Llibret 207 de la
col·lecció de Cristianisme i Justícia amb el subtítol de PRCTICAR LA NOVIOLÈNCIA
DE JESÚS AVUI. Un estudi molt dens de com en les ensenyances de la bíblia, tant
en el nou com en l’antic testament, la no violència era una pràctica social al
servei de la humanitat per frenar els egoismes del poder. L’autor distingeix
tres comportaments davant l’exercici de la violència. 1.- lluitar amb la força,
és a dir, amb la llei del talió, que en el fons justifica la violència per
solucionar problemes. I on rau la justícia. 2.- el famós no hi ha res a fer, i
fugir per desentendre-se’n. 3.-la no violència activa que allò que pretén és
recuperar l’injust. El n.3 desenvolupa la doctrina evangèlica i bíblica amb una
mirada especial al profeta Isaïes. Ens recorda tres textos dels evangèlics molt
explícits i entenedors. “Aquell de vosaltres que no tingui pecat que tiri la
primera pedra”. Als que acusaven la dona adúltera. I un a un es retiren,
reconeixen que ells no són innocents. Fi assolit: reconèixer la culpabilitat
del acusador. Al soldat que el va pegar, quan se l’acusava davant del gran
sacerdot: ”Si he parlat malament, digues en què, però si he parlat com cal,
perquè em pegues?” Una expressió que manifesta saber raonar els fets de cadascú.
El jo no violent fa pensar al violent. I darrerament, ja clavat en creu,
perdona als seus botxins: ”Pare, perdona’ls, no saben el que fan”. En una
paraula les accions, del signe que siguin, totes han de tenir una raó que responsabilitza
i les persones que raonen saben entendre la bondat o no dels seus actes. En
síntesi és una defensa de l’exercici correcte de la llibertat que respecte el dret
a equivocar-se i una vegada descobert l’error la intel·ligència li fa demanar
perdó. La no violència sempre vol recuperar la persona. Rebutja qualsevol
maldat. Davant la maldat de l’opressor el no violent està preparat pel
sacrifici de la seva vida. Tal vegada la gran dificultat del no violent està en
la llei que busca en la violència la raó de la pau. L’objectiu del no violent
és desarmar al violent.
El meu pensament em porta, sovint, a reflexionar sobre els treballs de cultura popular i els seus conreadors, escriptors, artistes i esportistes. Molts valors de les lletres, les arts i els esports no reben l’atenció que penso es mereixen. Potser no són genials en la forma, però, sovint, ho són en el fons. I el fons és la font i la humilitat la seva grandesa. Amb la mateixa humilitat he obert aquest blog.
dimecres, 15 de juliol del 2020
TOTA LA VIDA PER RECORDAR, de Núria Pradas
Novel·la que es llegeix amb força fruïció i sap greu haver de deixar la
seva lectura perquè altres obligacions ho exigeixen. Les relacions humanes
esdevenen la centralitat narrativa a tots nivells familiars, laborals, socials
i fins i tot polítics. A mesura que avançava en la lectura intuïa una narrativa
defensora dels drets de la dona per ocupar en la història l’espai que li
pertoca respectant les seves il·lusions i objectius. Bàsicament la centralitat
rau en la vocació i intenció de la protagonista a fer realitat la seva
capacitat artística i de relació social malgrat els seus orígens no ser massa
favorables a assolir un espai digne, humà i femení en les relacions socials de
família, treball i desitjos. Òbviament que l’amor hi juga un paper preponderant
en les relacions home dona en la formació d’una família, relacions que per
diferents motius es veuen trencades i tornades a començar en base a una
doctrina que personalment no comparteixo però dintre la suposada dignitat
personal respecto perquè té un comportament d’humanisme natural racional i
intel·ligent i tolerat segons la religió practicada. La protagonista és una
lluitadora nata d’una capacitat intel·lectual i artística que només egoismes
personals de poders absorbents la fan trontollar. Però en la lluita per assolir
l’espai que desitja en el desenvolupament del seu art l’enforteix la
intel·ligència i la dignitat. Assolir els seus objectius socials artístics no
és obstacle per saber ser mare, malgrat la mort de la filla nascuda no feia
massa dies. Estimar la filla, retrobar-se, refer la serva vida en un món immers
en una degradació social i política per culpa d’una guerra la tornen als seu
orígens on recupera el seu jo personal i un espai en el món que li fa justícia.
Òbviament que no penso igual en les idees de base social i religiosa, però
aplaudeixo la dignitat de les persones, dones i homes que en els seus objectius
hi col·loquen l’amor i la dignitat. La protagonista és una lluitadora a tots nivells
d’aquests objectius. Una novel·la que revela una escriptora, que fa pensar que
la protagonista de la novel·la és el seu retrat, defensora dels drets de les
dones amb personalitat, intel·ligència i coneixement desenvolupant la filosofia
del lloc on es desenvolupa la seva narració. És un plaer la seva lectura i ha
estat un alliçonament per entendre millor les necessitats de la humanitat.
dimarts, 7 de juliol del 2020
TOTA LA VERITAT
La cónica definitiva dels dies
decisius del Procès
ARA LLIBRES amb la publicació de TOTA
LA VERITAT, fruit d’un treball intel·ligent, que he llegit amb atenció i molt
d’interès, ha reforçat el meu pensament que resumeixo en dos temes: a) la
democràcia espanyola no és una verdadera democràcia i b) els pitjors enemics
Catalunya, els tè a casa seva. La democràcia espanyola no és una democràtica
per una raó molt senzilla, la llei no és democràcia, és servidora de la convivència
en democràcia.La llei no es manipula, com s’ha fet i s’està fent. Una llei no
pot mai declarar inviolable una persona pel càrrec que desenvolupa i a l’estat
espanyol és exercici de legalitat i per més inri amb guardó. La llei és una
creació humana i per tant finita i limitada com la vida de les persones. Són
massa els arguments que es poden aportar per demostrar-ho. I precisament m’ha
cridat l’atenció que el tema de la Constitució no s’ha argumentat com base
fonamental de la defensa del procès. Penso senzillament que una democràcia que
ha obviat el “no puedo i no quiero” no és democràcia, continúa sent dictadura.
La Constitució està també al servei dels catalans que defensen el dret a
decidir i la llibertat. I amb tots els respectes a la Constitució, penso que el
procès contra Catalunya és una il·legalitat. I el llibre en questió m’ho ha
confirmat. Alló que agraeixo als seus autors rau en el fet que m’han fet llum sobre
errades de l’independentisme. I en aquest tema també hi té joc la Constitució.
En aquestes errades crec que hi juga un paper important la política de partit,
oblidant la política de convivència. I a mesura que llegia, ho veia més clar.
Penso que tot es fonamenta en el concepte persona i en el concepte unitat. I
aquesta idea tant es reflexa en el procès, diguem-ne independentista, com en
l’unionista i també en el legal. I des de la meva filosofia, aquesta diferència
ideológica és crucial en l’actuació política i legal. Francament és un mal de
fons, que l’he vist denunciat en el llibre en questió. Les irregularitats
comeses per la política espanyola les considero de campionat i les de la
política catalana fruit d’una desestabilització provocada per una mancança
clara d’esperit democràtic per part del poder estatal, polític, judicial i
policial. En síntesi un llibre que cal llegir perquè ajuda a centralitzar les
idees i a entendre millor el sentit democràtic de la convivència.
dissabte, 6 de juny del 2020
EL FILL DE L'ITALIÀ, Rafel Nadal
Una novel·la de base histórica de credibilitat creativa. El
desenvolupament de la narració palesa un treball de recerca histórica, que
veritablement hi fou, sense perdre mai el carácter novel·lístic. El temps de la
narració és doble, el corresponent a la guerra europea i el corresponent a la
postguerra on es genera la veritat. La personalitat dels protagonistes es
perfila al llarg de la novel·la fins al punt que el desllorigador del problema
rau en la igualtat de comportaments dels dos protagonistes centrals.
Personalment m’ha interessat el rerefons formatiu o defermotiu de les
carácterístiques dels temps en particular com la guerra i els models politics
incideixen en els comportaments de les persones i per altra banda com les
persones palesen la seva identitat. La centralitat de la novel·la se centra en
la recerca post bellum, del pare per part del fill. Alló curiós del cas rau en
el fet que el fill, ja casat, decideix buscar el seu pare desprès de la mort de
la seva mare. I l’espai d’aquesta recerca dóna cos a la novel·la perquè el
suposat pare era un soldat de marina italiana, salvat de l’enfonsament del
vaixell de guerra per l’aviació alemanya. Cal recordar que Itàlia havia estat
aliada dels alemanys i aquesta aliança dóna un toc especial a la novel·la
perquè els marins italians en aigües espanyoles visqueren refugiats en
l’Espanya franquista amiga d’Alemanya, circumstància que afegia nous problemes
al repatriament dels italians,quan Itàlia s’havia trencat l’aliança. El
convenciment de la veritat de la filiació
per part de les dues famílies, malgrat la mare del fill italià com també
el pare, es deguè a la capacitat psicològia de relacionar fets i circumstàncies
perquè les anàlisis mèdiques foren negatives. I en aquesta circumstància s’hi
afegeix el fet que en la primera trobada
el pare no reconeix el seu fill. Peró neix una forta amistat entre les dues
famílies, convençudes que la realitat del fill de l’Italía era veritat. La
novel·la es llegeix molt bé, encara que, a vegades, t’obliga de demostrar que
s’és un bon lector.
dimecres, 3 de juny del 2020
LA TRAMA CONTRA CATALUNYA
LA TRAMA CONTRA CATALUNYA, Hèctor López Bofill
Sotstítol: Poders catalans que frenen la independència.

dimecres, 4 de desembre del 2019
MERCADRIES FICTÍCIES . Recuperant Polanyi per al segle XXI
Quadern
CJ, 216
Karl
Polanyi, austríac (1886-1964), de família jueva, l'any 1933 es
trasllada a Londres i el 1940 als EEUU d'Amèrica. La seva obra més
important és el llibre LA GRAN TRANSFORMACIÓ, en la que centra el
tema econòmic en relació a com afecta a la dignitat humana. El
quadern 216 de CiJ es dedica a una anàlisi de l'economia en el segle
XXI actualitzant-hi el pensament de Polanyi perquè l'econmia sigui
de veritat un servei a la humanitat. En el segle XIX el sistema es
recolzava en tres pilars fonamentals. a) economia de mercat, b)
lliure comerç internacional i c) manteniment del patró or. Es
potencià l'industrialisme i la formació de grans fortunes. El
mercat esdevinguè amo i senyor, fins i tot, situant-se per damunt de
la politica. El quadern para la seva atenció en tres objectius del
mercat.1) l mercat de l'habitatge, 2) el mercat laboral i 3) els
mercats financers. L'actuació dels tres objectius, tal com es
desenvolopen al segle XXI, esdevé una destructuració greu de la
humanitat en la que la persona és un número sense valor que es pot
eliminar tranquil·lament de tal manera que la mort pot ser una
condició necessària per protegir l'acumulació de la riquesa. Tal
com funciona avui dia el mercat amb la política, que no compleix el
seu objectiu situant el diner com factor regulador, s'està creant un
ambient irrespirable que només una rebelió dels pobles pot
reorientar una convivència en pau, d'acord amb el pensament de
Polanyi. En el capítol de conclusions el quadern ens diu: “sense
cap mena de dubte, les tres excursions que hem fet al món de
l'habitatge, el treball i les finances mostren els límits del
sistema de mercat i ens recorden que hi ha realitats que el diner no
hauria de tocar si no les volem perdre. Més que el diner el que
aquestes realitats no haurien de tocar és, en praules de Polanyi,
“el mercat autoregulat”. Penso sincerament que “l'ètica” ha
de ser reguladora de l'economia, perquè és un servei a tota la
humanitat.
dimarts, 3 de desembre del 2019
TRENTA ANNIVERSARI
FESTA DE LES
LLETRES CATALLANES DEL VALLÈS ORIENTAL
Els premis
d''Òmnium Cultural del Vallès Oriental han celebrat trenta anys.
Eren les darreries dels anys vuitanta del segle passat quan, Jaume
Camps, president i Ramón Casanovas em van demanar formar part de la
Junta amb la intenció de celebrar el milenari de Catalunya pel
protagonisme que hi va tenir el Vallès Oriental. A principis dels
anys setanta em vaig donar d'alta d'Òmnium amb qui encara estic més
compromès per la tasca de l'entitat en la defensa de Catalunya i que
Ramón portava intensament gravada en el seu cor, com em demostrà en
diferents movents. No podia negar-me a la seva petició i en la
primera reunió de la Junta és parlà del tema i es prenguè la
primera decissió. He recordat la implicació del Vallès en l'orígen
de Catalunya. Sant Pere de Vilamajor era un poble molt implicat per
seu seu dels Condes de Barcelona. I es decidí organitzar un premi
sobre els mil anys d'història del Vallès Oriental, premi que es
lliurà l'any 1989. El guanyaren els historiadors del Museu de
Granollers, essent publicat en dos volums per una editorial de La
Garriga, dirigida per Santi Cucurella, El Contrapunt.. S'havia donat
el primer pas i tant Ramon Casanovas, com Jaume Camps desitjaven una
activitat que deixès petjada i any rere any se celebrès
l'efemèride. I s'arribà a la conclusió de que es tractès d'un
tema eminentment cultural i per l'any 1890 s'organitzaren dos
guardons un de narrativa i l'altre de poesia. I els premis es
lliurarien en un sopà a l'Hotel Europa. Curiosament, el primer any
els respectius jurats decidiren deixar-los deserts amb la
corresponent sorpresa dels assitents al sopà. I una decissió que a
primer cop d'ull semblava que seria negativa pels premis esdevinguè
tot el contrari, creixeren en credibilitat. I en els premis dels
trenta anys la credibiltat entre els narradors i els poetes continúa.
En aquests trenta anys, els dos premis fundacionals continúen
vigents acompanyats d'altres guardons que han canviat d'acord amb les
ccircumstàncies. No s'havien celebrat tres convocatòries quan s'hi
afegiren els premis juvenils de narrativa i poesia amb el
descobriment de futurs escriptors/es dels Paísos Catalans, deixant
d'organitzar-se integrar-se en els nacionals d'Òmnium Cultural que
són capdavanters en el món de l'educació.El premi Eugeni Xammar ha
tingut dues modalitats, la primera guardonava una personalitat
vallesana del món de les lletres per canviar darrerament a la
premsa. El premi de sociolínguïstica fou una decissió de les
germanes de Jaume Camp, homenatge a la gran tasca en favor de la
llengüa portada a terme per ell. El Premi Ramon Casanovas es déu a
les filles recordant la passió que sentia el seu pare per Catalunya
i la millor manera de recordar-lo era guardonar les entitats
eminentment catalanes. D'aquella primera Junta promotora de la Festa
de les Lletres Catalanes no podem oblidar i penso que es mereixen el
corresponent reconeixement de la ciutat, Ramon Casanovas, Jaume Camp,
Josep Garrell i Miquel Boix. Sense ells, la Festa de les Lletres
Catalanes del Vallès Oriental, segurament no existiria amb el mateix
nom i amb els mateixos objectius. Moviments culturals en neixen i
creixen perquè els ciutadans visquin, i gaudeixin la cultura
defensant la llengua catalana. Ells ens ho recorden.
Subscriure's a:
Missatges (Atom)