L’autor del llibre és metge i llicenciat en ciències religioses.
La lectura del llibre m’ha demostrat la profunda fe religiosa del seu autor,
practicant exemplar de la doctrina cristiana. En síntesi el llibre és una
defensa convençuda a tots nivells de la divinitat de Jesucrist i de la veritat histórica
de la seva ressurrecció que data en el 5 d’abril de l’any 33 de la nostra era.
Aquesta diada és la data més important de la història de la humanitat pel que
representa de l’infinit amor de Déu que amb la mort i ressurrecció del seu fill
obrí les portes de l’eternitat. El Dr. Macaya amb una convicció infinita ha remogut
cel i terra per convèncer als seus lectors que la ressurrecció de Jesús al tercer
dia de la seva mort és un fet històric i verdader. I en la seva exposició
argumenta la importància de la tomba buida trobada per les dones que anaven a
ungir el cos del sacrificat. Para esment en tots els detalls i en els moviments
que aquest fet promoguè entre els sacerdots de la llei i els soldats romans que
custodiaven la sepultura per evitar-ne la substracció, robatori per minimitzar
el missatge i la realitat del Mesies profetitzat en les escriptures. UN LATIDO
EN LA TUMBA, que es refereix al fet de recuperar Jesucrist els moviments del
cor per presentar-se ressucistat als seus deixebles, és per el Doctor Macaya
fonamental entendre’l i demostrar en la literatura de l’época el sentit que tot
plegat tenia. La importància de la tomba buida i amb el llençol mortuari plegat
sobra la llosa que cobria el níxol era un argument evident davant el poble i
les seves autoritats i molt més quan aquestes havien pres totes les mesures per
impedir el robatori del cos. El Dr. Macaya estudia tots els documents que la historiografia
de l’època fa alguna referència directa o indirecta al fet de la crucificció i
perquè els romans castigaven als malfactors amb aquest suplici. I són moltes
les referències de diferents autors del primer segle de la nostra época que
donen pautes d’historicitat a la ressurrecció de Jesucrist. Òbviament que en
aquest tema són imprescindibles els testimonis directes i aquells altres que
havien sentit parlar-ne o rebut les ensenyances bíbliques directes dels
apóstols i dels primers deixebles. Personalment penso que és un llibre d’un
enamorat intensament de Jesuscrist, que sap llegir els missatges de la història
amb la particularitat que els sap transmetre. Un llibre que s’ha de començar a
llegir amb la ment en blanc i sense prejudicis i que el coneixement més o menys
real dels temps té la seva relativa importància però que la seva gran transcendència
està en el fet del missatge tramés a la humanitat. En el coneixement d’aquesta transcendència
el Doctor Macaya és un company de viatge que generosament allarga la mà a
creients i a no creients. Un llibre que s’ha de llegir sense preses, amb paciència
si es vol entendre el sentit profund del missatge de la resurrecció de Crist.
El meu pensament em porta, sovint, a reflexionar sobre els treballs de cultura popular i els seus conreadors, escriptors, artistes i esportistes. Molts valors de les lletres, les arts i els esports no reben l’atenció que penso es mereixen. Potser no són genials en la forma, però, sovint, ho són en el fons. I el fons és la font i la humilitat la seva grandesa. Amb la mateixa humilitat he obert aquest blog.
dimarts, 23 de juliol del 2019
dissabte, 29 de juny del 2019
Conèixer les nostres poetes
REVERSO, de Neus Gili Masagué
Un poemari que demana una atenció molt acurada fins el punt
que la lectura d’un poema sembla que l’exprems amb les dues mans per extreure-li
tot el suc. Força la sintaxis i l’etimologia de les paraules amb un esforç
considerable per poder gaudir la plenitud de la poesia. La primera estrofa del
poema LOMAS alliçona sobra la intencionalitat dialogant de la poeta. Llegim:
“desde lo alto de una loma / al límite del vacío siento / un aire rasgar el
viento, / como paloma blanca / rompiendo sus alas, / por una paz que no
encuentro.” És la veu de la poesia, companya de l’existència dels humans, en la
recerca dels objectius de la pròpia existència. L’ésser humà, colom metafòric,
empren el vol per la immensitat del buit, perseguint la seva felicitat.
L’univers, el cosmos, la terra, l’aigua i el vent li desperten desitjos de tota
mena que van desde la foscor més desconcertant a la llum més encegadora. I en
les experiències del vol ens parla d’un descobriment dient-nos: “lluvia de
tarde, / huele a tierra mojada,/ en verdes campos.” I gràcies a les seves
volades i caminades ens introdueix en una poesia alambicada que excava les
interioritats de les idees i de les passions convidant-nos a compartir amb la
terra els misteris comuns. Endinsar-se en els silencis i converses comporta
descobriments impensats que menen la humanitat per camins de muntanya per fer
el cim de la vida, superant la escalada-lectura assegurant la continuitat de
l’ascensió. Llegint els poemes, el ressó profund humà es fa sentir i escoltar
per ser la poeta creadora d’una nova cançó musicada pel vent. Ens ho fa viure
així:” Pidió clemencia al mar i la tierra lloró lluvia, y sus ojos se nublaron
de niebla”. Tot el poemari és un compartir l’esperit de la terra amb l’esperit
humà, per difícil que sembli. La similitud d’actuar de l’ésser humà i de la
naturalea, com si de germans es tractès ens ho manifesta amb aquests versos: “
Tan fàcil como aflora un buen amar, / del mal perece, si le sucede un odiar./
Talmente crece la furia del fuego; fenecen siembras sin tener sosiego”. La
poesia de Neus Gili és una constant invitació a profunditzar les
intencionalitats de la paraula i de la seva equiparació amb endevinalles
naturals. Un joc on el sentiment humà i el sentiment de la terra arriben a
adonar-se que són u en l’univers.
dijous, 20 de juny del 2019
LA CAUSA DELS POBRES, CAUSA DE DÉU
El quadern de Cristianiisme i Justícia n.194 és una síntesi del llibre del teòleg José L.González Faus,
LOS POBRES EN LA TEOLOGIA Y LA ESPIRITUALIDAD CRISTIANAS. Parteix de la base
que “la humanitat gairebé no ha creat riquesa fins a l’aparició de l’era
industrial”. En l’evolució de l’economia distingeix la dualitat amo i esclau i
de com l’esclavitat incideix positivament o negativa en l’ordre econòmic fins
desaparèixer. Fa referència que en el Renaixement apareix un capitalisme
incipient amb una evaluació de l’individu, amb la idea de “culpabilitzar als
pobres” de la seva sort. Afirmant que la voluntat de Déu no és que hi hagi
pobres confirma que l’Esglèsia és l’esglèsia dels pobres, perquè d’altra manera
no seria l’Esglèsia de Crist i parteix del principi que “l’ésser humà és mer
administrador, mai propietari últim, dels bens de la terra, el propietar dels quals és només Déu”. I
continúa amb cites de personalitats teològiques a partir del segle I fins
l’actual. En citarè algunes.
Sant Agustí: Les riqueses són injustes o perquè les vas
adquirir injustament o perquè són injustes en si mateixes, ja que tu tens i un
altre no té, tu posseeixes en abundància i un altre viu en la misèria.
Concili d’Aquisgran(any 836): Convé que els bisbes sàpiguen
que els bens de l’Esglèsia els han estat confiats no com a bens propis sinó pel
Senyor per a satisfer les necessitats dels altres.
Santa Caterina de Siena: Hi ha tants pobres perquè els rics,
a causa de l’afecte desordenat, posseirien tot el món si els fos possible.
Santa Teresa de Jesús: Digueu a una persona opulenta i rica
que és voluntat de Déu que vigili de moderar el seu plat perqué altres que
moren de fam puguim menjar ni que sigui pa.
Fra Bartolomé de las Casas: És un gran mal i un pecat
inexpiable i digne de condemnació eterna voler matar els infidels amb el
pretext de salvar-los, o matar uns per salvar uns altres. No vol Déu tal guany
amb tanta pérdua.
Erasme de Rotterdam: Tu una nit perds en el joc mil escuts
d’or i aquella mateixa nit una pobra nena es prostitueix empesa per la
necessitat… I penses que amb aquests criteris et pots fer cristià quan ni tan
sols mereixes que et diguin home?
Monsenyor Romero: L’encontre amb els pobres ens fa recobrar
la veritat central de l’evangeli, amb que la paraula de Déu ens urgeix a la
conversió.
Papa Francesc: El missatge cristià té un contingut
ineludiblement social… Existeix un vincle inseparable entre la nostra fe i els
pobres… Fer el desentès a aquest clam, quan nosaltres som els instruments de
Déu per escoltar el pobre, ens situa fora de la voluntat del Pare.
Des d’el primer missatge evangèlic fins als nostres dies la
defensa dels drets de les persones ha estat central per la veritat de la fe,
tenint prioritat l’atenció al pobres. La responsabilitat en la distribució de
la riquesa és el baròmetre de la dignitat humana.
divendres, 14 de juny del 2019
CONÈIXER LA POESIA DE CASA
“QUAN ES
BADIN LES PONCELLES” de Narcís Mundó
Poemari amarat de sentiments compartits per dos amors
programats curosament per la natura. Paula, esposa d’una fidelitat intensa que
el dolor va fer més estimada encara i per la Carme, que viu l’amor del marit
amb el respecte a la traspassada. I aquest llibre és l’homenatge de l’espós. El
poeta se sent immers en la veritat de la vida gaudida intensament amb la Paula
i continuada amb la mateixa intensitat amb Carme la Molinera, que el destí va
posar en el seu camí. La Paula, ahir, i la Carme, avui, li donen a la poètica
de Narcís aquell escalf que fa viure la veritat de l’amor fisic, psíquic en la
globalitat. Perquè l’entorn de la gobalitat de l’existència individual
adoctrina amb els missatges de la fauna,
de la flora i dels moviments climàtics i geogràfics. “QUAN ES BADIN LES
PONCELLES” és un llibre metàfora dialogant amb el llenguatge de la poesia i de
la fotografia, la paraula i la imatge. La poesia i l fotohgrafia són per a
Narcís una llum com la de “la lluna del quart minvant / és plena de lluentor./
No perqué siguem gent gran / hem de perdre la iul·lusió”. I és aquesta llum que
li fa expresar “t’estimo, oh natura, de força sobrada./ Ningú no t’atura / quan
vens desfrenada.” El gran amor que sent per la natura en totes es seves
modalitats demana respecte a la seva llibertat demanant: “no volgueu pensar per
mi / ni dir-me com he de viure./ No em volgueu marcar el camí / ni priuvar-me
de ser lliure”. Quan en aquest passeig l’acompanyava la Paula se sentia tan
felic que exclamava:”Qu´bonica n’és la Paula./ La més dolça d’aquest món./ És
la fada de la faula / que de nit ronda la font”. I quan la companya de la vida
és Carme, la Molinera, confessa, “per camins replets d’aspror / tots dos junts
anem fent via / venim de punyent dolor / i cerquem nova alegria”. El conjunt de
poemes i narracions descriuen una mateixa concepció de la vida que amb la
creativitat s’aconsegueix que totes les petjades esdevinguin poncelles que es baden
i escampen el seu perfum de felicitat. I el vent “nostra llengua és un tresor /
que ha nascut en terra ufana / i s’ha fet llengua d’amor / des dels cims fins a
la plana”. Narcís Mundó esdevé el poeta artista de la vida que convida a estimar
la humanitat en l’avui, el demà i l’ahir.
divendres, 7 de juny del 2019
CONÈIXER ELS POETES DE CASA
POST-ITS, de Jordi Julià
La lectura del poemari de Jordi
Julià m’ha portat a una reflexió retroactiva d’una pedagogia de la vida. Una
lliçó filosòfica d’interpretar la història a partir del fet consumat analitzant
el procès en sentit contrari. Si es tracta d’un bé físic o psíquic, valorar-lo
a partir de l’efecte produit reflexionant en sentit invers. Quan observes el
producte en les teves mans l’interès et porta a reflexionar com ha arribat fins
a tu i quins has estat els moviments fins valorar el perquè de la seva
elaboració. M’ha cridat l’atenció que el receptor busca el perquè per “trobar
algún us / per aquesta cola tan lleu / que m’ha sortit.” Posant-se en el lloc
del descobridor. I el procès li fa veure que el descobridor se sent content
perquè “hi ha trobat un servei”. I les reflexions se succeixen i la il·lusió
creix perquè “ja tenim la comanda” i tot seguit se n’adona que ”la campanya
està feta”. I en la realització de la campanya, un intermidiari que és el
venedor dient que “ens ha arribat aquest producte nou” escolta les paraulees
del viatjant que li adverteix que “ja el van vendre fa temps / però l’hem
millorat” i el següent i definitiu pas és l’acceptació del comprador consumidor
que pot dubtar de la seva eficàcia. Des de la idea inicial al comsum del
producte, un seguit d’emocions i sentiments que teixeixen una sèrie de
relacions humanes que creen des de la il·lusió a la consecució un procès poètic
vital que basteixen el benestar de la història. La poesia present, conscient o
inconsceintment, dóna a la vida sentit als éssers humans que se senten
humanitat. Una anàlisi POST que en cada nou IT s’hi visqui el missatge de la
idea, el sentiment, l’objecte o l’amistat amb un altre subjecte. El POST i els
ITS, armonitzats poèticament, fan del procès vital el poema del’existència de
cada consumidor que troba en el “gest creatiu” un excel·lent conseller del
devenir històric personal. POST-ITS, poemari de Jordi Julià, és una pedagogia
que passejant ens explica la història, com Sócrates als seus deixebles, perquè
la vida és un passeig per l’escola del món que continuamnent desperta
il·lussions, desitjos i amb els desitjos, fets i amb els fets relacions humanes
i amb les relacions convivència. El poema SALDOS A L’APARADOR D’UN LLIBRETER DE
VELL és molt alliçonador. Molts dels descobriments dels humans acaben sent un
saldo que trobat en un llibreter de vell pot desvetllar quina és la veritat
dels teus poemes, de la teva vida. Alló important és el missatge que algún
il·lusionat pot descobrir-hi. Totes les accions humanes tenen capacitat
creativa. Sovint el no saber-les llegit fa pensar al seu autor ser un
fracassat. Crear relacions humanes positives és el treball del poeta. Ser-ho o
no ser-ho depen de tu.
dimecres, 22 de maig del 2019
CADA SETMANA UN POETA DE CASA
FOSCA LIMIT, d’Esteve Plantada
Esteve Plantada amb el seu darrer poemari FOSCA LIMIT
ens mena per un viatge en que les paraules esdevenen guies,sovint, agosarades
perquè caminar al límit per la foscor pot esdevenir una font de descobriments
de vivències definidores d’una naturalesa humana força sorprenent. La
immensitat de la foscor que s’entrebanca en el disseny del seu àmbit dimensiona
intencionalitats de tota mena que frapen fortament quan intentem entendre els
límits en que es mouen o que pretenen imposar a la seva personalitat. Un poemari
en que vivències humanes palesen situacions impensables emmarcades entre la
vida i la mort. Els límits de l’existència tractats poèticament per Esteve
Plantada palesen una filosofia de la història que valorada des de l’angle de la
poesia, les conclusions poden ser sempre positives perquè tots els poemes
acaben amb una reflexió positiva. Un llibre que cal llegir. La poesia
professora de la filosofia de la vida. El poema amb que comença el llibre
WINTER IS COMING ( L’ hivern està venint) ens retrata el nostre ésser immers en
un temps i un espai en el que ens convida a reflexionar la incidència del
sentit del que és l’’hivern en la nostra vida i com ens empeny en el ser, fer i
estar. Però en l’existència tot té un retorn en la temàtica mai abandonada amb
un instint musical. El darrer poema ens ho comenta. EL RETORN. “Alban Berg
tenia raó: la música / es desplega pels passadissos / d’un continuum
ininterromput. / Llisca pel cop de puny al ventre,/ s’entafora en la quietud
d’un marc, / on el do és una ciutat solitaria,/ silenci de l’orígen a
l’experiència. / On els camins són la figura del retorn.” Tots i cadascun dels
poemes ens recorden i ens fan reflexionar la veritat dels camins.
divendres, 17 de maig del 2019
CADA SETMANA UN LLIBRE D'UN POETA DE CASA
AMB LA MIRADA ALS EQUINOCCIS,
d’Eulàlia Ripoll
La lectura del poemari m’ha posat
davant dels ulls una pedagogia, des de la sanitat, molt humana, de la
convivència i de les vivències amb un missatge poètic. Poemes de la veritat del
món m’han endinsat líricament en una filosofia creativa de projecció cósmica.
“Sóc al m on / i allà on em sé / no hi he arribat encara. / Hi camino / amb els
qui em donen la mà / i prenen la meva” Poema que ens parla de la raó de ser de
la persona humana. Conèixer el propi destí recolzat per la companyia de
l’altre. El poemari és un viatge per l’univers, començant per conèixer la
pròpia existència amb l’esforç d’un auto-coneixement. “Sóc el que més vull ser
/ quan tanco els ulls i veig la dansa / de cada una de les unitats més bàsiques
del que sòc.” I aquest auto-coneixament facilita el diàleg amb l’entorn i les
seves connotacions i circumstàncies. La pedagogia poético-sanitària alliçona
sobre el bategar del cor de la humanitat per esdevenir un estudiós del món.
“Caldria la cirurgia a cor obert / per restablir pons i camins,/ omplint el cor
de saba nova dels troncs,/ aromatitzant-lo amb les plantes del bosc./ Caldria
encendre-hi una flama d’escalfor,/ plantar-hi arrels de fruit madur,/ acaronant-lo
perqué bategui. / Caldria construir un cor nou / connectat a l’aigua la terra
el foc l’aire…” I deixa el poema en punts suspensius perquè el procès no pot
prescindir mai del pensament. I arriba a una conclusió de com ha d’actuar la
individualitat per ser ella veritat. “El
caminar frenètic de la ment diu prou, /ara només jo. / Només un jo despullat, /
sense accessoris, / sense altra càrrega a l‘esquena / que la respiració i els
batecs del cor”. El jo és la centralitat, com els equinoccis centren el curs
del planeta quan dia i nit s’igualen i continúen el moviment del seu programa.
La persona apren a contemplar amb els ulls la centralitat de pensament humà en
la recerca de la seva veritat. “Som aquí, entre el món i la consciència, / amb
el tremolor de la terra en els peus, / mentre l’herba mullada revifa la pell
morta./ Tremolen amb la terra / i els colors escaten amb el vent / si aprenem a
estimar el que som./ La veritat, / és semnpre el tractament més honest,/ el
millor missatge per entendre’ns.” Una constant ens recorda que no estem sols i
quina és la nostra companyia i com el cosmos actúa sobre la humanitat
recordant-li que essent ella la centralitat ha de tenir sempre present la
germanor universal de totala creació i de com és ella en cada ésser el
microsmos, recordatori de la veritat. I per aquesta raó escriu la poetesa:”Bec
de la companyía ni que sigui en la distància / de l’impacte d’un somriure / o
d’un gest inesperat.” Un poemari que cal
llegir però sobre tot meditar perquè és una filosofia de la salut mental que
repercuteix en la física i en la convivència humana global.
Subscriure's a:
Missatges (Atom)