Novel·la de tema bèl·lic en la que l’autor
palesa una gran capacitat d’anàlisi i valoració de les persones i dels
problemes que una guerra genera. Una temàtica humanista en el marc d’una
ideologia protestant en que la valoració dels fets esdevé un conseqüència
lògica de les circumstàncies que validen la veritat o mentida dels moments. De
la seva lectura, sense estar d’acord sovint en la ideologia, n’he deduït el
valor de saber estar. Òbviament que no validaré mai les morts d’una guerra
sigui qui sigui el combatent, perquè per a mi les guerres sempre són injustes.
La bondat d’una personalitat, però, pot valorar-se positivament en el marc
bèl·lic quan la seva presència l’ha forçada, suposadament, el deure de defensar
la pàtria. Independentment de l’ètica allò que m’ha impactat de la seva lectura
ha estat la forma com ha presentat la formació dels diferents protagonistes,
amb capítols dedicats a conèixer els seus orígens i les raons que els havia
portat a la guerra. Els retrats dels diferents protagonistes presenten
situacions humanament interessants que obliguen a cadascú a tractat les
relacions mútues d’acord amb la manera de ser contrària a l’autoritat del
superior que pensa diferent, no li agrada la persona, però no pot prescindir-ne
per raons negatives en el manteniment del respecte que t’envolta. Una
circumstància que ensenya a palesar la qualitat humana davant l’adversitat. Una
gran guerra esdevé una petita guerra entre els protagonistes d’un mateix
exèrcit. Una lliçó de la història que no sempre es valora. Una de les
circumstàncies importants en el de la narrativa gira a l’entorn de les
relacions humanes sexuals en les que el masclisme sorgeix com a triomfador
sobre el feminisme. Les relacions sexuals motiven situacions que defineixen la
veritat d’un sexe enfront de l’altre amb matisos indiferents de realització
humana que en una guerra esdevenen contraproduents pels comportaments militars.
Una novel·la en el que el marc d’una guerra palesa com els entorns socials
modelen les personalitats i com els individus responent en les diferents
situacions. La injustícia d’un moment pot esdevenir el leimotiv per descobrir
la veritat del futur.
El meu pensament em porta, sovint, a reflexionar sobre els treballs de cultura popular i els seus conreadors, escriptors, artistes i esportistes. Molts valors de les lletres, les arts i els esports no reben l’atenció que penso es mereixen. Potser no són genials en la forma, però, sovint, ho són en el fons. I el fons és la font i la humilitat la seva grandesa. Amb la mateixa humilitat he obert aquest blog.
dijous, 6 d’agost de 2020
ELS NUS I ELS MORTS, de Norman Mailer
dimecres, 5 d’agost de 2020
SER CRISTIÀ A EUROPA?
És el títol del
quadern 218 de Cristianisme i justícia escrit pel jesuïta Víctor Codina,
arribat d‘Amèrica llatina on havia escrit sobre el mateix tema SER CRISTIÀ A L’AMÈRICA
LLATINA. A l’hora de fer comparacions Europa ha perdut protagonisme per una
orientació de la convivència dominada pel progrés tecnològic amb pèrdua de
credibilitat ideològica. Un fet palesa la presència del sentiment religiós amb
l’arribada d’altres religions amb una incidència molt marcada del pensament
asiàtic hinduista i budista. No és negatiu aquest fet, més aviat una invitació
a reflexionar i a agermanar. El retrocés del sentit cristià de la vida en la
convivència europea té un fonament força remarcat en el procés científic al
mateix temps que el pensament ideològic cristià perd considerable espai. En
aquesta pèrdua hi té molta força la negació de l’existència de Déu i la
manipulació de la figura d Jesucrist. Curiosament aquest circumstància comparteix
espai amb el concepte que va prenent força de la dignitat humana en l’ateisme,
en l’agnosticisme i la indiferència, circumstància que dona un xic d’esperança.
Però dissortadament en la pèrdua de fe cristiana s’hi descobreixen causes
culpables dintre de l’Església catòlica per moviments, massa en el poder, en el
que el respecte a la persona no compleix com cal la doctrina evangèlica. Una
esperança fundada rau en el fet de les bones relacions que es van establint
entre models religiosos, el cristianisme, el protestantisme, el mahometisme, el
judaisme i els moviments religiosos asiàtics. En la necessitat de recuperar la
fe cristiana, la figura del Papa Francesc esdevé el timoner de l’esperança del
missatge evangèlic de Crist crucificat.
Coordinar el missatge evangèlic amb la força d’una economia que li dona l’esquena
és una tasca de cristians modèlics en el respecte a la persona perquè totes les
persones cristianes o no, són filles de Déu i des de la creu Jesús ho va dir
prou clar: Pare, perdona’ls perquè no saben el que fan. Víctor Codina en l’opuscle
de Cristianisme i Justícia ha desenvolupat una verdadera filosofia de com ha de
ser l’humanisme evangèlic. Penso que és una treball que hauria de llegir com
més gent millor. Ajuda a pensar i pensar significa avançar. I encara que no es
vegi prou clar, el missatge evangèlic avança. El Papa Francesc és el gran
argument dels nostres dies.
Subscriure's a:
Missatges (Atom)