El meu pensament em porta, sovint, a reflexionar sobre els treballs de cultura popular i els seus conreadors, escriptors, artistes i esportistes. Molts valors de les lletres, les arts i els esports no reben l’atenció que penso es mereixen. Potser no són genials en la forma, però, sovint, ho són en el fons. I el fons és la font i la humilitat la seva grandesa. Amb la mateixa humilitat he obert aquest blog.
dijous, 3 d’octubre del 2013
BM Granollers – Puerto Sagunto
dilluns, 23 de setembre del 2013
dijous, 22 d’agost del 2013
FUTBOL, TESI i ANTíTESI
Les competicions esportives han començat
el nou curs. El futbol ha superat un estiu ple de comentaris de tots colors,
especialment sobre fitxatges i les seves necessitats omplint espais de
televisió, ràdio i premsa escrita. A casa nostra un dels temes més debatuts fou
la necessitat d’un central en el FC Barcelona. Personalment, fora de lloc
i una pèrdua de temps. I per més inri,
el nou entrenador confessa que de moment no el necessita. El futbol omple
moltes pàgines i ocupa moltes hores. Però ben escrites i ben ocupades? La
resposta és personal de cadascú. Una cosa és certa, que una vegada més, el
futbol arrossegarà milions d’aficionats en tot el món. El mira tothom de la
mateixa manera?
El futbol és un esport, una activitat humana, que té una funció, una missió i uns objectius en la història. És més que un espectacle i un esbargiment. També és un configurador social històric. Fa història i l’escriu. El futbol com esport és un configurador social i té una tasca a desenvolupar en la globalització de la que tant es parla i que tant es manipula. La meva tesi afirma que és un model social. L’exemplaritat està en la seva pràctica, ho és quan es juguen partits. Un partit de futbol és un bon model de funcionament social a partir de la seva concepció i dels elements i situacions indispensables perquè esdevingui una activitat humana i global. El camp de futbol representa el món. Les seves demarcacions marquen les exigències que han de complir-se per part dels jugadors que les ocupen. La globalització ve donada pel desenvolupament del partit. El final defineix la globalitat. La imatge que s’en tregui dependrà de com s’ha desenvolupat guanyant, empatant o perdent i ens definirà una globalitat més o menys perfecta. Aquesta condició dependrà de l’actuació col·lectiva i de l’aportació individual de cada protagonista, jugadors, àbitres i tècnics. Des d’aquesta vessant el futbol és model de societat basada en el respecte a les individualitats i en la qualitat de les seves relacions. Sense individualitats íntegrament globals elles mateixes és impossible una imatge global del partit. Un partit de futbol és per la seva configuració un model de societat. Traslladat al món de la política afirmo que la globalitat és impossible sense un respecte a les diferències.
Sortosament o dissortada, l’esport, en
el nostre cas el futbol, està influenciat per elements externs que ajuden a la
perfecció, uns i uns altres que la deterioren. Si el futbol l’analitzem des
d’una organització federativa a nivell autonòmic, nacional, internacional i
mundial no puc afirmar que la societat esportiva és un model de convivència social i un configurador
de la globalitat. El seu comportament ens demostra que és un creador de
diferències a tots nivells. Però alló que m’impacta i em crida l’atenció és com
una gran quantitat de persones accepten com una normalitat aquest fet. En
aquest sentit, el futbol és un perfecte col·laborador dels desestabilitzadors
socials que en fan de la crisi un instrument per augmentar les diferències,
pobres i rics. El món del diner ha vist en l’esport un factor de fer diners i
se l’ha fet seu. I aleshores el futbol deixa de ser un model globalitzador
perquè confon poder i riquesa amb globalitat. Per aquest motiu la política i
l’economia se l’han fet seu. En certa manera ha deixat de ser esport pedagògic
i sociológic per passar a ser esport espectacle i negoci. I curiosament el
futbol pateix l’efecte boomerang del seu comportament extraesportiu. Només una
minoría de futbolistes se’n beneficien i per rentar-se la cara els poders
fàctics divinitzen els jugadors. Tot un comportament antirespectuós a la
globalització humana. Aixó no és esport i conseqüentment no pot ser un model
social globalitzador basat en la integritat de la persona.
El tema dóna per molt. Continuarè aquest
assaigs en articles que publicarè periódicament en aquest bloc.
divendres, 16 d’agost del 2013
Els Isards - Els quatre genets de l’apocalipsi
L’isard, animal remugant, similar a una cabra, trisca per terrenys
escabrosos i salvatges cercant sempre la bellesa de la seva figura en les
dificultats de les grimpades entre els rocs de les muntanyes. La història dels
isards troba en el seu nom la valoració de la seva trajectòria desafiant sempre
les dificultats i definint continuament l’objectiu dels seus moviments. El grup
actual dels Isards és la demostració de com s’assoleix la maduresa artística en
el temps quan en la jovenesa lluitaven contra la incomprensió del seu art.
Quatre genets que desafiaven un futur que vislumbrava tempesta però que el seu
treball profètic els ha portat a la llum. Perquè la trajectòria dels quatre
artistes té molt de profecia mirant el futur però també reconsiderant el passat.
Un grup cohesionat, malgrat la diferència en la seva concepció de l’art.
Diferència que els anys han respectat i a la vegada han consagrat.
JOAN BATLLES amb una demostració de domini de l’espai, tradueix el concepte
hàbitat per dirigir-lo cap a la realització artística. Una visió clara i oberta
envers l’escalf vital d’un disseny que no es conforme i vol anar més enllà. El
color i la línia són factors coordinats que parlen d’emocions i sentiments en
el repós de la tranquil·litat i de les vivències cromàtiques.
XAVIER VILAGELIU, és aquell artista que s’endinsa en el pensament amb una
incansable recerca filosòfica dels batecs del cor de la història, batecs que
troba en situacions que esdevenen un somni pel valor que dóna a les figures més
inversemblants i amb un col·lage senzill produeix un somni, revelador d’una
existència més enllà de les estrelles.
JORDI RIERA, amb una pintura de ressons musicals li demana a la figura i al
color que esdevinguin una sinfonia, com a record i memòria, i, a la vegada,
s’agermani amb volums quina intenció és volar, giravoltant, per superar l’horitzó de
l’infinit. Un agermanament entre les dues i les tres dimensions, pintura i
escultura, que agafant-se de la mà juguen a trobar la felicitat.
KIKU MENA, la constància contemplativa en la foscor per endevinar racons de
llum que conviden a sublimar el pensament amb les carícies del sentiments
movent la llum entre les foscors per
definir l’art com una existència insatisfeta que cerca la seva plenitud en el
silenci del no ser per descobrir el concert musical del ser.
Els quatre isards, genets d’un
apocalipsi que desafien el temps i l’espai isard per trobar la veritat de
l’art.
JOAN SALA VILA
divendres, 21 de juny del 2013
Somnis d’una identitat - Oko Vyanga
La contemplació de l’exposició que Oko
Vyanga presenta a l’Espai Gralla de Granollers m’ha portat a reflexionar la
paraula identitat. Òbviament el títol de la mostra ens revela que no es tracta
d’una identitat real sinò d’una identitat desitjada. Però el llenguatge
d’aquesta pregunta filosófica ens demana interpretar metafóricament el ser
actual en totes les seves formes i modalitats. Amb llenguatge cromàticament
exquisit i ric es fonamenta en una figura observable des de diferents punts de
vista i posicions. I en aquest joc, la màscara ens convida a un puzzle de mil
interpretacions possibles aconseguint que els ulls, els llavis, la boca, les
galtes, el nas, les orelles i les formes del rostre ens defineixin emocions
d’un ampli ventall de vivències. En gairebé totes les pintures hi figuren
traços indicadors, com si fossin lletres, que formulen preguntes
independentment de la posició natural o invertida de la cara. Preguntes que
sembla volen contestar els ulls amb la gran varietat de formes i expressions
d’acord amb el cromatisme de la figura. Una verdadera lliçó psicológica signada
poèticament amb un contrapunt musical que sorgeix de la varietat de traços
jugant amb els colors. Unes pintures que tenen ànima i ens traslladen a
cultures africanes que saben fer sonar les cordes del violí de l’ànima dels
pobles. Oko Vyanga filosofa, poetitza i canta aquell interior de la persona que
vol ser ella d’acord amb el seu entorn dialogant amb els entorns d’altres
pintors filosofs, poetes i músics per convergir caminant plegats en la
verdadera identitat de cada persona. Un somni que pot esdevenir realitat.
JOAN SALA VILA
dilluns, 10 de juny del 2013
Subscriure's a:
Missatges (Atom)