitat fou creada a imatge de Déu i si molts
humans no l’han respectada, Déu no destruirà la seva obra. La paraula del poble
senzill és la paraula de Déu en el perdò, l’aplicació de la justicia i la porta
de la glória.
El meu pensament em porta, sovint, a reflexionar sobre els treballs de cultura popular i els seus conreadors, escriptors, artistes i esportistes. Molts valors de les lletres, les arts i els esports no reben l’atenció que penso es mereixen. Potser no són genials en la forma, però, sovint, ho són en el fons. I el fons és la font i la humilitat la seva grandesa. Amb la mateixa humilitat he obert aquest blog.
dijous, 15 de novembre del 2018
dimecres, 14 de novembre del 2018
CUANTO TE HE ADMIRADO ABUELO DESCONOCIDO, de Ricardo Sàenz de Luque
Ricardo Sàenz de Luque és un metge argentí de família d’orígen
espanyol afincada a l’Argentina per raons personals que aconsellaren instalar-s’hi.
Ricardo és un bon amic que me’l va presentar l’exalumne Francesc Ozerans,
granollerí que actualment viu a Villa la Angostura (Argentina), on hi resideix
també el metge. La lectura del llibre m’ha ensenyat a coordinar el cor amb la
intel·ligència. I precisament el cor i la intel·ligència del Dr. Ricardo l’impulsaren
a voler conèixer amb més profunditat la història de la seva família i d’una
manera més personal la vida del seu avi José Matias Saenz de Luque. I ha estat
el desig d’aquest coneixement que el decidí a traslladar-se en diferents
ocasions d’acord amb el seu treball a Logroño. I el llibre ens fa palès un gran
treball impulsat per un gran cor. La seva lectura m’ha portat a tenir un coneixement
més complert de Logroño ciutat i de la seva província, que millorà el que vaig
assolir en els tres anys d’estudi a Albelda d’Iregua. Ricardo demostra en el
llibre que és un gran amant de la història com també de la geografia perquè indaga
en els arxius i en els indrets de les contrades que puguin tenir alguna relació
amb la familia. La redacció del text
palesa la serietat en respectar la història tal com succeí, independenment dels
èxits i dels fracassos, dels bons i mals momemts que els familiars van patir,
Certament el seu avi fou un personatge il·lustre pels seus coneixements científics
i per la seva ascendència social a Logroño. No ha menystingut cap notícia que d’alguna
manera o altra defineixi la personalitat com a ciutadà i com a metge del seu
avi.L’última part del llibre és el seguiment històric any per any de la família
des d’el 1833 fins al 1907. Però si la part histórica és definidora d’un interés
excepcional, la part més narrativa amb moments molt poètics arriba a l’ànima demostrant
una gran qualitat literària de l’autor que amb els mimbres no massa abundants,
a vegades, sap teixir una història d’una credibilitat gaire bé insubornable. Hi
ha dos capítols d’una excepcionalitat humana molt emotiva quan coneix al pintor
Manet i li és demanada la opinió a l’avi per la greu intervenció que aconsellà
amputar-li una cama, que fou la causa de la mort del pintor. Però un altre
pintor desvetllà interés del doctor, el valencià Sorolla. En la narració dels
temes artístics palesà com caminen de la mà la ciència i l’art essent
fonamentals en la formació humana de les persones. La relació medecina-art és d’una
gran emotivitat que convida a una vida més cívica i social per esdevenir una
personalitat integral. Un llibre molt dens informativament i molt emotiu artísticament
i passional. Les hores llegint-lo m’han fet dir-me interiorment, gràcies Dr.
Ricardo per la teva amistat.
AGAFA LA LUPA! El sud als diaris
El quadern 139 de Cristianisme i Justícia és una crítica
raonada de les deficiències de la informació manipulada per innteressos d’estat
i de les grans fortunes. En resum que el “paper de la informació contè masssa
desinformació”, que obeeix a la consigna mercantil de “tot el que fa pensar
aborreix”. El quadern consta de tres capítols: 1.- Una visió determinada del
SUD als diaris. 2.- Un sistema internacional injust i 3.- Del coneixment a l’acció.
La informació que es dóna del SUD no s’adequa a la realitat del país sinò a les
exigències dels poders exteriors que demostren el que no són amb el que fant. Dues
consideracions de la injustícia internacional: 1: Despeses que acusen: un bilió
d’euros a l’any en seguretat i defensa, i en desenvolupament cinquanta mil
milions. 2.-Els cinc membres permanentrs del Consell de Seguretat de les Nacions
Unides són els cinc primers exportadors d’armes del món i el cinc prinicpals
posseidors d’armes nuclears. I una curiositat de com es manipula el concepte de
l’exportació d’armes: El febrer de l’any 2004 Espanya enviava OBUSOS als països
africans en concepte de material de caça. Amb només aquestes dades n’hi ha prou
per entendre el motiu de les manipulacions informatives de les accions al
tercer món per part dels estats més poderosos. Qui són els que dominen la información
mundial? Copìo:”Es calcula que el 90% de les informacions que circulen pel món
les administren QUATRE agències de premsa occidentals: AP i UPI dels Estats
Units; AFP de França i REUTERS d’Anglaterra. Tres agències d’imatges dominen el
mercat i les difonen.CNN, VISNEWS i WRN. De les 75 primeres empreses de premsa:
39 són dels EEUU, 25 d’Europa i 8 del Japó” Penso que aquesta informació és
prou clara i potent per entendre per on va i com la manipulació. I l’autor
conclou la necessitat que la informació sigui factor de pau i de desenvolupament
de la cultura global. Cal tenir cura del dret a la informació de tota la
humanitat i per aquesta raó és fonamental la cooperació de les ONGD i dels
ciutadans per analitzar la informació total, comprovar com la crisi humanitària
és tractada per la premsa, treure conclusions própies cada lector dels
continguts, denunciar les desigualtats i actuar directament fent saber als
directors dels diaris les manipulacions que s’hi descobreixin. En una paraula,
la solució, una vegada més, la té la veu del poble que cada dia ha de ser més
clara, contundent i valenta davant els manipuladors, siguin polítics,
economistes o religiosos. La premsa ha de ser un col·laborador de la pau i del
benestar no un escolanet del poder.
dimarts, 13 de novembre del 2018
Com llegim el missatge Barça-Betis?
Fa uns setanta anys que l’educació física i l’esport em tenen
el cor robat. He viscut sensacions de tota mena, però sempre m’ha dominat
l’esport com configurador social. Confeso, que el darrer partit Barça-Betis no
el vaig veure perquè tinc per norma no visionar-ne cap que sigui de pagament.
Penso que les televisions públiques fan un flac favor a la ciutadania. Bé, no
el vaig veure, però el resultat no m’ha sorprès. Alló que sí m'ha sorprès són
el comentaris de la premsa oral i escrita, amb l’afegitó que sempre hi ha
oipinions compartides. El dissabte anterior al partit vaig llegir a
L’ESPORTIU una entrevista que em va
aixemplar la mirada. Un tècnic del Betis, que havia estat jugador del Barça en
l’etapa de Cruyf confessava, que en l’actualitat si hi havia un equip capaç de
frenar el Barça era el Betis. I em vaig assebentar que el seu entrenador era un
admirador de Cruyf i Guardiola i s’emmirallava en la seva técnica. I una frase
em va cridar l’atenció, intentarem tenir
el control de la pilota. I tal dit tal fet. Als tècnics del Barça els hi va
faltar la visió per evitar-ho i el seu meteix estil de joc els va portar a la
derrota. Els hi va faltar saber defensar l’estil propi, que el contrari els
havia copiat. La paciència i constància de l’entrenador del Betis va donar la
raó a la seva idea del futbol emmirallant-se en Cruyf i Guardiola. I aquest
resultar porta un missatge que els tècnics del Barça no van intuir, el conjunt
és el tot en el sistema i el sistema va dominar malgrat que el geni marquès dos
gols. Com no vaig visionar el partit no goso afirmar que va ser un fracàs quan
el fracàs segurament és no haver valorat prou al contrari. La fita fubolística
que no hi ha equips petits, aquesta vegada fou veritat. Però resulta que el joc
desenvolupat al camp era d’un equip gran. I paral·lelament, un altre missatge,
què hi juga La Masia en la formació de jugadors? Fa més de trenta anys que
segueixo el futbol formatiu i he mantingut relacions esportives amb responsables
de la Masia. I em pregunto, on són el fenòmens catalans, a Can Barça o a altres
clubs? En el Betis n’hi havia dos que patien un pecat, que com no eren
estrangers el seu catxet no oferia garanties, garanties que sí són palpables
quan juguen en altres equips, estrangers inclossos. En la formació física i
esportiva crec que si nota molt una manca de relació col·legis i equips de
futbol, que repercuteix en el descobriment dels valoirs, que hi són. Aquest
tema l’he viscut intensament i jugadors del meu equip infantil foren fixats pel
Barça com també tinc experiències negatives. Fa molts anys que ja no m’hi moc
en aquest món. Però em causa un mal efecte perqué no en llegeixo cap referència
en la premsa esportiva. I crec que aquesta mancança té els seus efectes a
l’hora de descobrir verdaders fenòmens que es perden. I en tinc alguns
exemples. Sincerament penso que l’esport no pot prescindir de les competicions
escolars. I què hi té a veure amb el partit Barça-Betis? En el Betis hi jugaven
futbolistes de la pedrera del Barça.
Subscriure's a:
Missatges (Atom)