Una novel·la de base histórica de credibilitat creativa. El
desenvolupament de la narració palesa un treball de recerca histórica, que
veritablement hi fou, sense perdre mai el carácter novel·lístic. El temps de la
narració és doble, el corresponent a la guerra europea i el corresponent a la
postguerra on es genera la veritat. La personalitat dels protagonistes es
perfila al llarg de la novel·la fins al punt que el desllorigador del problema
rau en la igualtat de comportaments dels dos protagonistes centrals.
Personalment m’ha interessat el rerefons formatiu o defermotiu de les
carácterístiques dels temps en particular com la guerra i els models politics
incideixen en els comportaments de les persones i per altra banda com les
persones palesen la seva identitat. La centralitat de la novel·la se centra en
la recerca post bellum, del pare per part del fill. Alló curiós del cas rau en
el fet que el fill, ja casat, decideix buscar el seu pare desprès de la mort de
la seva mare. I l’espai d’aquesta recerca dóna cos a la novel·la perquè el
suposat pare era un soldat de marina italiana, salvat de l’enfonsament del
vaixell de guerra per l’aviació alemanya. Cal recordar que Itàlia havia estat
aliada dels alemanys i aquesta aliança dóna un toc especial a la novel·la
perquè els marins italians en aigües espanyoles visqueren refugiats en
l’Espanya franquista amiga d’Alemanya, circumstància que afegia nous problemes
al repatriament dels italians,quan Itàlia s’havia trencat l’aliança. El
convenciment de la veritat de la filiació
per part de les dues famílies, malgrat la mare del fill italià com també
el pare, es deguè a la capacitat psicològia de relacionar fets i circumstàncies
perquè les anàlisis mèdiques foren negatives. I en aquesta circumstància s’hi
afegeix el fet que en la primera trobada
el pare no reconeix el seu fill. Peró neix una forta amistat entre les dues
famílies, convençudes que la realitat del fill de l’Italía era veritat. La
novel·la es llegeix molt bé, encara que, a vegades, t’obliga de demostrar que
s’és un bon lector.
El meu pensament em porta, sovint, a reflexionar sobre els treballs de cultura popular i els seus conreadors, escriptors, artistes i esportistes. Molts valors de les lletres, les arts i els esports no reben l’atenció que penso es mereixen. Potser no són genials en la forma, però, sovint, ho són en el fons. I el fons és la font i la humilitat la seva grandesa. Amb la mateixa humilitat he obert aquest blog.
dissabte, 6 de juny del 2020
dimecres, 3 de juny del 2020
LA TRAMA CONTRA CATALUNYA
LA TRAMA CONTRA CATALUNYA, Hèctor López Bofill
Sotstítol: Poders catalans que frenen la independència.

Subscriure's a:
Missatges (Atom)