Amic, Jordi, em coneixes perquè de les teves mans vaig rebre
el Diploma de soci de les primeries dels anys 1970. Estic tocant els noranta
anys i la meva defensa de la llibertat és una petita veu del desert que com
Joan Baptista predica l’arribada de la verdadera dignitat del poble català. La
meva campanya la reflexa el meu blog filosofiaipensaments/joan sala vila, el
meu Facebook i darrerament un llibre amb el títol EL MÓN NECESSITA UNA
DEMOCRÀCIA HUMANA. No te l’he fet arribar perqué desconfio dels encarregats de
presons i espero la manera de poder donar-t’el personalment. No sé quan temps
durarà el teu injust empresonament però estic convençut que el teu sacrifici i
el dels companys i companyes serà la derrota d’una democràcia tan feble que és
més una dictadura. OMNIUM CULTURAL amb el president reelegit fins i tot estant empresonat
és la campana gran del temple de la llibertat. La cultura derrota sempre les
armes, malgrat que aquestes derramin sang física i sang moral. Un poble de set
milions d’habitants, amb una entitat cultural, a l’alçada del més potent equip
de futbol de l’estat, juga el partit de la història de la verdadera llibertat i
el capità d’aquest equip ets tu, Jordi.
La Farga del meu silenci, foc que
dóna vida a les idees i a la dignitat de les persones rep amb il·lusió, goig,
esperança i amor el vent del teu ventall que el vivifica i reanima en moments
de desncís. La gent que no estima el silenci no pot compendre, ni entendre,
aquesta força que no es veu, però se sent, i il·lumina la ment i fa bategar més
fort el cor.Els missatges de la història, la política no els vol entendre però
les presons han catapultat genis de la humanitat i Catalunya n’ha enviat d’aquests
missagtges i l’Estat Espanyol no els enten, ni els vol entendre. Gandi, Nelson
Mandela, Luter King, el president mártir català amb el seu govern i Lluis M.
Xirinacs i avui els presos polítics catalans
. Ells i vosaltres són la força que
voltegen les campanes de la llibertat i el vent que oneja triomfant la bandera
de la victòria. La força del vent, la intensitat de la llum del sacrifici, la
fe en les persones i els seus pobles amb líders com tu i els teus companys i
companyes envien al món un missagte de futur. Catalunya, amb la cultura i la democràcia
verdadera, devallarà de la creu i resucitarà triomfant. Jordi Cuixart, amb el teu
sacrifici i la teva fe, Òmnium Cultural serà l’orgull de Catalunya, també d’Espanya
i del món. La creu del sofriment, suma enlairant la dignitat.El meu pensament em porta, sovint, a reflexionar sobre els treballs de cultura popular i els seus conreadors, escriptors, artistes i esportistes. Molts valors de les lletres, les arts i els esports no reben l’atenció que penso es mereixen. Potser no són genials en la forma, però, sovint, ho són en el fons. I el fons és la font i la humilitat la seva grandesa. Amb la mateixa humilitat he obert aquest blog.
dimarts, 12 de febrer de 2019
diumenge, 10 de febrer de 2019
ULLDEVELLUT, d’Hermínia Mas i JF Delgado
Novel·la d’una lectura emocionant que tradueix la veritat de
la globalitat humana i com interactúen els éssers i les forces de la
naturalesa. La lliçó ha marcat profundament el meu sentit humà de la vida amb
una característica molt remarcable en la societat actual menystinguda i no
volguda dissortadament tampoc per la política. La protagonista una nena de 12
anys, pastora, que protagonitza una convivència suposadament impossible amb uns
alliçonaments sorprenents.La sorpresa, que trenca barreres, és l’amistat amb un
os. Els efectes de les relacions es valoren molt positivament pels fruits
assolits, comprobats, una vegada, l’os ha estat internat per uns amics
estrangers de la nena en un parc on ha trobat la seva llibertat i ha enriquit
la seva vida amb una nova descendència. La intel·ligència infantil, sense
estudis per raons socials del seu temps, esdevé un exemple de dignitat humana
al fer front als enemics de les feres i al seu tractament de tirotejar-les
sense intentar el contacte. Els fets luctuosos van portar a la petita a
guanyar-se les simpaties de l’os, per cert quan el seu para havia mortt la mare
del petit animal. I la nena va conviure, davant la incomprensió de la gent, amb
la bèstia i va descobrir que no era l’os que matava les ovelles sinò el llop.
La història excel·lentment desnvolupàda per la qualitat literària i pel treball
d’investigació que dóna a entendtre’n la lectura. Una novel·la increïblement
creïble amb un final d’un humanisme amb una gran dignitat assolit pel respecte
que es deu a la natura, tant a la terra com a les plantes i als animals de tota
mena. Una narrativa filosófica de que tot és possible quan s’actua amb
intel·ligència i la llibertat dels infants. Els nens i nenes, nois i noies,
també són protagonistes de la història i la seva participació és indispensable per
assolir dignitat en el marc de la globalitat.
LA POESIA, L’ESPERIT DELS POBLES
La veritat de la poesia es descobreix en el missatge de la
forma del poema abraçant un fons netament humà. La forma és molt important
perquè també escenifica el protagonisme de la llibertat. Sense llibertat no hi
ha línea de relació. La complexitat no està en el model sinò en l’ànima del
model. Per què fa entendre una manera de ser personal i diferent en cada poema. I és precisament en aquesta
diferència on hi trobem, on hi descobrim la qualitat humana i social. La poesia
és obertament un configurador social. Valorem l’expressió dels sentiments i ens
n‘adonem de la psicoologia. Francament és el donar-se la mà de l’amistat amb
una acció solidària el que facilita la veritat de la convivència. I quan el
donar-se la mà, l’acompanya una mirada als ulls, s’entra directament en la
realitat de l’altre. La mirada és la porta del desig de l’amistat. I la
realització d’aquest desig és una acció poètica. La mirada i la poesia no
enganyen. L’amistat sempre brolla tant pel
bé com pel mal. L’opció escollida sempre depen dels objectius dels dos
nous amics. El ventall dels sentimenrs és molt ampli. I en aquesta situació la
poesia quin paper hi juga? És la intel·ligència del poeta que li marca el camí.
Les accions són els fruits de l’arbre del bé i del mal que depenen del conreu
cultural amb que s’ha tingut cura de l’arbre. Sortosament les relacions humanes
són múltiples i els diferents resultats tenen el poder de fer descobrir la
comissió d’un error i la capacitat de raonar possibilita sortir de l’error i
recuperar el camí de la pròpia veritat. Ens trobem en un estret lligam entre
pensament i sentiment. La poesia en aquest lligam ha exerceix la funció de ser
poesia i escriure poesia. I és quan cal
descubrir la realitat poética d’escriure-la, que és el poema, i de ser, que és
la vivència. Penso que totes les persones gaudeixen d’aquesta vivència però
disortament són poques les que en tenen consciència. Els poetes són les
persones en minoria que que esriuen poemes, però no sempre el poemaés poesia.
Una verita tés l’entitat poética i una altra el vestit. Literàriament es valora
el vestit del poema que ha de de la bellesa del llenguatge que es tradueix en
les diferents formes dels poemes. Formes que també reflexen etapes de la história
humana com també ho manifesten les temàtiques. En certa manera la poedia ens
sitúa en el temps i ens ajuda a conèixer la complexitat dels diferentes
llenguatges. Però no és nomès les formes en el temps i en l’espai sinó també
l’evolució de la humanitat en el seu progrés. Evolució que sitúa cada vegada
més l’èsser humà en el centre de la convivència i la seva presència en el model
polític de poble essent-ne la centralkitat. Dissortadament, encara en
l’actualitat, aquesta centralitat no és reconeguda com tampoc acceptada i
encara que sembli un contrasentit la cultura se’n resenteix i la poesía deixa
d’influir. Es dona més importància als poemes escrits que a les vivències. I en
una societat democràtica de veritat la poesía esdevè esperit vivificador de convivència.
L’absència de les vivències poètiques es tradueix en la feblesa de les
relacions humanes. Viure poèticament no pot set mai un caprici, ha de ser un desig fet realitat. La
gran poesia de la história literaria ho reclama i ho valora. La seva presència
es manifesta en la convivència, una obra d’art. L’obra d’art de la
paraula.
Subscriure's a:
Missatges (Atom)