El llibre publicat sota la direcció de Lolo Garcia, autor de
la introducció dedicada a la personalitat de Francesc Maspons i Anglasell el
configuren una sèrie d’articles en la seva majoria publicats els anys 20 i 30 del
segle passat a revistes catalanes, com REVISTA DE CATALUNYA, REVISTA DEL CENTRE
DE CUILTURA DE REUS, REVISTA JURÍDICA DE CATALUNYA, LA PARAULA CRISTIANA, DIARI
DE VIC, CLARÍS i QUART CREIXENT. Lolo
Garcia en la introducció ens glossa la figura de Maspons i el seu arrelament a
Bigues i Riells. En la commemoració de 50 è, aniversari de la seva mort, el
llibre s’ha publicat amb la col·laboració de l’Ajuntament de Bigues i Riells.
El llibre caldria que el llegíssin tots els catalans perquè s’endinsarien en el
perquè de Catalunya com a Nació lliure i independent i quina ha estat la seva
presència al món. Maspons reconeix que desprès del 1714 Catalunya ha patit,
durant dos cents anys, pèrdua d’aquella qualitat política que gaudia, però no
és una pèrdua sinò un arrabassament per les armes dels seus drets. Llegint la
introducció i els articles que s’hi publiquen de Maspons ens adonarem de la
revifalla i de la consciència recuperada d’ella mateixa, que ja en els anys
esmentats Catalunya es dirigía cap a la recuperació dels drets arrabassats per
formar part d’un estat europeu. És molt important parar esment en la tasca duta
a terme per Catalunya en l’Europa pots-guerra mundial del 1914, assolint llocs
preferents en el Congressos de les Nacions Minoritàries, malgrat no ser-ne de
dret, però sí per història i mèrits. Les aportacions catalanes foren ben vistes
per la Societat de Nacions, òrgan que també, sovint, donava veu als
representants de les Nacions minoritàries amb presència, a vegades, de
catalans. Molt important el discurs de Francesc Maspons en la sessió pública
del 1er. de juliol de 1932 en la celebració del CONGRÈS DE NACIONALITATS
MINORITÀRIES D’EUROPA. El paràgraf dels objectius de les nacionalitats
minoritàries és la filosofia basada en el dret de ser. Diu: “Aquest camí és el
de sostenir, contra tota resistència, la nostra voluntat de mantenir el dret
natural per sobre tot interés que pràcticament o teòricament el negui; i, per
tant, per sobre els interessos polítics que, en lloc d’ajudar els pobles a
viure segons els seus principis, es redrecen per fer-los impossible l’aspiració
d’identificar-s’hi. No hi ha força humana prou potent per a destruir la
voluntat d’un poble quan de veras la vol sostenir.” De la lectura dels articles
de Francesc es dedueix que Catalunya anteriorment a la guerra incivil espanyola
i abans de la dictadura de Primo de Rivera caminava ja cap a l’assoliment de la
independència. I aquest dret, confessa en els seus articles, malgrat la
submissió, continúa intacte d’acord amb la Societat de Nacions, també, de la
postguerra del 14.
El meu pensament em porta, sovint, a reflexionar sobre els treballs de cultura popular i els seus conreadors, escriptors, artistes i esportistes. Molts valors de les lletres, les arts i els esports no reben l’atenció que penso es mereixen. Potser no són genials en la forma, però, sovint, ho són en el fons. I el fons és la font i la humilitat la seva grandesa. Amb la mateixa humilitat he obert aquest blog.
dijous, 6 de juliol del 2017
dijous, 25 de maig del 2017
Dins la muralla, de Giorgio Bassani
Novel·lista i amic del cinema Giorgio Bassani va nèixer a
Bolònia l’any 1916 i morí a Roma el 2000. Mentre llegia la novel·la em feia una
autoreflexió del seu argument traslladat al temps que estem vivint. Jueu,
socialista i republicà patí les consequències de la seva identitat passant per
la pressó. Els personatges de la seva novel·la fan viure una situació post
bellum de la ciutat de Ferrara en la que el feixisme hi desenvolupà una activitat
de domini i causant desequilibris civils, familiars i personals. Els efectes
dels canvis polítics posteriors a la guerra creen una convivència enraredida en
la que el tracte personal incideix en diferents situacions, algunes difícils de
païr. Una novel·la que ensenya a conviure, malgrat les diferències, i en la que
la personalitat de cada persona gaudeix de la vida d’acord amb la seva fermesa
i formació. Jugar a ser persona, malgrat les diferències, es tal vegada la
lliçó primordial de l’autor. Hi intueixo una profunda càrrega autobiogràfica que
li dóna a l’obra una qualitat filosófica de la vida ajudant a guanyar la
partida al marge de les diferències.
divendres, 19 de maig del 2017
QUI PROGRAMÀ EL CAMÍ DE LA MEVA LLIBERTAT?
Presento a l'amic/ga lector/a l'original sencer del llibre inèdit que explica el perquè sóc independentista català. Gràcies amic/ga per llegir-me.
Caminant cap a la independència del meu país,
Catalunya
M’he fet independentista de gran
Tinc una edat que em convida sovint a
mirar enrere i reflexionar sobre la trajectòria de la meva vida i sobre un punt
concret, com he treballat el meu esperit independentista. Moltes de les
actuacions en els diferents àmbits en què m’he
mogut es deuen, sovint, més a la il·lusió que no pas a la reflexió. I quan hi
penso arribo a la conclusió que aquella acció era jo i per tant el pensament i
l’activitat eren una mateixa circumstància de la meva existència en aquell
moment. Actuava perquè jo era l’actuació. No era una imposició perquè el meu
comportament és molt rebel. I tampoc un
acte involuntari perquè me’l sento meu. En una paraula és la meva veritat.
Superats els seixanta em vaig tornar més reflexiu. I estic molt interessat a
fer una anàlisi de la meva trajectòria vital per conèixer com i per què en edat de jubilat defenso amb més força la independència
de Catalunya i considero que és la condició que em falta per aconseguir la
integritat de la meva personalitat. Crec indispensable la nota de políticament
independent per ser totalment integral com a persona. Un pas més endavant, ho
sento essència del meu ésser. Els sentiments són sovint els millors defensors
de la veritat dels éssers humans.
dijous, 4 de maig del 2017
Yeruldelgger, muertos en la estepa, de Ian Manook
Una novel·la veritablement impactant per la trama policíaca i
le denúncia directa d’una societat en la que el crim és normalitat i la corrupció
domina les institucions de poder. En la centralitat de l’argument dues visions
del respecte a la vida. I és precisament el poc respecte a la vida de les
persones per part del poder policial i económic la raó que fa llençar-se a l’aventura
de descobrir els culpables corruptes i criminals. Un policia des de la seva
feina complidor i defensor de les persones es troba immers en més d’un cas
criminal que porta a pensar que la culpabilitat cau sobre el seu superior i l’home
més ric de la contrada. Una sèrie de situacions socials en les que la disbauxa
era motiu d’enriquiment i a la vegada oportunitat de venjances. L’inspector Yeruldelgger
es llença a la investigación i per la seva dedicació i manera d’actuar desperta
la sospita que té motius per investigar el seu superior i els còmplices que l’acompanyen
i és apartat i desautoritzat. Francament una sèrie de situacions criminals i
repugnants li donen a la novel·la un caire de novel·la negra però amb l’esperança,
malgrat les moltes situacions contràries, de que es faci finalment la llum. En
el desenvolupament de l’argument les desventures del policia i els seus
col·laboradors topen davant per davant amb la mort, que fa pensar en un final
favorable als criminals, però una circumstància d’una gran qualitat humana amb transcendència,
podem dir, divina, il·lumina l’inspector que retroba la seva pau interior, encara
que en algunes situacions oblida les ensenyances rebudes però que el seu
subconscient li recorden. Òbviament que algunes decissions de l’inspector
porten una gran càrrega d’odi, però que mesurada humanament comparada amb la
inhumanitat dels crims descoberts, li donen una part de raó, perquè un dels
màxims culpables mort en mans de la mateixa moneda amb que matava les seves
víctimes. Una lluita difícil i perillosa per la realitat d’una societat
dominada per l’odi i per l’enriquiment personal amb l’argument que la mort de l’altre
és la raó de la teva fortuna. Una novel·la que fa pensar en la realitat del món
totalment desequilibrat, però que malgrat tot existeixen forces i persones amb
capacitat de lluita i d’èxit. La necessitat de justícia social i la defensa de
la vida creen situacions i mouen persones coherents i dignes per enfrontar-se
al mal, independentment dels riscos que la seva vida pugui patir, amb el
convenciment que existeix una força desconeguda que empeny a conquerir una
societat més justa, posant al descobert als corruptes i criminals. Una novel·la
que en la lectura de certes pàgines causa un veritable malestar però que una
vegada llegida esdevé una denúncia dels corruptors criminals i un recolzament
als lluitadors per la pau que estan disposats a donar la seva vida perquè la
societat pugui gaudir-la. No és una novel·la de fons religiós però sí d’espiritualitat
hindú que valora els fets, les seves circumstàncies i com les persones poden
lluitar per la pau.
dilluns, 1 de maig del 2017
Transcendència poètica d’una escultura
El sentiment humà, arrelat a la terra assaonat amb passió,
sent l’atracció emotiva de l’infinit. És la grandesa de la persona, microcosmos
de l’univers, que gaudeix la capacitat de sentir el missatge de veritat d’un
amor, arbre d’un jardí terrenal, amb projecció envers un altre jardí d’amor de la veritat ascendent més enllà del
temps. El desig és la força de l’esperit humà, que navega l’univers forjant la
identitat de la seva personalitat, i descobreix que les seves arrels endinsades
en la terra xuclen una saba que evapora la matèria transportant-la volant entre
les estrelles i se n’adona que la identitat humana gaudeix d’una projecció
divina. Senzillament s’ha adonat que jugant amb el fang de la terra pot
esdevenir imatge d’una dimensió ultraterrenal. El ser humà descobreix la seva
capacitat creativa que converteix la seva vida en una aspiració constant de la transcendència.
Viu l’art perquè ell és art i vol dialogar sobre els misteris de l’art. El gran
mistèri es fa present quan de la matèria brolla un missatge de l’esperit. En la
història de la humanitat l’escultura ha estat embaixadora en tot els temps dels
grans misteris de la natura. I des de la seva antigor sempre amb una ascendència
sublim vers lo diví. I aquesta condició constant esdevé cada dia motiu de sorpreses
i catapulta de desitjos. La creació artística sublima i enriqueix totes les
facultats i capacitats humanes. És la projecció de la persona envers la
sublimació divina. Estant la matèria arrelada a la terra sent aquest
pessigolleix en la seva carn que llença
el ser humà a un altre espai inmaterial. I aquest sentiment esdevé una obra d’art
dialogant amb el seu entorn. Una escultura de Josep Plandiura es converteix en
la paraula que desvetlla el desig. El ferro esdevingut paraula i la paraula
passió en el diàleg amb l’entorn. Les escultures de Plandiura són missatges que
necessiten el sol, l’aire i la pluja per convèncer a qui tocant de peus a terra
les contempla perquè són aquella saó humana que converteix la matèria en
esperit i l’home i la dona projecten la seva imatge a l’espai infinit. L’escultura
de Josep Plandiura que dóna la benvinguda a l’arribada a Parets del Vallès és
un crit que sense deixar de caminar tocant de peus a terra proclama que et mous
en un espai, que com un atleta olímpic no pot perdre temps per assolir la
medalla, ha de mirar molt alt per abastar-la i ha de ser fort perquè els déus de l’Olimp li
pengin per poder-la gaudir i ser declarat guanyador en l’esport de la vida. Una
escultura, la de Josep Plandiura a una de les entrades de Parets, que recorda
la veritat de la convivència humana del poble. Parets és l’escultura que
defineix la capacitat creativa de cada paretà i dels seus visitants.
La llei no pot matar els sentiments
Una llei que no respecta els sentiments de les persones és
una lei antinatura. Una estelada és una bandera basada en el sentiment d’un
poble. La policia ha de ser garantia d’ordre, no repressora. I la política del
PP en aquest sentit és repressora. Expulsar i multar dos seguidors d’un equip
perquè mostraven l’estelada abans del partit de la final de rugby de la Copa
del rei, jugat a Valladolid, és una demostració més de la hipocresia d’una
política que diu allargar la mà mentre amb els fets és incapaç de dialogar amb
les persones que obertament manifesten els seus sentiments. Una competició
esportiva, si alguna bona qualitat manifesta, és precisament els sentiments
d’una col·lectivitat, d’un poble. Negar el dret a manifestar-se emotivament és
negar el dret a ser persona. I aquesta manera d’actuar no és constiutucional
perquè és inhumana. La resposta de la col·lectivitat represaliada policialment
no podia ser més contundent i definitòria, esportivament, guanyant el Campionat
d’Espanya un equip català, el Santboiana. Un resultat que evidencia la feblesa
social i humana de la política espanyola del PP en el govern. Onejar una
estelada i xiular l’himne en una final de Copa i no en un camp català, sinò al
centre de castella, no és res més que un toc d’atenció a la política espanyola
que se serveix apassionadament per matar la identitat d’un poble que porta més
de tres cents anys ressistint amb les armes del respecte democràtic. La
política dels partits estatals espanyols no entenen els missatges de la gent i
per a ells la passió i els sentiments només poden tenir una direcció “la sagrada unidad de
España”. Una altra contradicció per què la religió cristiana, predominant a la
Pell de Brau, defensa el dret a la llibertat de les persones i dels pobles. És
inversemblant emprar els sentiments per negar els drets que els mateixos
sentiments són. Per què manifestar alló que sent una persona és una acció
natural i actuar contra la naturalesa és un greu greuge contra la humanitat. No
hi ha cap llei al món que lícitament pugui prohibir la manifestació dels
sentiments d’una persona envers el seu poble. Servir-se de l’esport com
instrument d’esclavatge és negar-li la seva filosofia i pedagogia instrumentalitzant-lo
per dividir i anul·lar. Sortosament a Catalunya existeix un concepte de l’esport
com configurador social al servei del
pensament i sentiment de les persones. I aquesta pedagogia Espanya,
dissortadament no l’enten. Què ha aportat Catalunya a l’esport espanyol? Seria
bo que els polítics i els especialistes de l’esport llegissin acuradament la
història. Una senzilla pregunta: qui va constituir el COE i a on i per què?
Coneixen els espanyols aquest fet? Una altra, important però no tant, coneixen
qui va fundar el Reial Madrid de Futbol? No cal seguir, són moltes les raons
que la política espanyola hauria de tenir en compte respecte a la solidaritat
catalana a tots nivells en relació amb tots els pobles d’Espanya. L’esport, en
el marc de la història, també farà Catalunya independent perquè cap llei pot
matar els sentiments dels pobles.
divendres, 28 d’abril del 2017
El llibre Font de la cultura de convivència
Sant Jordi ha parlat força i alt de la importància del llibre
en la vida de les persones i dels pobles. La compra de tal o qual llibre esdevè
un signe dels motius que mouen les persones a la lectura, encara que alguns
llibres es compren per fer bonic en els prestatges familiars. Malgrat els
petits o grans defectes, la compra d’un llibre és sempre il·lussionant perquè
és una invitació al diàleg i sovint un desig del lector de veure-s-hi
reflectit. Un alumne, gran lector, em comentava que tots els llibres tenen
ensenyances positives. Alló que falta, a vegades, és saber-les llegir. La festa
del llibre d’enguany ha donat un pas molt important, malgrat les limitacions,
en la defensa de la cultura. Ha palesat que els ciutadans creuen en la cultura
per a la supervivència de la convivència en pau. I ha demostrat que tenen fe en
la gent. En aquest punt, que no és dolent, potser s’hi podría fer una petita
objecció, que l’adquisició de certs llinbres es basa més en la propaganda mediàtica
de l’autor que no pas en la temàtica del
llibre. I és curiós, per exemple, que l’escriptor català més reconegut
internacionalment, enguany en el ranking de vendes no es troba en els cinc
primer llocs. I també es curiós que els
tres o quatre títols que encapçalen les llistes de vendes pertanyen a
escriptors mediàtics amb una presència i propaganda substancial en les
televisions. Senzillament s’intueix aquella lluita entre la llibertat del
ciutadà lector que compra per ser més lliure i més persona i l’economia que
lluita per esdevenir capdavantera social. Reconec que la lluita pot ser una
excel·lent col·laboradora cultural però sempre que de veritat estigui al servei
de la gent i estar al servei de la gent també significa recolzat aquells escriptors
que d’una forma altruista aporten al seu entorn lideratges de civisme i defena
dels drets humans. Hi ha molts escriptors, humils, que tenen fe en la natura
i creuen que escribint amb honestedat i
molts d’ells amb qualitat, de la que no es vanten, ni els hi reconeixen.
Malgrat les limitacions i deficiències, que són una constant en la història, el
llibre, encara que no ho sembli, va adquirint aquell protagonisme indispensable
per a l’assoliment d’una societat més justa. I penso, que en aquest procès, el
ciutadà de base, el poble humil i senzill, també és el protagonista. Les
diferències són una realitat i veritat natural, però el respecte a les
diferències és indispensable per a tot procès històric de progrès i molt més en
el cam social i cívic. La puresa del llenguatge és molt important però ho és
més el missatge.
No nego que un missatge amb un llenguatge literàriament
perfecte (si és possible) no esdevingui més engrescador i cal aplaudir. Però el
mateix missatge escrit amb humilitat i senzillesa, potser no és tan
engrescador, però és més proper i més creïble. Per una raó del temps, no és tan
economitzat. El Sant Jordi d’enguany ha demostrat que la cultura avança, però
encara amb entrebancs sensibles per arribar a tothom. Dissortadament
l’entrebanc més enemic de la cultura té les seves profundes arrels en la
política. En totes les problemàtiques sempre hi és present. La política no fa
cultura, vol dominar la cultura. El llibre en pateix les consequències. La
festa del llibre és un factor molt potent per què el protagonisme de la cultura
configuri la verdadera convivència dels pobles.
Subscriure's a:
Missatges (Atom)