Una novel·la sorprenent d’una història que hauria pogut ser.
La veritat de Catalunya valorada des d’una visió internacional que no ha estat
capaç d’entendre la identitat d’unn poble. La centralitat del que fou el
moviment dels maquis i del que hauria pogut esdevenir, basada en la història d’un
poble, ha permès teixir una narració creïble, malgrat que la realitat ha estat
una altra. La novel·la guanyadora del Premi Sant Jordi 2017, es mou en un
ambient de llibertat, independentment de la realitat històrica. La
independència de Catalunya tractada des d’una visió d’una dictadura vençuda en
la il·lusió però present en la ment de molts catalans. Óbviament que la violència
no és el métode dels independentistes
però que el procès de la realitat no és aquell que es desitjaria peró s’imposa
per les circumstàncies del moment i en defensa de la vida. La novel·la de Joan
Lluis-Lluis és una reflexió des de la il·lusió d’uns esdeveniments històrics
que es deriven d’una realitat certa dels maquis, que amb una complicitat
internacional hauria fet possible la idea d’una Catalunya Independent. El
plantejament del moviment que tenia la seva seu entre França i Catalunya amb
una altra política europea i dels Estats Units, tenia una visibilitat de
probabilitat i el desenvolupament de la novel·la ho dóna com un fet, quan
veritablement fou un altre i Catalunya no es va poder separar d’Espanya com era
l’ideal dels maquis. I en aquest procès hi va tenir força incidència el fet del
moviment a França i a Catalunya. Joan-Lluia Lluis ha bastit un argument creïble
amb uns personatges que podrien haver estat verdaderament reals i amb una mort
del dictador obligada per les circumstàncies no totes favorables al moviment
independentista. La mort del dictador, malgrat els problmes del moment, és el
compliment d’un desig de matar feixistes. Què suposava la mort del dictador?
Una via oberta a una Catalunya independent palesada per la presència en la narració
de personatges com el President Irla, el del Conseller Ventura Gassol i a l’hora
de presentar a la ciutadania l’èxit del moviment la necessitat de que la Generalitat
fes presència protagonista, amb la intervención del President Terradellas. Una
novel·la francament de lectura obligada per entendre un xic més el sentit de la
llibertat dels pobles i el seu perquè.
El meu pensament em porta, sovint, a reflexionar sobre els treballs de cultura popular i els seus conreadors, escriptors, artistes i esportistes. Molts valors de les lletres, les arts i els esports no reben l’atenció que penso es mereixen. Potser no són genials en la forma, però, sovint, ho són en el fons. I el fons és la font i la humilitat la seva grandesa. Amb la mateixa humilitat he obert aquest blog.
dilluns, 7 de maig del 2018
dilluns, 30 d’abril del 2018
La copa daurada, d’Henry James (1843-1916)
La idea que m’he format de la lectura de la novel·la rau en
el fet que és una novel·la de relacions
humanes analitzades des de la psicologia. El títol de la novela ens porta a un
fet d’una copa que es trenca i és en certa manera la culpabale de la trama psicològica.
És curiós que la base la donen un pare i una filla que semblen inseparables
però que les circumstàncies els porten a contraure matrimoni quins
comportaments molt humans teixeixen la història i escriuen la filosofia. Les
diferències hin juguen un paper important en quant el pare, viduu i molt ric contrau
matrimoni amb un dona intel·ligent i molt hàbil en les relacions però amb un
passat que crea dubtes a la filla. La filla contrau matrimoni amb un prìncep
italià arruinat però molt dominat per les raons socials. La lectura ens porta
per un extens recorregut de relacions sota la sospita d’infidelitats i
dificultats per qué els dos matrimonis assoleixin els objectius de formar dues
famílies en pau i raonables. Les
converses creuades entre els quatre protagonistes del problema és un veritable
passeig psicològic que omple la realitat de dubtes però, a la vegada, mantenir el
compromís matrimonial esdevé un deure. Alló veritablement interessant és la
manera com l’escriptor dotat d’unes consisderables dots psicològiques i
narratives va despullant els personatges per conduir-los a la veritat de la
seva vida, recobrant el passat o prescindint del present. Però el raonament psicològic
en la descripció i desenvolupament de l’argument li dóna a la novel·la un valor
afegit de coneixement de les persones i el perquè de les seves relacions que
enriqueix a la vegada el lector a favor del seu auto-coneixement i en el fet de
saber valorar els comportaments dels altres. No és debades que aquesta novel·la
està considerada entre les millors dels segle XX.
diumenge, 22 d’abril del 2018
El dia del llibre un missatge de llibertat
Tres paraules em defineixen la diada catalana de Sant Jordi:
rosa, llibre i espasa. La vida és una flor que ens embolcalla de felicitat; la
lectura ens enriqueix culturalment i ens fa persones més dignes; l’espasa és el
signe de la lluita de cada dia que amb esforç i constància texeix la nostra
història personal i la del nostre poble. Tres paraules que hauriem de portar
escrites en el frontispici de la nostra veritat. Tres paraules que recolzen i
alenen l’exercici de la nostra llibertat. La natura ens regala generosament una
infinitat de flors de tots colors i de perfums d’intimitats recordant-nos
que la nostra identitat és un jardí que
configura la nostra imatge.
La cultura ens desvetlla emocions, sentiments,
passions i idees que ens agermanen amb altres lectors i amics dels llibres i
dissenyen la imatge íntima de la nostra existència. L’espassa simbolitza
l’esforç de cada moment per esdevenir una persona digna i un ciutadà solidari.
Les mans ens fan gaudir l’olor de la flor, ens obren les pàgines dels llibres i
ens omplen el dia amb els instruments de la feina. La rosa té el seu moment; el
llibre, també i l’espasa ens fa lliures constantment.Tres paraules amb un missatge cadascuna per assolir la felicitat d’una vida. Treball, gaudi i goig són actituds de la vida que en la diada de Sant Jordi celebren la seva plenitud. És la festa que ens fa comprendre quina ha de ser la qualitat de la nostra personalitat. Les amistats palesen la seva realitat i els odis la seva pobresa. El cor de les persones hauria de ser l’impulsor de l’aigua que rega la vida amb el treball i el goig del coneixement de la pròpia història. Senzillament la diada de Sant Jordi ens parla de la trinitat que cada persona hauria de ser: feliç, culta i solidària. Una flor, un llibre i una eina de treball. La globalitat de la vida entesa com una convivència amiga de la pau col·lectiva. La vida de cada persona és un jardí, una escola i un camp. La trinitat de la felicitat humana que esdevé amor. Aquella realitat desitjada de poder dir veritablement he estat jo i aspiro a ser el jo infinit. Una lliçó sublim amb que ens obsequia el dia del llibre.
dimarts, 17 d’abril del 2018
Pedagogia social de la poesia del poble
La poesia escrita és la veu del cor humà en la que la
intel·ligència dóna la má a la passió. La poesia des de la lírica més mítica i
mística a l’èpica més social i popular és sempre un configurador de
convivència. No existeix cap ésser humà que en la seva veritat no s’hi bellugui
l’esperit poètic. No és, avui, la meva intenció referir-me al fenòmen literari
de la poesia d’èlit, més aviat valorar la presència de la qualitat humana de l’expressió
poètica del poble. Sortosament les xarxes faciliten moltíssim dialogar amb els
poemes que hi penja la gent. És un plaer la seva lectura indepedentment de la
seva qualitat literària però gaudint de la seva quallitat humana. Són força els
poetes i les poetes que ens regalen a internet el seus poemes i que conviden no
només a dialogar amb els seus sentiments sinó també a compartir amb els poemes
de la seva solidaritat. No l’he llegit encara, però és molt significatiu per a
mi que cinquanta poetes, homes i dones, catalans dediquin els seus poemes a
obres de solidaritat, com el llibre de refrència quins beneficis es lliuran a l’
ONG que es dedica a rescatar persones
que busquen la llibertat i la dignitat humana. La poesia del poble, és la
poesia del cor, directa, potser amb faltes de sintaxis i d’ortografia peró
embolcallades d’un gran amor. La poesia del pobles és el missatge del respecte
a les persones i la intimitat de la veu de la llibertat. En el marc revoltat
dels nostres dies, la poesia del poble és la força d’aquell desig que aspira a
la germanor universal. És el missatge del llibre de referència i desitjo als
seus autors i promotors el millor dels èxits perquè els poemes són senzillament
la mà oferta a la gent que ho necessita. Permeteu-me la meva reflexió des de la
religió. Independentment de les tendències ideològiques dels diferents poetes, homes
i dones, ja siguin ateus, agnòstics o creients, aquest llibre és per ell mateix
la veritat de la caritat evangèlica. La base de tota creença sense la
integritat de les persones no és tal base.
dimecres, 14 de març del 2018
A 500 anys de la reforma protestant, per Jaume Botey
El quadern 204 de Cristianisme i Justícia ens convida a una
profunda reflexió sobre l’orígen del Protestantisme i el seu màxim responsable
Martin Luter. El panorama religiós i polític d’Europa reclamava un moviment de
reciclatge històric en profunditat tant per part d’una Esglèsia Catòlica massa
a la deriva com de la política que tenia una difícil intel·ligència amb la
religió. I la lluita religió esglèsia encetada per Luter tenia en Espanya un
protagonista amb molts problemes per entaular el diàleg que mai es va celebrar
i sempre es va jugar amb segones mans que desviaven el projecte. El greu
problema desvetllat per Luter, en un principì d’un pronunciat caire econòmic i
tot seguit d’un de més profund que era el teològic. En el fons una demostració
de que quan política i religió no es posen d’acord amb l’objectiu històric que
els hi correspon a una i altra i s’hi superposa el poder d’una sobre l’altre,
la guerra és d’efectes impensables. Alló que he deduït de la lectura del
quadern és que la protesta de Luter era necessària i indispensable perquè la
política i la religió portaven Europa per camins inexplicables. El desafiament
teològic entre Luter i l’Esglèsia va tenir consequències indesitjables tant pel
comportament d’una banda i de l’altra i la ciutadania que en va sortir més mal
parada va ser la dels pagesos, derrotats
per uns i altres. I en aquest capítol Luter tampoc hi jugà net perquè es va
posar del bàndol dels polítics. Però la revolució amb més de 100.000 morts no
fou estéril per un futur que desvetllà clarament quins eren els seus errors. Dissortadament
no ha estat fins cinc cents anys desprès que s’ha arribat a la conclusió de la
necessitat de la rebelió protestant, de la injustícia en la guerra dels pagesos
i de la necessitat que els dirigents protestants i els de l’Esglèsia Catòlica
dialoguèssin com sortosament van fer el Papa Francesc i el President de la
federació luterana mundial l’octubre de 2016. Un poeta escolapi aragonés va
escriure “Dios escribe recto con renglones torcidos”. Esperem que les
contradiccions religioses desvetllades el segle XVI entre política i
catolicisme hagin trobat encara que massa tard la línea recta de la història al
segle XXI.
dimarts, 6 de març del 2018
FILLS I FILLES D’UN PELEGRÍ,d’Alberto Ares Mateos
El tema migratori estudiat pel Quadern de Cristianisme i
Justícia, n.206. La migració és un fenòmen tan antic com la humanitat, però en
els darrers segles ha assolit una dimensió històrica. I és tant important aquest
fet en la convivència humana que el
cristianisme està programant la teologia de les migracions. La base la
dóna la Bíblia tant de l’Antic com del Nou Testament posant en relleu la
realitat de Jesucrist, exemple d’immigrants. És tan significatiu el fet
migratori que esdevé un verdader signe dels temps. De tots els temps amb les
característiques pròpies de cadascun. En l’actualitat el nombre de persones
migratories supera els 230 milions, que equival al cinquè país més poblat del
món. Però en el segle XXI el fet migratoria està tenyit de sang, l’any 2016
moriren ofegades en el Mediterrani més de 5000 persones. Aquest fenòmen ha
estat objecte d’estudi i anàlisi pels grans escriptors del Cristianisme des
dels seus orígens i els Papes de l’Esglèsia católica se n’han fet ressó en les
seves encícliques. Papa especial, l’actual Papa Francesc, fill d’emigrans. En l’actualitat
les migracions plantegen quatre punts importants a ser tinguts en compte:
identitat, dignitat, justícia i hospitalitat. Qui és un emigrant? Teològicament
un fill de Déu, que fa iguals a tots els humans i en la lesgislació europea un
ésser lliure amb drets i deures que reclama la segona condició que és la
dignitat. Però el respecte a la identitat i a la dignitat obliga a una justícia
igual per a tothom que ha de reflectir-se en l’hospitalitat, que suposa un
sostre i una manutenció d’acord amb les necessitats de cada persona. I és
precisament la lluita de la humanitat per gaudir d’aquestes quatre condicions
que a moltes, massa, persones li són negades en el seu país d’orìgen i pels
paísos que intenten entrar i no són acollits com cal. I és precisament en les
diferències del respecte a les persones que es pateixen entre la religió i la
política l’orìgen del conflicte que domina sempre el més fort amb l’ajuda de
les armes. El tracte que Europa està donant als immigrants no és només
reprobable religiosament sinó també i possiblement més, humanament. En aquest
tema migratori la teologia hi té el gran argument en la figura de Jesucrist en
la seva infantesa, en la seva maduresa i en la seva mort. I la centralitat del
problema identitari està en considerar que les persones, totes, són filles de
Déu, condició superior a tota altra consideració humana. No respectar aquesta
condició suposa el camí obert a les desigualtats humanes i al poc respecte al
fet de ser persona.
dimecres, 21 de febrer del 2018
Art i llengua, arguments democràtics.
El portaveu del Congrès, Sr. Casado ha afirmat que a
“Catalunya no s’estudia el castellà”. Els castellans diuen “por la boca muere
el pez”. Ifema, entitat responsable d’Arco, la fira espanyola més important
d’art, va decidir treure de la mostra la pintura de l’artista madrileny
Santiago Sierra, valorada amb 80.000 € i venuda abans d’inaugurar, amb el tema
PRESOS POLÍTICS, per “evitar polémicas” i pèrquè “perjudica la visibilitat del
conjunt dels continguts d’Arcomadrid 2018”. Si fem una ullada sobre les
entitats que configuren IFEM ho entendrem ràpidament. Són: Comunidad de Madrid,
Ajuntament de Madrid, Càmera de Comerç, Fundació Obra Social y Monte Pío de
Madrid. La resposta i la configuració d’Ifema són prou convincents per entendre
el nivell polític de la decissió. Entre els 24 polítics empressonats, de
Catalunya només hi havia Jordi Sánchez i Oriol Junqueras, els altres eren del
País Basc i de Madrid. Una demostració més de la por que té la política a l’art
i a la cultura. La decissió ha estat una bofetada a la Galeria Madrilenya que
presentava l’obra d’un pintor reconegut internacionalment i, a la vegada, una
demostració de la feble democràcia que no sap dialogar amb la cultura. Una
vegada més, culturalment, Espanya a la cua d’Europa i aquesta vegada rebutjant
un pintor madrileny perquè la seva obra feia olor d’estar al costat dels empressonats
catalans. Aquesta és la feblesa de mires del Govern d’Espanya que ni tan sols
sap llegir els missatges de l’art. Dissortadament en el Govern de l’Espanya
actual s’hi intueix un pànic, que passa de mida, a la cultura que defineix la
veritat dels pobles., I al costat d’aquest fet ens surt Pablo Casado, portaveu
del PP al Congrès dels Diputats i ens diu que a “Catalunya no s’ensenya el
castellà”. Demostració d’una greu incultura a nivell internacional. Em pot
portar el Sr. Casado un català que no sàpiga parlar castellà? Sr. Casado, he
estat professor de llengua castellana i alló que feia era pràctica i sobre la
pràctica gramática. I els resultats eren excel·lents i gosaria dir, i no
s’ofengui si de veritat és demócrata, que alguns dels i les alumnes amb tota
seguretat escribien millor que vos. Sr.
Casado les paraules i els fets no enganyen i amb les vostres paraules i la
decissió d’Arco s’ha donat al món una
demostració d’un nivell cultural que la cultura dels grans artistes i
escriptors espanyols no es mereixen. Atacant Catalunuya, Vos i Arco heu
demostrat un molt ratíc servei a la cultura espanyola de Calderon de la Barca,
Lope de Vega, El Greco, Quevedo, Espronceda, Antonio Macchada, Antonio López i
un etc, molt llarg i digne que com Cervantes era amic de Catalunya i Garcia
Lorca que se sentía un català més. Amics, en el meu lèxic no hi té espai la
paraula enemic. A Catalunya tenim una frase molt popular i no per popular és
menys sàbia, sinò que dóna a conèixer qui ho és o no de sabi i la frase sembla
de pagès, però el pagès a Catalunya, com “el labrador” a Castella, poden ser
incults, però són sabis i la frase en relació al comportament d’Ifema i les
paraules vostres Sr. Casado s’en diu “pixar fora de test”.
Subscriure's a:
Comentaris (Atom)